Gå til innhold

Ubehag nedentil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente på 1,5 år. Det har de siste ukene virket som hun har ubehag nedentil. Hun har normale mengder tissebleier/avføring, ingen feber, god matlyst osv. Og det går helt fint både i dusjen og i badekaret.

Men så snart hun ligger på stellebordet og bleia skal skiftes og hun må vaskes der nede, så protesterer hun. Hun vrir seg unna og hyler. Vi vasker forsiktig og har prøvd både våtservietter og tørrservietter med lunka vann. Hun vil ikke skiftes på!

Jeg syns det lukter litt stramt der nede, men ikke hver dag (hun vaskes selvfølgelig hver dag). Hun er ikke rød eller sår og har heller ingen utflod etc. Har ikke funnet ut om det er rumpe eller tiss hun har vondt i. Hun snakker jo lite, men peiker og sier uff til bleia.

Hva kan det være? Bør jeg ringe lege i morgen?

Anonymkode: 7c488...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være UVI? Evnt sår «inni»? Ring legen imorgen :-)

Anonymkode: 32142...0b8

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ei jente på 1,5 år. Det har de siste ukene virket som hun har ubehag nedentil. Hun har normale mengder tissebleier/avføring, ingen feber, god matlyst osv. Og det går helt fint både i dusjen og i badekaret.

Men så snart hun ligger på stellebordet og bleia skal skiftes og hun må vaskes der nede, så protesterer hun. Hun vrir seg unna og hyler. Vi vasker forsiktig og har prøvd både våtservietter og tørrservietter med lunka vann. Hun vil ikke skiftes på!

Jeg syns det lukter litt stramt der nede, men ikke hver dag (hun vaskes selvfølgelig hver dag). Hun er ikke rød eller sår og har heller ingen utflod etc. Har ikke funnet ut om det er rumpe eller tiss hun har vondt i. Hun snakker jo lite, men peiker og sier uff til bleia.

Hva kan det være? Bør jeg ringe lege i morgen?

Anonymkode: 7c488...2dd 

Du får tak i en urinprøvepose helst i kveld og tar sen på når barnet sover. Da merker hun minst til den. Vær obs på at den skal limes på litt langt bak for å klare å samle opp urin. 

Alternativet er at du drar til legen i morgen og må skaffe deg urinprøvepose og vente mens hun får tisset i den, noe som kan ta tid og vekke mye mer ubehag for jenta. 

Min vurdering er at utinprøve er viktig. Selv om hun ikke har feber er det god grunn til å tenek urinbeisinfeksjon. Du sier ingenting om hun er forstoppet og dermed tenker jeg at det ikke er problemet. Barn kan og få sopp i underlivet, men blir da rød. Få henne til lege før helgen setter inn. 

Anonymkode: fad9b...451

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...