AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Det er noe jeg ofte ser folk skrive på nett. Men hvorfor er det blitt så galt? Hvorfor kunne barn fra 7-8 år være alene hjemme etter skoletid på 90-tallet, men ikke nå? Nå har vel omtrent alle barn mobiltelefon også. I usa er det visst noen steder forbudt å la et barn under 12 år være alene hjemme og ser stadig vekk disse meningen blant normenn også nå. Anonymkode: ba2aa...5dd 11
Gjest GoldenLioness Skrevet 1. februar 2018 #2 Skrevet 1. februar 2018 Kommer an på barnet og hvor modent det er. Enkelt og greit. Er unge moden nok så er det ikke noe problem å være alene en time eller to etter skolen. Kveld og natt er selvsagt uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 Dette er opp til foreldrene å bestemme, de kjenner sitt barn best og kan avgjøre om det er modent nok til å være hjemme alene en times tid før foreldrene kommer hjem. Anonymkode: cf56d...6f2 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 Som lærer får jeg ofte spørsmål om dette. Mange foreldre føler at barna er klare for å være hjemme aleine en time eller to, men føler at samfunnet fordømmer dette. Mitt råd er at foreldrene kjenner barna best. De fleste er klare for å være aleine i kortere perioder i denne alderen. Anonymkode: 0bae4...178 16
bortebra Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 Omstendigheter har mye å si. Hvor man bor, hvor trygt nabolaget er, osv osv. Synes det er vanskelig å sammenligne min barndom med barn i dag, samfunnet er ikke like gjennomsiktig, i tillegg til at jeg også vet at det var flere farer da jeg vokste opp enn som ble snakket om. Friheten førte også til flere ulykker, blant annet i trafikkuhell o. l. Men så er spørsmålet, hvor lite eller hvor mye frihet trenger barn. Og barn er jo også forskjellige. Broren min klarte ikke å være aleine hjemme, han ble fort engstelig, men jeg elska det. 3
Gravity Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 Modenhet er nok viktigere enn alder. Jeg mener også at det er viktig at barna har tilgang til (og evne til å bruke) telefon dersom det ikke er godt kjente naboer eller nærpersoner tilgjengelig. Mine har vært hjemme etter skolen fra begynnelsen av 3. klasse, og det har gått fint. Da har de hatt egen mobil. De klarer også å ordne seg enkelt mat selv. Fra de var 7-8 år har de gått alene hjem fra SFO, men da bare kort tid før vi voksne kom hjem. Fra 6 års alder har de vært alene i kortere perioder hvis vi har vært en kjapp tur på butikken, kjørt søsken til trening etc. 1
Sushi Skrevet 1. februar 2018 #7 Skrevet 1. februar 2018 Vår 6-åring er hjemme alene en stund etter skolen. Tror ikke dette er så uvanlig? Hun kjenner flere av naboene og vi har en telefon liggende i huset. 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #8 Skrevet 1. februar 2018 Jeg tror "kontrollen" voksne har over barn ved at barn alltid er tilgjengelige med mobiltelefoner ol er et større problem enn at et barn som føler seg trygg er hjemme alene en time eller to. Tror det er sunt at barn har litt alenetid og kan utforske sin egen verden skogen eller hvor det måtte være. Bomullsoppdragelse er ikke av det gode heller. Anonymkode: c56e5...455 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #9 Skrevet 1. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror "kontrollen" voksne har over barn ved at barn alltid er tilgjengelige med mobiltelefoner ol er et større problem enn at et barn som føler seg trygg er hjemme alene en time eller to. Tror det er sunt at barn har litt alenetid og kan utforske sin egen verden skogen eller hvor det måtte være. Bomullsoppdragelse er ikke av det gode heller. Anonymkode: c56e5...455 Haha 6-åringen min har mobiltelefon tilgjengelig når han er alene hjemme, men han er så absolutt ikke alltid tilgjengelig på den. Er han opptatt så tar han den ikke, og går han ut eller til venner så ligger den igjen inne. Er vel heller vi som er tilgjengelige for ham om han skulle ha behov for det. Ser ikke det som noe problem akkurat. Anonymkode: 5f427...7d9 1
Gravity Skrevet 1. februar 2018 #10 Skrevet 1. februar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror "kontrollen" voksne har over barn ved at barn alltid er tilgjengelige med mobiltelefoner ol er et større problem enn at et barn som føler seg trygg er hjemme alene en time eller to. Tror det er sunt at barn har litt alenetid og kan utforske sin egen verden skogen eller hvor det måtte være. Bomullsoppdragelse er ikke av det gode heller. Anonymkode: c56e5...455 11 minutter siden, AnonymBruker said: Haha 6-åringen min har mobiltelefon tilgjengelig når han er alene hjemme, men han er så absolutt ikke alltid tilgjengelig på den. Er han opptatt så tar han den ikke, og går han ut eller til venner så ligger den igjen inne. Er vel heller vi som er tilgjengelige for ham om han skulle ha behov for det. Ser ikke det som noe problem akkurat. Anonymkode: 5f427...7d9 Helt enig. Jeg får ALDRI tak i ungene når jeg ringer dem (f.eks. for å be dem hente lillebror, komme hjem fra venner eller hjelpe meg med noe) - men tryggheten består i at ungene kan ringe oss voksne dersom noe skulle skje. 8-åringen min kan fint bruke en time/halvannen hjem fra skolen bare ved å sulle rundt og utforske spennende steder. Jeg er jo på jobb, så jeg legger jo ikke merke til det. Noen ganger ringer hun for å spørre om noe, eller for å si fra at hun blir med noen hjem. Men hun styrer kontakten selv. