Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha baby i mars. Og har allerede brukt endel penger på mammaklær hittil. Og nå må jeg jo også kjøpe ammeklær, må jo ha klær som er lett å amme i, er veldig dumt at jeg må begynne å dra opp genseren ifra magen, å blotter meg helt.. Synes alt dette blir så dyrt jeg da... Først mammaklær til noen 1000 også ammeklær til noen 1000, ja for det blir jo fort det! Må jo ha noen plagg da... Hvordan gjør dere det? Og hvor mye ammetopper trenger man? Og ikke minst ammebher! Er jo ikke nok at man må kjøpe mye til en baby! Men må jo ha en del nytt til seg selv å! 

Anonymkode: 2c779...81a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig må du ikke ha ammeklær. Ammebh bør du gjerne ha, men ellers trenger du da ikke ammeklær. 

Du drar opp genseren, og ned singleten, så blotter du ikke magen i det hele tatt, bare akkurat puppen. Og du kan bruke et sjal til å dekke deg til om du ikke vil blotte den heller. 

Jeg har ikke ett eneste ammeplagg annet enn ammebh. 

Anonymkode: 362a1...587

• Liker 3
Skrevet

Hadde ingen ammeklær, men du må ha noen ammebh-er så du ikke må vaske daglig. De må være rene for å unngå brystbetennelse.

En litt løstsittende genser eller skjorte holder fint, ha en singlet under som du bare drar ned under brystet som skjuler magen. Hjemme er gensere/topper med vid/elastisk halsåpning som kan dras ned helt topp, og et sjal kan dekke deg fra babymunnen og opp ved behov. Samme løsning for skjorter som kan kneppes opp.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ha baby i mars. Og har allerede brukt endel penger på mammaklær hittil. Og nå må jeg jo også kjøpe ammeklær, må jo ha klær som er lett å amme i, er veldig dumt at jeg må begynne å dra opp genseren ifra magen, å blotter meg helt.. Synes alt dette blir så dyrt jeg da... Først mammaklær til noen 1000 også ammeklær til noen 1000, ja for det blir jo fort det! Må jo ha noen plagg da... Hvordan gjør dere det? Og hvor mye ammetopper trenger man? Og ikke minst ammebher! Er jo ikke nok at man må kjøpe mye til en baby! Men må jo ha en del nytt til seg selv å! 

Har kun handlet 3 plagg som er til graviditeten. Til amming så har jeg tenkt på enkle basic topper fra Cubus, bher uten spiler og cardigan. Altså klær jeg kan bruke ellers også. Og hvis jeg kan amme så kommer jeg uansett til å ønske å gå mer privat om jeg ikke er hjemme.

Anonymkode: b85f3...5f9

Skrevet

Jeg hadde kun ammebher og en ammekjole som jeg brukte til dåp/selskap/jul, men der kan du også bare kjøpe en omslagskjole :) 

Skrevet

Jeg hadde ingen ammeklær utenom noen ammebher, og savnet aldri ammetopper o.l. Det er jo bare å ha en singlet under genseren, som du drar ned, eller du kan dekke deg til på magen eller i utringningen med et sjal e.l. Jeg syns aldri det var vanskelig å amme diskret, selv uten dedikerte ammeklær.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av asterix
Skrevet

Nei, går helt fint uten.

Anonymkode: c0db0...de2

Skrevet (endret)

Jeg hadde ingen "ammeklær", men amme-bh-er må man nesten ha. Så man slipper å kle av seg fra ytterst til innerst når man skal amme.

Jeg prøvde å ha på noen vanlige, rimelige plagg som hadde knapper foran (cardigans) eller f.eks. strikkejakke med glidelås, sånn at jeg enkelt kunne åpne opp klærne og komme til amme-bh-en. Det fungerte fint, det. Gikk uansett alltid til amme-eller stellerommet på kjøpesenteret om jeg var ute og handlet og småen trengte mat. Der hadde de en sofa man kunne sitte og amme i. Jeg tror aldri jeg ammet på kafé eller slike offentlige steder. Det er vel det ammeklær (spesialdesignet) er ment for, at man skal kunne lirke ut bare tuppen på puppen og amme uten å blotte for mye offentlige steder.

Endret av Million
Skrevet

Jeg har måttet handle inn endel nye, ammevennlige klær, men det er kun fordi jeg vanligvis som regel går i kjoler som ikke egner seg til amming. Jeg har et par ammekjoler, men bruker som regel bare en genser med en elastisk singlet (de vanlige fra Cubus er supre) under. Drar genseren opp og singleten ned under brystet. Ammebh må du ha, men ville bare kjøpt et par billige (de fra Lindex er ok) før fødsel, og heller handlet flere når produksjonen har stabilisert seg og du vet hvilken størrelse du trenger. 

