Gå til innhold

*Del dine magiske barndomsminner!*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det ville vært hyggelig med en tråd om hva vi savner fra barndommen. Steder vi var på, ting vi gjorde og som hendte oss, mennesker vi hadde i livet vårt og følelsene og luktene som gir oss en nostalgisk lengsel etter å være barn igjen.:)

Personlig savner jeg følelsen av å bli tatt ansvar for. At noen alltid passet på meg og var ansvarlige for meg. Jeg savner at den minste ting var spennende og magisk.

Da jeg var liten så jeg på Drømmen om Narnia, hvor fire barn går inn i et klesskap og ender opp i det drømmeverdenen kalt Narnia. Jeg prøvde å gjøre det samme i mitt klesskap:P

Jeg savner naboene jeg vokste opp med, og det jevnaldrende barnet jeg lekte med frem til jeg var 7 år gammel. Husker det SÅ godt, og jeg husker fremdeles luktene fra huset!

Har dere noengang merket at det dukker opp en lukt som plutselig vekker minner?

Siden jeg er såpass voksen at jeg var barn på tiden uten mobil og nett, føler jeg at det er blitt en magisk tid. Jeg savner sjarmen ved å bare ha tv og èn kanal, og da Atari var det råeste på spillmarkedet!

Julehøytiden er bare så nostalgisk å tenke tilbake på. Julefølelse finnes ikke lenger, og da man var barn var det så mye bedre! Husker spenningen og sitringen i kroppen etter å åpne gavene.

Hva med dere andre?

Anonymkode: 5475b...a51

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ååå Javisst, dufter, spesielt bringebærduft! Minnes min mamma lagde hjemmelagde smultringer. Sylting til jul, og hjemmelaget saft. Bærturer i fjellet, fisketur på ferie. Våknet opp til sol og «cowboy» frokost, dekket på terassen m/hele familien samlet. Min pappa og jeg gjorde en del hobbyting sammen, smykkelaging, dreiing. kinasjakk! Goode minner!! Mye utelek den tiden! Sykling, hoppet mye strikk og slåball! Gode minner selv om dårlige og vonde minner er der også. 

Skrevet

Vafler, lungemos...(æsj)  leke ute i skogen, litt avhør når jeg kom hjem men ikke verre enn at jeg kunne holde litt hemmeligheter for meg selv....

Anonymkode: 62177...5c4

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er mange koselige barndomsminner. Besteforeldre som bodde 70 mil unna,og gleden ved å se dem da de alltid sto på trappen og ønsket oss velkommen,uansett om det var dag eller natt da vi kom :-) vi så dem kun i ferier,og var høydepunkter i barndommen!

Mange skogsturer med foreldre,og det er en arv jeg har tatt med meg. Og julen ja! Duften av kaker og pynting av juletre som hele familien gjorde sammen. Superkoselig.

Jeg hadde en sterk frihetstrang allerede som barn,og en gang bestemte jeg meg for å gå for å se på seilbåtene som lå tre km unna. Jeg var sju år,og klarte faktisk å komme meg dit! Var ikke vanskelig vei å huske da,men jeg ble jo sittende der å se på båtene jeg da. Politiet ble kontaktet etter en stund da jeg ikke kom hjem,og naboer osv hjalp til å lete! De fant meg til slutt,og husker selvfølgelig hvor lettet og glade alle var for å finne meg. Uff,stakkars foreldrene mine!

Men jeg husker godt den følelsen jeg hadde der jeg satt på gresset på en høyde og så på de flotte seilbåtene! Var sånn lykkefølelse tenker jeg :-) 

Skrevet

Lukten av nyklippet gress, og følelsen av å endelig få på små og lette sko istedenfor vintersko. Å ta ut sykkelen, sånn at man kom seg raskere til venner og kiosken. 

• Liker 1
Skrevet

Å hoppe i høyet på låven, være med på å hesje høy (oldeforeldre og besteforeldre herjet høy i mange år pga nostalgi selv etter moderne landbruksmaskiner ble vanlig) 

Anonymkode: 4259a...c55

Skrevet

Jeg husker spesielt mange gode minner fra samvær med besteforeldrene mine. Det ene besteforeldre-paret drev gård på den andre siden av landet, og jeg hadde en del sommerferier hvor jeg ble sendt dit alene eller sammen med lillebroren min med flyet. Husker så godt den følelsen av å bli hentet av dem på flyplassen, der de stod på samme sted hvert år og hadde det samme ansiktsuttrykket, og så kjøring hjem til gården med alle luktene det innebar. Tidlige morgener hvor jeg stod opp så tidlig at bestefar ikke skulle ha gått i fjøset uten meg, husker jeg satt i stua i mørket og ventet. Etter fjøset var det gjerne frokost på verandaen med agurk fra hagen på brødskiva. Var med på hesjing, stell av dyr, traktorkjøring, hopping i høyet, leste masse bøker, lekte med søskenbarn osv. Veldig gode barndomsminner, da sommeren føltes eviglang, på en god måte.

Har også mange gode minne fra besteforeldrene mine i nabohuset, også de var besteforeldre med god tid, enten vi var hjemme hos dem eller var med dem på hytta. Min bestemor var opptatt av kunst, håndtverk og litteratur, mens jeg sang mye sammen med bestefaren min på fjellturer osv. Vi spilte masse kort og snakket om alt mulig, og jeg husker lange morgener hvor jeg og broren min fikk krype oppi deres seng, hvor vi lå og leste før vi stod opp. Føler meg utrolig heldig som har hatt så flotte besteforeldre som var så interessert i oss barna, tok oss med på sine ting og lærte oss alt mulig rart. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker så godt når vi hadde Kosekvelder. Da var det boller eller vafler, servert på gulvet foran peisen. 

