Gå til innhold

Omgangssyke i barnehagen, må alle bli syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på to år om går i en liten barnehage med 26 barn. Idag var 15 stykker borte pga omgangssyke. Den siste uka så har sønnen min hatt løse bleier, og tilogmed bæsjet i søvne om natta. Noe han ALDRI gjør. Jeg har vært slapp og sliten, dårlig i magen og uggen. Typen har hatt litt vondt i magen. Og nå fikk jeg vite at spysyken går igjen.. Han hadde en runde med oppkast og diaré i starten av desember. Da var det også noen i barnehagen som hadde det, men veldig få.

Er det slik at alle barn i barnehagen må bli smittet? Blir så fra meg når det var så mange som var borte idag.. Kjempe redd for at sønnen min får det enda en gang nå. Har seriøst panikk for den spysyken. Så jeg begynner å føle meg kvalm så fort jeg vet at det går i barnehagen...

Anonymkode: 5bc9d...f69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er jo at ALLE foreldre overholder 48 timers reglen

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke slik at alle alltid blir smittet. Jeg har en datter på 7 år. Hun har hatt omgangssyken 2 ganger og det går runder hvert år. Så dere kan være heldig😊 

Anonymkode: 1764a...e27

Skrevet
7 minutter siden, kvinneguide skrev:

I vår barnehage var det 24-timers regel. På skolen er det også 24-timers regel. 

Ikke alle kjører 48 timer som regel;) 

Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage var det 24-timers regel. På skolen er det også 24-timers regel. 

Ikke alle kjører 48 timer som regel;) 

Det bør de :)

Endret av kvinneguide
  • Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, kvinneguide skrev:

Jada, 48 timers regel kjører vi. Vi har ikke tenkt tanken på at de bæsjebleiene tidligere kan ha vært magesykdom, så usikker på om det var det. Håper ikke det, og at det har smittet de andre barna...

Anonymkode: 5bc9d...f69

Skrevet

Er mulig å unngå ja, men det er nok ikke det vanligste...

Har 2 barn i bhg. Forrige bhg-år hadde vi null oppkast. Flere omganger med omgangssyke i bhg - uten at vi fikk det. Prøvde en periode å holde jentene borte fra barnehagen de verste periodene - men de rundene kom igjen og igjen, så måtte bare gi opp og ha de i bhg - men det gikk bra for vår del. 

Folk kan få omgangssyke i forskjellig "styrke"...så noen bleier med diare kan absolutt bety smittsom sykdom. Men de fleste steder er det vel bare oppkast eller kombinasjon oppkast/diare som krever at barnet holdes hjemme...

Fatter ikke at noen steder bare har 24-timers regel. Det var det hvor vi bor før - men ble heldigvis endret til 48 timer...

Det er klare retningslinjer som er basert på forskning hos helsemyndighetene...

Skrevet

Vi hadde omgangssyke 1 gang på de 3 årene min gikk i barnehagen, vet de hadde flere runder der barna spydde i barnehagen men ble allikevel ikke smittet mer enn den ene gangen. Så man må ikke få det hver gang, men igjen det er denne 48 timers regelen som ikke alle gidder å overholde... Nå i skolen så har det vært omgangssyke og influensa i flere uker og det er fordi foreldrene ikke gidder å holde ungene lenge nok hjemme. :roll:

Skrevet

Det høres jo ut som om dere har en eller annen variant for magesyke. Hadde holdt barnet mitt hjemme om det hadde diare, for hennes del, og for de andre i bhg sin del. 

• Liker 3
Gjest Axl Rose
Skrevet

Ikke alltid alle får det, og noen blir bare kvalm og uvel av det. Noen må på sykehus!! Takket være forbanna foreldre som leverer barna sine syke for å smitte andre! 

Skrevet

Her har minsten hatt diaré i ni dager. Han er i topp form men spiser mindre og har 4-5 diarébleier i døgnet. 

