Gå til innhold

Bare jeg som bor i "uoppusset" hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ofte inntrykk av at alle har det så fresht og nyoppusset hos seg - har alle det slik? Selv bor jeg i hus fra 70-tallet, og selv om det er gjort litt av hvert der bærer det preg av å være litt umoderne - furukjøkken og fargerike tapeter og liknende. Jeg synes ikke det er stygt, men jeg blir jo litt misunnelig på de som bor i sånne utrolige flotte "designerhjem" der alt er nyoppusset og på stell. Samtidig er det jo litt "sjel" i et litt umoderne hus også da. 

Har alle sånne nyoppussede hjem, eller er det flere enn meg som sitter fast i "umoderne" hjem? Både mannen og jeg tjener greit, men synes det er litt unødvendig å totalrenovere et hus som tross alt fungerer og ser greit ut. 

Anonymkode: 9e083...cb3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du? 

Vi bor også i hus fra 70-tallet. Vi har malt stort sett alt av rom, det er ikke akkurat totalrenovering, er billig og ganske raskt å få til. Så det er da ingen grunn til å være misunnelig? Dere kan jo helt fint male de fargerike tapetene? Det gjorde vi. 

Vi har ikke giddet å hogge opp umoderne flisgulv i gangen, ei heller har vi tenkt å rive ned kjøkkenet fra 90-tallet så lenge det ser fint ut og fungerer. Moderne, nei, kjempestygt, nei, altså helt levelig. 

Badene er heller ikke moderne, men de fungerer helt fint, det er ikke fuktskader eller noe som helst annet galt med dem enn at de er sååå 1998. De skal pusses opp når det er behov.

Anonymkode: 64d03...486

• Liker 6
Skrevet

Det handler vel hovedsakelig om at folk prioriterer ulikt. Jeg tilbringer mye tid i hjemmet og verdsetter da at det er pent rundt meg. Hva man syns er pent er svært individuelt. Jeg personlig hadde ikke trivdes så godt i et hjem med furukjøkken og fargerike tapeter, jeg syns det er masete for øynene. :)

• Liker 8
Skrevet

Selvsagt handler det om prioritering, har ikke sagt noe annet heller ☺️ Det blir vel kanskje mer oppussing hos oss etterhvert også. Bare lurte på om det er flere der ute som ikke har giddet å pusse opp sine umoderne hjem - for i sosiale medier virker det som alle har det nyoppusset og supermoderne ☺️

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sosiale medier er ikke virkeligheten. Det er de bitene av virkeligheten som man har lyst til å vise fram. 

...med passende filter og riktige vinkler

Endret av Viktualia
  • Liker 8
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å leve i ett typisk 70-talls-hus med alle sine vegg-til-vegg-tepper i grelle farger, mønstrede tapeter i gyselige farger og mørke vinduskanter. Selvom man ikke koster på flere hundre tusen, så er maling og laminat relativt billig, og gjør underverker... Så det ser mer moderne ut enn hva det er :) 

Anonymkode: 76290...d3c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt handler det om prioritering, har ikke sagt noe annet heller ☺️ Det blir vel kanskje mer oppussing hos oss etterhvert også. Bare lurte på om det er flere der ute som ikke har giddet å pusse opp sine umoderne hjem - for i sosiale medier virker det som alle har det nyoppusset og supermoderne ☺️

Tror du at de som legger ut bilde av hjemmet sitt i sosiale medier er et representativt utvalg av befolkningen? Folk legger ut ting for å skryte. Legger du ut bilder av ditt hjem på sosiale medier? Neppe. Det er de som har pusset opp, som er veldig opptatt av interiør og stil, som legger ut bilder av hjemmet sitt på sosiale medier. Det overveldende flertall av befolkningen gjør det ikke, enten de nå bor i oppusset kåk eller har furupanel fra 1984 i halve heimen. 

Jeg har aldri lagt ut et bilde av heimen min, verken det som er pent oppusset eller det som har originale fliser fra 1973. Selv ikke da jeg totalrenoverte badet i gamlekåken min følte jeg behov for å legge ut bilde av det. 