Lesestundene er også et godt barndomsminne. Sitte i armkroken og bli lest for, det gjorde vi til vi var omtrent på ungdomsskolen. 

Lørdagskveldene foran tv'en, med hjemmebakt pizza, og tande P eller Dan børge på tv'en som regel :P 

Anonymkode: 74ef2...7f4

Skrevet

Verden var så stor og spennende, og alt så intenst.

At det føltes som en dag eller en kveld varte så lenge, lørdagskveldene var alltid magiske. For ikke å snakke om julen. Og sommerferien varte så lenge og man levde kun i nuet. 

Gleden over en is eller en tur i butikken 

Anonymkode: e339b...8df

Skrevet

Lukten av siloslått og strikkegensere som mormo hadde strikket, som luktet mormorlukt (mao innrøyket, fascinerende at vi syntes det luktet godt....)

Anonymkode: e4ee9...1d4

Skrevet

Lukten av nyperoser sender meg direkte tilbake til sommerne på farmor og farfars hytte.

Skrevet

Telting i hagen om sommeren... Og å våkne der i den friske luften sammen med min kjære hund og det morgenbløte gresset mot barbeinte føtter 

Kombinasjonen av å se en animert Disneyfilm på kino etterfulgt av  Happy Meal på McDonalds hvor jeg ventet i spenning på hvilke Disneyfigur jeg kom til å få 

Skrevet (endret)

Å løpe barfot på plenen til mormor hver sommer, hvor vi gledet oss til å hoppe på trampolinen. Og hun kom ut med jordbær og hjemmelaget saft! Lukten av solkrem og myggspray.. Og lukten av potetkjelleren hvor hun hadde saftis.

Og i sommerferien, å se på stalljentene på tv for så å løpe å ringe bestevenninnen på fasttelefonen, for å møtes i parken og leke med bamser under trærne. Og å fiske krabber på stranden!

Og sims på PC, husker spesielt godt Sims 1 og 2, når 2 nettopp kom ut. En venninne hadde det, og vi satt lenge å spilte etter skolen. Husker hvordan det luktet på kontoret til faren hennes, hvor PCen sto. 

Og alle bursdagsfestene med skrekkfilm som var alt for skummelt for oss alle, så det ble helt panikk hele natten. Men vi lå der på gulvet i soveposene og kom oss gjennom :laugh:

Endret av mjauritz
Skrevet

Jeg husker godt vi spilte ludo nede hos mormor som bodde i 1 første etasje i huset. Og husker godt fisketurer sammen med søsken og pappa, hvor han kokte småsei som vi spiste med flatbrød.

Mamma som saftet, syltet og hermetiserte bær og frukt fra hagen.

En uskyldig tid hvor en ikke hadde pc, mobiltelefon, nettbrett eller kabeltv. Skulle vi ringe hjem, brukte vi en rød telefonkiosk. :)

Jeg husker mange fine turer til hytta vår i påska, skiturer og kos.

Sommeren var vel omtrent evig den gangen, vi var alltid på tur hos mine besteforeldre på farssiden om sommeren. Lange bilturer i en tid uten sikkerhetsbelter og barneseter.

Leking i hagen og å møte igjen venner vi bare traff om sommeren.

Her kan også enkelte lukter, gi meg mange gode minner om en tid som ikke kommer igjen.

Skrevet

Mine beste barndomsminner er fra mine besteforeldres landsted, og helst når hele storfamilien var samlet. Jeg husker utelek og innelek, turer i fjæra for å plukke skjell, skiturer, og hauger med gamle Donald-blader. Mormor som alltid stod opp først (jeg var vant til å måtte aktivisere meg selv de første par timene om morgenen), og hun smurte brødskiver til meg av sitt hjemmebakte brød, som var myye bedre enn mammas. Vi søskenbarna kranglet om hvem som skulle ha den skålen det bare fantes en av til hver eneste dessert. Vi tok opp potet fra åkeren, selv om vi barna nok var mer til bry enn til nytte. Dette er gode minner for meg❤

Anonymkode: fbf26...43d

Skrevet

Nystekte lomper/potetkaker med smør og brunt sukker hos mormor og morfar. Å få være med å steke nettopp potetkaker, rett på kokeplatene. 

Lørdagsmiddagen hjemme, med grillet kylling og pommes frites og salat. Vi spiste på stua og så på TV. Julemiddagen, hvor vi fikk tenne lysene på bordet.

Lunsj i matfri på ungdomsskolen ble alltid brukt hos mormor og morfar, de bodde ti minutters rask gange unna. Der fikk vi rips med sukker på, og brødskive.

Skrevet

Vi hadde juletre med ekte levende lys (bodde i murhus og hadde brannapparat stående ved siden). Magisk rett og slett. Vi barna hjalp med pynting, men så måtte vi vente på rommet til vi ble hentet til gaveåpning. Mat hadde vi alltid etterpå.

De fleste gode minner har jeg fra feriene. Vi reiste alltid utenlands på bilferie. Et år var vi i Østerrike med storfamilie, 25 stykk i en stor hytte uten bad. Stor usjenert tomt rett ved vannet. Ikke tv, komfyr ikke med strøm men vedfyring. Det var leking i vann, med båt, bordtennis, fotball på dagen. Bål og brettspill på kvelden. Beste ferie vi noen gang har hatt. Det jeg har lært er at det er ikke viktig hvor man reiser men at man har tid til ungene.

Anonymkode: 423c3...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...