Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på mitt første intervju knyttet til utdanningen jeg har (spes.ped). Jeg er ung og uerfaren sammenliknet med flere av de andre som er kalt inn til intervju. Jeg vet at jeg skal være ærlig på at jeg er nyutdannet, men motivert på å lære og jobbe så strukturert og "open-minded" for å få det til. 

Har dere noen gode råd til ei som begynner å kjenne på nervene? 

Og så har jeg noen praktiske spørsmål: 

1. Vitnemål: skal jeg ta kopi? Kan jeg gjøre dette hjemme? De har ikke spesifisert hvor mange vitnemål/attester jeg behøver. Trenger jeg f.eks ta med vitnemål fra ungdomsskolen? 

Setter stor pris på alle råd og tips!😃

Anonymkode: 171f9...b58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må forberede deg. Hvis du googler finner du en lang rekke spørsmål som er vanlig å få på intervju. Du må også forberede spørsmål du kan stille. 

Vanlige spørsmål vil være angående din CV som f.eks at de spør om hvordan det var der du jobbet eller jobber og andre sånne ting, interesser, styrker og svakheter

Anonymkode: 8e605...ca7

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med AB. Google spørsmål og finn ut hva du vil svare på dem, slik at du har en plan. Jeg ble stilt spørsmålet "hvorfor skal vi velge akkurat deg?", noe som kan være ganske kleint/vanskelig å svare på der og da, men siden jeg hadde forberedt meg, visste jeg hva jeg ville svare. Og som du selv skriver, alt du kan gjøre som nyutdannet er å vise at du er åpen for å lære. Om du har hatt praksis, er det et pluss å dra fram erfaringer derfra der det passer.

Annet råd: Gå og kjøp deg noen fine klær! (om du har råd). Jeg var student da jeg søkte min første "ordentlige" jobb, men tok meg råd til å kjøpe finere klær som passet intervjuet. Det gjorde at jeg følte meg bedre og litt mer selvsikker :)

Jeg tok kopi av vitnemål, men hadde ikke med verken fra ungdomsskolen (trenger man noensinne det??) eller videregående. Jeg hadde jo kommet inn på utdanningen med karakterene, og selv om jeg hadde et høyt snitt, så er vgs irrelevant. Jeg kopierte også attester fra jobber jeg har hatt, og hadde alt i en konvolutt, slik at de bare kunne beholde den. 

Anonymkode: 32170...490

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må forberede deg. Hvis du googler finner du en lang rekke spørsmål som er vanlig å få på intervju. Du må også forberede spørsmål du kan stille. 

Vanlige spørsmål vil være angående din CV som f.eks at de spør om hvordan det var der du jobbet eller jobber og andre sånne ting, interesser, styrker og svakheter

Anonymkode: 8e605...ca7

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med AB. Google spørsmål og finn ut hva du vil svare på dem, slik at du har en plan. Jeg ble stilt spørsmålet "hvorfor skal vi velge akkurat deg?", noe som kan være ganske kleint/vanskelig å svare på der og da, men siden jeg hadde forberedt meg, visste jeg hva jeg ville svare. Og som du selv skriver, alt du kan gjøre som nyutdannet er å vise at du er åpen for å lære. Om du har hatt praksis, er det et pluss å dra fram erfaringer derfra der det passer.

Annet råd: Gå og kjøp deg noen fine klær! (om du har råd). Jeg var student da jeg søkte min første "ordentlige" jobb, men tok meg råd til å kjøpe finere klær som passet intervjuet. Det gjorde at jeg følte meg bedre og litt mer selvsikker :)

Jeg tok kopi av vitnemål, men hadde ikke med verken fra ungdomsskolen (trenger man noensinne det??) eller videregående. Jeg hadde jo kommet inn på utdanningen med karakterene, og selv om jeg hadde et høyt snitt, så er vgs irrelevant. Jeg kopierte også attester fra jobber jeg har hatt, og hadde alt i en konvolutt, slik at de bare kunne beholde den. 

Anonymkode: 32170...490

Tusen takk for gode, utfyllende svar begge to! Jeg skal forberede meg mtp. spørsmål.

jeg trodde vitnemål fra vgs var noe man måtte ta med (men ser ikke helt poenget)🙈

Anonymkode: 171f9...b58

Skrevet

Tenk gjennom hvordan du skal fremheve deg selv på en positiv måte og vit hvem du skal på intervju hos. Ellers bør du helst stresse minst mulig, slappe av og være deg selv. Ikke forbered deg så mye at du blir stressa om ting ikke blir som du har tenkt. Ha på klær du føler deg fin i.

Jeg har alle mine originalvitnemål og attester i en fin mappe med plastlommer som jeg tar med på intervjuer. Da kan de bla og se på det de vil (og jeg fremstår som organisert). Dersom du ikke har lagt ved noe i søknaden kan du ta kopi av det mest relevante og gi til dem.

Anonymkode: 15a51...e91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...