Skrevet

Man mååååå ikke, men er jo en praktisk fordel OM man ammer. Bh er jo et must og sånn ellers så finner du mye rimelig på eBay og gjerne h&m etc. Finner forsovet utrolig mye pent brukt på Finn.no- både gravid klær og amme klær så trenger faktisk ikke bruke ei forume.

Skrevet (endret)

Nei du må ikke :)

Jeg har ett par ammetopper, men bruker dem aldri. Tar heller på meg en genser med singlet under, så drar jeg genseren opp og singletten ned når jeg skal amme, da slipper jeg å blotte magen. Ellers tar jeg det ikke så tungt om litt hud vises heller.

Men jeg har 3 amme-bh'er, og de blir mye brukt. Synes de er kjempepraktiske da mine vanlige bher er ubehagelige å amme i for både meg og barnet med spiler og hele pakken. (Synes forsåvidt cubusbhene uten spiler også er vanskelige å amme i, du må jo dra og holde puppen over eller under bhen, den smetter fort tilbake igjen, barnet glipper taket og alt blir bare styr, er min erfaring :ler:. Men kan jo hende det fungerer mye bedre for deg!)

Endret av heipådegsann
Gjest GoldenLioness
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde amme bh fra Cubus. Kjøpte på 20%. Er salg nå faktisk ;) Ellers brukte jeg bare amme singleter fra HM. Hadde de under vanlige gensere og da blottet jeg ikke noe :) 

Skrevet

Ikke kjøp inn for mye før du vet hva du trenger ts!Tenkte det samme som deg i starten,men bestemte meg for å kun kjøpe noen amme-bher. Venter til ungen er født før jeg kjøper noe mer, vet jo enda ikke om jeg vil få til å amme heller. 

Har noen omslagstopper fra før jeg ble gravid som jeg tror kan komme til nytte. Prøvde noen amme-singleter, men synes de var ubehagelige å gå med.

Skrevet

Ikke kjøp flere amme-bher før etter en måneds tid, puppene slutter å være så ekstrem stinne av melk rundt da, og du finner størrelsen din.

Ellers trenger du bare en ammesinglet eller to, så bruker du bare vanlige gensere over. 

Skrevet

Takk for mye råd og tips 😃 Da kjøper jeg bare noen ammebher og venter med å kjøpe flere pluss evt ammeklær til etter ungen har kommet! Ser flere anbefaler det, da vet man vel mer om hva man trenger også 😊

Skrevet

Når jeg ammet første brukte jeg singlet med spaghetti stropper og cardigan. Hadde  gjerne ett skjerf i halsen for å lune det litt. Da dro jeg kun ned ved det brystet jeg skulle amme fra. Hadde dog amme bher

Skrevet

Du behøver i hvertfall ikke kjøpe noe ammeklær før du selv savner det. Det er jo først når man begynner å være sosial i litt mer offentlige sammenhenger, at man kanskje trenger en kjole man kan amme i.

Og det kommer veldig an på hva slags størrelse du er, og hva slags klær du er vant til å gå i.

Kanskje du vil ønske deg en ammesinglet mot sommeren, eller en ammekjole hvis du skal i selskaper med baby.

Men ikke kjøp noe på forhånd for sikkerhetsskyld. De første ukene hjemme bodde jeg i ammebh med mannens gamle flanellsskjorter over..

Amme-bh er praktisk for de fleste. Men også her vil jeg anbefale å ikke kjøpe for mye på forhånd. Jeg visste at min søster hadde kjøpt mye i feil størrelse før fødsel, så klok av (hennes) skade kjøpte jeg bare én (men tok vare på lappen/esken, slik at mannen min kunne gp innom butikken og kjøpe flere hvis jeg trengte. Han måtte be om flere størrelser større i cup, så det var greit jeg bare hadde en på forhånd. (den kunne jeg bruke helt på slutten av ammeperioden)..

Anonymkode: 2b5b5...e08

Skrevet

Altså, man "må" ingenting, men det er veldig, veldig praktisk med noen ammevennlige plagg. De fleste babyer trenger mye melk de første månedene døgnet rundt og det er derfor veldig praktisk med ammebher. De gangene babyen MÅ ha melk med en gang er det mye lettere å ha på seg ammebh/singlet og bare slenge ut puppen. Dessuten er det vanlig å lekke en del melk, og det setter seg i klærne og kan lukte. Derfor er det greit å ha hvertfall 2-3 ammebher å kunne bytte på. Jeg brukte også ammesingletter mye, og hadde bare cardigan utenpå. 

Skrevet

Jeg har kun brukt ammebh'er, resten har vært vanlige klær - både til hverdag og fest. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...