Min blir ALLTID syk etter playdate 😂

Anonymkode: 1488d...e7d

Skrevet

Opplever at foreldre i bhg er mer nøye på 48timersregelen enn i skolen. Jeg er lærer og jobber i 1.klasse, her sender foreldre unger som spyr kvelden før, men "som er friske for de har ikke spydd i natt". Neivel, men fortsatt smittefarlig. Og ja, jeg er på n'te runde med omgangsyke nå takket være disse håpløse foreldrene. :kvalm:

Anonymkode: d8ed3...71d

Skrevet

Vi hadde vel 4 runder med omgangssyken/spysyken iløpet av 6 mnd et år. Da var det stort sett 2 i familien som fikk det hver gang. Men denne høsten/vinteren har vi ikke hatt noe. 2 barn i barnehagen. 

Skrevet
3 hours ago, kvinneguide said:

Det hjelper lite uansett, da sykdommen smitter før symptomene (oppkast) viser seg. 

Skrevet
42 minutter siden, Sisti skrev:

Det hjelper lite uansett, da sykdommen smitter før symptomene (oppkast) viser seg. 

🤔 google norovirus kanskje? 

Omgangssyke smitter i høyeste grad når sykdommen er brutt ut, og man kan smitte andre også etter 48 timer! Men man regner med at den største smittefaren er over etter 48 timer...etter siste oppkast/diare...

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever at foreldre i bhg er mer nøye på 48timersregelen enn i skolen. Jeg er lærer og jobber i 1.klasse, her sender foreldre unger som spyr kvelden før, men "som er friske for de har ikke spydd i natt". Neivel, men fortsatt smittefarlig. Og ja, jeg er på n'te runde med omgangsyke nå takket være disse håpløse foreldrene. :kvalm:

Anonymkode: d8ed3...71d

Jeg er barnehagelærer, og hos oss opplever vi innimellom at barn blir sendt i barnehagen selv om de har spydd kvelden før eller om natta. Dette kommer ofte fram når barnet blir hentet. Vi forteller foreldrene at barnet ikke har vært i form i dag og de svarer: Nei han spydde jo i natt... :sjokkert: Opplever også at barn i 4-5 års alderen forteller selv at de har spydd om natta ol. 

Folk er dessverre altfor slappe med å overholde 48 timers regelen. 

Anonymkode: b8324...977

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er barnehagelærer, og hos oss opplever vi innimellom at barn blir sendt i barnehagen selv om de har spydd kvelden før eller om natta. Dette kommer ofte fram når barnet blir hentet. Vi forteller foreldrene at barnet ikke har vært i form i dag og de svarer: Nei han spydde jo i natt... :sjokkert: Opplever også at barn i 4-5 års alderen forteller selv at de har spydd om natta ol. 

Foreldrene gjør dette for slippe å være hjemme med syke barn ;) Jobben er helt klart viktigere..

Ren skjær egoisme. Intet annet.

Anonymkode: 2ba17...4a7

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring foreldrene

Anonymkode: 672e9...2d1

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Vi fikk en lang fellesmelding fra barnehagen om at det ikke var OK å putte en Paracet i ungen og sende dem i barnehagen. Er ikke rart at ungene aldri blir friske.

Vår på 2,5 år har hatt omgangssyke 4 ganger. Men han er i super form og det varer aldri mer enn 2 døgn heldigvis.

Han har hatt noen runder med feber, men han har bare fått Paracet én gang i sitt liv og det var i julen da han verken drakk eller spiste noe.

Væske er krise om han ikke får i seg ved høy feber så da knakk vi feberen litt slik at han drakk. Ellers har han heldigvis alltid drukket godt ved feber. Men har aldri sendt han i barnehagen ved omgangssyke før 48 timer etter siste diaré og 24 timer etter feber.

Skrevet

Nei, alle trenger ikke å få det. Her (som de fleste andre steder) går spysyken 2-3 ganger hvert år. Vår familie med 4 barn har bare vært rammet 2 ganger på de 10 siste årene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...