Gå til innhold

Hvordan få sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sover så dårlig. Sliter med å sovne, bruker gjerne flere timer. Når jeg først sovner så våkner jeg flere ganger om natta, og når jeg sover så har jeg enten mareritt eller veldig stressende drømmer. Jeg begynner å bli veldig sliten og trøtt av dette, og føler jeg aldri får slappet av og hvilt hodet. Noen tips? 

Anonymkode: 4280d...a33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du noe medisin? Noen medisiner kan ha mareritt som en bivirkning.

Ta kontakt med fastlege om dette. Søvn er livsviktig og bør taes tak i fortest mulig så det ikke blir kronisk.

Anonymkode: 3577f...8f0

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du noe medisin? Noen medisiner kan ha mareritt som en bivirkning.

Ta kontakt med fastlege om dette. Søvn er livsviktig og bør taes tak i fortest mulig så det ikke blir kronisk.

Anonymkode: 3577f...8f0

Bruker ikke medisin, nei. 

Vil helst prøve å løse det selv først.

Skrevet

Er slik som deg og levd slik i alle år. Bare at jeg har hatt masse dritt i oppveksten og i livet mitt som er årsaken til det.  

Anonymkode: c87c7...996

Skrevet

Anbefaler 7-5-4 teknikken. Puste og tanke teknikk  , mer på google.
Guided meditation er også godt syns jeg :) Mange får veldig søvndyssende effekt av det og av ASMR .
Søk på sleep guided meditation på youtube, eller ASMR sleep, eller last ned apper "sleep app"

Anonymkode: 8ea1d...392

• Liker 1
Skrevet

Slitt med søvn i 30 år. Og alt er prøvd, inkludert søvnregistrering på sykhus. Mer sliten jeg er, mer bråk i hjernen og null søvn.  Finner ikke ut hvorfor. Gikk over til å jobbe natt, noe som har hjulpet litt. Og har innsovningstabletter som ved lite søvn en uke kan brukes 1 natt. Mye lettere å sovne når man har sovet godt 1 natt pr uke, mindre hodebråk 😊

Men lege og utredninger må til, finne ut hvorfor, prøve allergimedisiner som kan være søvndyssende m.m. Man skal være veldig utslitt før man får sovetabletter og alltid med restreksjoner da man blir avhengig. 

Anonymkode: 44327...bc1

Skrevet (endret)

Prøv med valerina forte, og evt. johannesurt (men ikke bruk sistnevnte hvis du går på p-piller). Fås kjøpt på apotek. Jeg leser alltid på senga, og prøver å fokusere på pusten straks jeg legger meg. Da går det som regel av seg selv. Men kaffe kan få  meg litt spinnvill, selv om jeg drikker det tidlig på dagen, og bare et krus.

Hvis tankene kverner rundt alt du må huske til neste dag, neste uke osv. så skriv en fysisk huskelapp på papir. Unngå skjerm en time før sengetid. Jeg gjør det i og med at jeg alltid leser en time eller to eller tre når jeg legger meg.

Har også oppdaget at hvis jeg våkner på natta kan jeg bli stresset av å se på klokka så prøver unngå det. Hender jeg står opp og tar en kopp te, legger meg igjen, og gjerne leser litt. Prøver å stole på at jeg får sove, maser jeg meg opp med uro rundt det, bruker også jeg å slite litt av og til. Våkner man ett eller tre er det bedre å tenke at det heldigvis fremdeles er flere timer før en skal opp, også om det kun er en time til klokka ringer.

Endret av Atea
Skrevet

Har du prøvd meditasjon? F.eks en guidet meditasjon i appen Insight Timer kan være en fin start. Der kan man velge en guidet meditasjon spesifikt for å sove

Ellers så er en endring av livsstil noe som kan hjelpe. Det hjalp meg iallefall. Mindre stress, mer balanse og ro, nok frisk luft, gjerne en kveldstur uansett vær og vind. Et sunt og balansert kosthold. Rent og ryddig soverom. Gode rutiner som å stå opp og legge seg til faste tider uansett. Aldri bruk fridager for å ta igjen søvn for eksempel

• Liker 1
Skrevet

Har alltid hatt søvnproblemer selv, har prøvd det meste, fint lite funker i lengden. Men man kan jo bytte litt om på metodene. I blant funker søvnmeditasjon(guided), søvnhypnose. Faktisk virket enkelte på å roe ned, og skape en positiv mental tilstand før man sovner, og da fikk i alle fall jeg hyggelige drømmer. Dagslyslampe har aldri funket på meg. Har funnet lite hjelp hos legene for søvnvansker, man får litt circadian, vallergan, zonat etc. Kanskje litt zopiclone i blant, hvis man har flaks, da det faktisk fungerer litt, i alle fall en stund. Hadde jeg hatt tilgang på medisinsk marihuana, så hadde jeg prøvd det, selv om jeg ikke bruker slikt ellers.  

Særlig for oss som ikke lever et rutineliv, så er det ikke greit å forvente at man skulle kunne fungere ellers som en klokke. 

Anonymkode: ae4bb...bbf

Skrevet

Har du prøvd viva tabletter? ( laget av safran)

jeg har slitet mye med søvn jeg oxo men etter å ha blitt anbefalt de har jeg prøvd og er fornøyd

Skrevet
På 1.2.2018 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Jeg sover så dårlig. Sliter med å sovne, bruker gjerne flere timer. Når jeg først sovner så våkner jeg flere ganger om natta, og når jeg sover så har jeg enten mareritt eller veldig stressende drømmer. Jeg begynner å bli veldig sliten og trøtt av dette, og føler jeg aldri får slappet av og hvilt hodet. Noen tips? 

Har du forsøkt å ta tak, Ts? Altså å ta kontrollen? Alle kan lære å styre drømmer. Altså ikke å vinkle dem, men vi kan fint og ganske raskt lære oss å i de aller, aller fleste tilfeller vite at vi sover og drømmer. Mareritt mister mye av gløden når du vet at «dette er en drøm» så da gir de seg som oftest helt av seg selv, eller blir ok å håndtere. Så det er første steg. Lær deg å være bevisst at du drømmer.

Steg to, som med hell kan foregå paralelt er å si til deg selv at det faktisk ikke er så nøye med om du sovner. Du dør ikke av å være trøtt. Det er ikke krise. Altså: dette skal du si til deg selv. Og være fast på at sånn er det, til hodet ditt slutter å uroe seg rundt søvn. Hodet vil lære. Når du har lært det praktiserer du normal søvnhygiene og aksepterer at du er trett innimellom. Det funker.

Anonymkode: 8d3fc...c76

Skrevet

Kutt koffein etter kl 14.søeg for frisk luft hver dag. Ikke tren for sent på kvelden da mange sliter med å falle til ro etterpå. Legg bort skjerm (mobil, osv) litt før du legger deg og ikke ta med inn i senga. Les evt ne bok frem til du blir søvnig. Legg deg til samme tid slavisk i en periode for å etablere rutiner. Prøv også å spise litt karbohydrater til siste måltid - feks banan-pannekaker - søk evt litt på" biorytme " for mer om dette. Vil også anbefale å be legen om Melatonin. Naturlig søvnhormon som ikke gir betydelige bivirkninger eller fare for avhengighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...