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #11 Skrevet 1. februar 2018 Barn kan være hjemme alene når de føler seg komfortable med det, og vet litt hva de skal gjøre i ulike situasjoner. Vår 7-åring er hjemme alene max 30 min foreløpig, for det er vår erfaring med hva hun er komfortabel med. Andre 7-åringer kan være hjemme alene lengre, andre er ikke hjemme alene før om flere år enda. Anonymkode: 37ba9...84b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #12 Skrevet 1. februar 2018 Barn under 10 år bør ikke komme hjem til tomt hus. Anonymkode: 51f07...1b5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #13 Skrevet 1. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Barn under 10 år bør ikke komme hjem til tomt hus. Anonymkode: 51f07...1b5 Fordi...? Anonymkode: 5f427...7d9 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #14 Skrevet 1. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn under 10 år bør ikke komme hjem til tomt hus. Anonymkode: 51f07...1b5 ???? Anonymkode: 37ba9...84b 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #15 Skrevet 2. februar 2018 Det var også vanlig å røyke inne på 90-tallet, så relevansen her ser jeg ikke helt... det er SFO frem til 4. Klasse, så forsvinner ordningen. Da er barna rundt 9år. Antar derfor dette er en alder de fleste (inkludert skolesystemet) - mener barna kan være hjemme alene noen timer etter skoletid, før foreldrene kommer. Anonymkode: 2cd8a...5d6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #16 Skrevet 2. februar 2018 Dette kommer an på barnet, på hvor man bor og at barnet kan få kontakt med noen om hen trenger det. Min ene sønn elsker å være alene hjemme, men ikke for lenge. Den andre liker det ikke, men kan være sammen med broren. De er 10 og 11 år. Anonymkode: ecaf9...3f8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #17 Skrevet 2. februar 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var også vanlig å røyke inne på 90-tallet, så relevansen her ser jeg ikke helt... det er SFO frem til 4. Klasse, så forsvinner ordningen. Da er barna rundt 9år. Antar derfor dette er en alder de fleste (inkludert skolesystemet) - mener barna kan være hjemme alene noen timer etter skoletid, før foreldrene kommer. Anonymkode: 2cd8a...5d6 SFO er et tilbud opp til 4.trinn. Det er ikke obligatorisk. De fleste slutter på SFO i løpet av tredje klasse på vår skole. Anonymkode: 0bae4...178 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #18 Skrevet 2. februar 2018 Vi bor rett ved skolen, og ingen av mine har benyttet SFO. De er hjemme alene fra litt før 07.00 til de går til skolen i åttetiden, og 7-åringen er hjemme alene en halvtime tre dager og halvannen time to dager, i uken. Dette går helt fint Vi er en familie på 7, så her trives barna med å være hjemme alene litt, de koser seg med ro i huset. Jeg kan jo legge til at vi bor i en gate hvor mange jobber turnus, og det som regel alltid voksne tilgjengelige i de nærmeste husene. Vi foreldre kan komme hjem på ti minutt, om nødvendig. Og vi har barn som studerer, noe som gjør at en eller to av disse er hjemme morgen/ ettermiddag. SFO blir stort sett benyttet av de barna som har en utfordrende skolevei, og ikke har rett på buss. Da må nesten foreldrene levere/ hente ifm jobb. De av barna i vår gate som har gått på SFO, har sluttet igjen etter et halvt eller ett år. Anonymkode: 14681...74f
Outlander Skrevet 2. februar 2018 #19 Skrevet 2. februar 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Barn under 10 år bør ikke komme hjem til tomt hus. Anonymkode: 51f07...1b5 Gud hjelp oss med denne snowflake generasjon. 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #20 Skrevet 2. februar 2018 Just now, Outlander said: Gud hjelp oss med denne snowflake generasjon. Slapp av, jeg tror disse er i mindretall. Rundt oss bor det mange førsteklassinger, og alle kommer hjem til tomt hus en gang i blant, med unntak av han med downs syndrom. Ungene selv er ganske opptatt av å finne ut hvem som er alene hjemme fra dag til dag, for så å bli med denne hjem, fordi alene hjemme er så stas. Anonymkode: 5f427...7d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå