Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #1 Skrevet 9. februar 2005 Jeg har tenk å lage noen punsjboller for første gang og ta med i et selskap til helgen. I oppskrifter, som den under, står det typisk at man skal bruke kakesmuler. Men jeg har ingen kaker å lage smuler av. Hva bør man bruke i stendenfor? Går det greit å bruke kavringrasp? Eller er det noe annet man kan kjøpe for å bruke? F.eks en type kjeks, tørr kake eller kakebunn? Noen med erfaring? Har noen en kanonoppskrift så det det også interresant. Her er min: 100 g kokesjokolade 2 ss mørk rom eller sterk kaffe + romdråper 25 g smør 1 eggeplomme 100 g mandler 100 g kakesmuler 50 g sjokoladestrøssel Smelt sjokolade i rom. Rør inn smør og eggeplomme. Ha i malte mandler og kakesmuler. Bland alt godt sammen. Form deigen til kuler og trill dem i sjokoladepynten. Sett punsjbollene kaldt.
Pip Skrevet 9. februar 2005 #2 Skrevet 9. februar 2005 Når eg har brukt kakesmular i oppskrifter (inga erfaring med punsjboller...), har det vore tørre smular av sukkerbrødbotn. Slike botnar finst vel i sal ferdigkjøpte skulle eg tru. Lukke til i alle fall!
Gjest manic Skrevet 9. februar 2005 #3 Skrevet 9. februar 2005 Åhhhhlh...Punsjeboller! Jeg drømmer enda om noen punsjeruller med marsipan rundt som de solgte på "Den Danske Bakeren". Bakeriet er nedlagt for mange år siden, men de hadde vanvittig mye lekkert Sånne grønne "studenkugler" er også namme.
Annie Skrevet 10. februar 2005 #4 Skrevet 10. februar 2005 Jeg brukte sjokoladekake. De ble kjempegode. Tror nok IKKE jeg ville brukt kavring. Kan du ikke bake en langpannesjokoladekake og bruke det du skal ha i pusjbollene for så å enten spise opp sjokoladekaka eller fryse den ned?
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #5 Skrevet 10. februar 2005 Jeg brukte sjokoladekake. De ble kjempegode. Tror nok IKKE jeg ville brukt kavring. Kan du ikke bake en langpannesjokoladekake og bruke det du skal ha i pusjbollene for så å enten spise opp sjokoladekaka eller fryse den ned? Jeg tror jeg ikke vil ha tid nok til det denne gangen. Men det er mulig at det finnes en ferdig kake som jeg kan bruke (hehe, etter å ha skrapet av fyllet - nam). Eventuelt kakebunn som finnes overalt, det er jo allerede mye sjokolade i oppskriften. Takk for alle svar.
Annie Skrevet 10. februar 2005 #6 Skrevet 10. februar 2005 Jeg skrapte nettopp av fyllet på den kaken jeg brukte.
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #7 Skrevet 10. februar 2005 Da har jeg akkurat laget ferdig mine første punsjeboller og jeg tror de blir riktig så bra. Den ene bollen jeg har tyvspist smakte fint. Her er noen erfaringer for de som måtte lese denne tråden ved en senere anledning: Kjøpte en sjokoladekake (300 gram). Tok vekk glasur og smulet resten opp. Deretter ble den tørket i ovn på 150 grader i ca 10 min (REMA: "Sjokoladekake med glasur" - produsent: Dan Cake). Brukte så 100 gram tørkede smuler. Trengte mer enn 50 gram strøssel. 100 gram er mer en nok. Jeg brukte 50 gram svart og 50 gram mangefarget strøssel for å få litt variasjon. Brukte ca 2.5 ss mørk rom For lettere å få på strøsselet varmet jeg opp den resterende deigen i sjokoladesmelteren noen ganger for at deigen skulle bli klissete nok. En sjokoladesmelter er to kasseroller som passer sammen. Den nederste fylles med vann og sjokoladen legges i den øverste og så smelter sjokladen når vannet fordamper. Praktisk. Det ble i alt 26 boller alle med en diameter på ca 2 cm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå