Gå til innhold

Hostel: låsbare skap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise på ferie alene til sommeren, vet ikke helt hvor enda, men planlegger å bo på litt forskjellige hostel for å spare penger. Er det noen her som kan fortelle litt om hvordan det er å bo på hostel? først og fremst lurer jeg på om det finnes låsbare skap eller lignende for å unngå tyveri? pleier hostellene å stille med hånduker? pleier det å være et problem med støy/søvnvansker?

Anonymkode: ebd00...b60

Gjest Overrasket
Skrevet

Det finnes ingen ensformig hostel-opplevelse, men generelt kan skapene låses, enten automatisk eller med hengelås (kjøp en hengelås og ta med blant reisesakene). Som regel koster håndklær ekstra. Når det gjelder søvn så er det ikke først og fremst mye kvalitetssøvn som er grunnen til å at man bor på hostel. 

Gjør skikkelig undersøkelser før du velger hostel. Noen er typiske fest-hostel, der festtilbud og festglade mennesker liker å gå. Andre kan være kjent for andre ting, f.eks. kule/særskilte konsepter osv. Noen er godt utstyrt med masse bad per rom, andre har fellesdusjer (som også kan være unisex). Noen er bare en billig seng, andre kan være en flott reiseopplevelse. Vær kresen, vit hva DU vil ha, og ikke velg det absolutt billigste. 

Skrevet

Har aldri opplevd skap på hostell. Man tar med seg billig dritt og regner med de som stjeler faenskapet trenger det mer enn deg (en kødd i romania går rundt med ullsokkene mine, men han eller henne har vel mer behov for dem enn meg).

Møtte en dust som hadde tatt ut penger til tre uker på et hostell i athen. Han ble frastjålet pengene og måtte reise hjem. ALDRI oppbevar ting du trenger på hostell. Ta med deg billig skit du har råd til å miste. legg telefon, og pengebok under hodeputen når du sover.

Gjest Overrasket
Skrevet
13 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Har aldri opplevd skap på hostell.

Jeg tror kanskje du bør be om konkrete hostellråd for din neste reise. :skratte:

Skrevet

Takk for tilbakemelding:) Er nok gøy med fest noen dager, men skal reise i 3 uker, så da må jeg nok få noen rolige dager også. Bra å vite at det stort sett er låsemuligheter, skal kjøpe meg en lås!

Gjest Linaria
Skrevet

Ja, det er ofte skap der som man kan låse. Som oftest må man ha med egen hengelås. Mange av skapene er ikke spesielt sikre. Er kanskje gitter med store åpninger. Greit nok å låse inn tingene om man ikke vil at noen skal ta klær eller noe, men ikke ha med veldig verdifulle ting. Jeg har bodd på masse hostel, i Øst-Europa og Sør-Amerika også, og aldri opplevd å få frastjålet klær eller noe, og jeg lar ting bare ligge ved senga. 

Finnes en del festehostel, men om du ikke vil feste, så er ikke det noe stort problem. Har bare opplevd et par ganger at de drikker og skravler på rommet til langt på natt (verste var i Bratislava). Ta med sovemaske og ørepropper. Selv om det ikke festes hele natta, er det alltid noen som snorker eller noen som skrur på lyset på umenneskelige tidspunkt.

Håndkle betaler man for å leie, gjerne 2 - 3 euro i Europa, for hele oppholdet. Du kan ofte også kjøpe lås på hostellet.

Ellers er det veldig greit å bo på hostel. Jeg har bodd på svært mange forskjellige. Noen har vært helt fantastiske og noen veldig ubehagelige. De fleste har kjøkken der du kan lage mat, og da er det greit å lage noe som ikke tar spesielt lang tid. Jeg bruker som oftest bare mikrobølgeovnen. Mange hostels har felles aktiviteter satt og, som pub crawls (dette er det vanligste) og du ikke vet hva du skal gjøre i byen selv, eller bare vil treffe folk.

Book alltid hostel med en del tilbakemeldinger og les gjennom. Se om det negative er ting du kan tåle. Jeg bryr meg f.eks. ganske lite om støy, men mye om sikkerhet og privatliv i dusjen. 

Bare spør om du lurer på mer. Jeg har bodd på hostel mange steder, så om du trenger tips i spesielle byer, bare spør :)

Skrevet

Tusen takk for god tilbakemelding :) Jeg har enda ikke bestemt meg hvor jeg skal reise, men jeg har alltid hatt lyst til å reise til kina, så det kan hende at det er det det blir!

Har du noe erfaring med egne "jenterom" kontra vanlige rom for begge kjønn? Om dette er mer rolig eller sikkert? Og opplever du at det er "akseptabelt" å bare sette seg ned sammen med en liten vennegjeng og bare begynne å snakke? Har du blitt kjent med noen på hostel, og dere har bestemt dere for å gjøre noe/se noe sammen? Er det mer "gjenger" som reiser sammen på hostel, eller finner du lett noen som reiser alene?

Skrevet

Hostel? Se filmene med samme navn først... :sjokkert:

Anonymkode: fea01...257

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...