Anonymkode: 64d03...486

• Liker 2
Skrevet

Vi bor i et hus fra 70-tallet, med vinyl-belegg på alle gulv i diverse farger og mønstre, og like gammelt bad med sennepsgul tapet på veggene.

Vi har malt hvite noen av de verste veggene, og det er alt så langt. Bodd her i 3 år.

Anonymkode: 733a9...f10

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i leilighet fra 50-tallet hvor deler av kjøkkenet og badet fortsatt er originalt. Det er også de plassbygde skapene i gangen og på soverommet, samt kokskaminen i stua. I de fleste andre leilighetene i bygget er det meste byttet ut og oppgradert - jeg elsker alle de originale detaljene mine og har ikke noe ønske om å renovere.

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg (vi) har brukt to år på å pusse opp et gammelt 70-tallshus, men moderne vil jeg ikke ha nei. Høyglans utgår glatt. Jeg syns at så lenge man har sin egen stil får huset masse sjarm selv om alt er nytt, helt og i vater. :) 

• Liker 1
Skrevet

Vår bolig er fra 70-tallet en gang, men mye er malt igjen og igjen og igjen. Tapeten sitter ikke fint på veggen, og gulvet er oppskrapet og stygt. Kjøkkenet er fra 90-tallet, men heldigvis malt hvitt. Mye kan gjøres for lite penger (maling), og de aller, aller fleste har full forståelse for at folk ikke bor i nyoppussede hjem. 

Skrevet

De fleste jeg kjenner som har hus, har brukt en del tid på oppussing, så jeg oppfatter det som veldig vanlig. Men, jeg syns noen tar det vel langt. Når de fjerner tidstypiske og unike detaljer fra husets tidsepoke, og kjører på med glatte vegger og nye dører over alt. Vi har pusset opp en del over tid, og husker vi diskuterte mye i starten rundt hvor mye vi skulle bevare av det gamle. Mannen min ville ha alt nytt over alt, og i påvente av at vi skulle bli enige om vi skulle skifte ut alle innedørene, byttet han ut håndtakene med moderne dørhåndtak. Men så gikk det et par år, og plutselig så han lyset (tror det var etter å ha sett mange episoder av Arkitektenes hjem på Nrk...), og ble like interessert som meg i å bevare de unike detaljene. Så de originale dørhåndtakene ble hentet opp fra kjelleren og skrudd på igjen, og ikke bare syns vi de er finere, men de er bedre også. Og hans ønske om å bytte eller male dører (sånne tredører som ikke er furu, men sånne glatte tredører man kan finne i hus fra 50/60-tallet) er helt borte.

Så, jeg er veldig for å gjøre det fint og funksjonelt hjemme. F.eks. å ha et bad som fungerer syns jeg er viktig. Selv om jeg syns det var litt trist å ta bort de fine mosaikkflisene på det gamle baderomsgulvet, var de jo preget av tidens tann og det var ikke membran osv, så vi måtte jo bare oppgradere til moderne standard. Og parkettgulvet i stua fra huset ble bygd på 50-tallet slipte vi ned framfor å bytte ut fra vi flyttet inn, men vi begynner nå å lure på å bytte det likevel. Det knirker en del steder, og det er noe gammelt vannsøl på kjøkkenet og under radiatorene, så det ser jo ikke strøkent ut. Men syns det er sjarmerende, siden det er helt annerledes enn moderne parkett. Og vi valgte å beholde dør ut til yttergangen, bare malte den, da vi syns det er sjarmerende med sånne gammeldagse glassdører med hamret (?) glass, selv om det står i kontrast til ny ytterdør bl.a. Vet svigermor har mast om når den skal byttes i noe moderne...

Så, jeg er litt enig med deg, ts. Alle hjem ender med å se litt like ut. Men jeg skjønner at mange bruker mye tid og penger på oppussing hvis man har kjøpt gammelt hus også. Men det er noe med å pusse opp i tråd med husets sjel, mener jeg. Jeg har sett vellykkede eksempler på det motsatte også, men ofte ender det bare med å se sjelløst ut.

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, Daria skrev:

Jeg bor i leilighet fra 50-tallet hvor deler av kjøkkenet og badet fortsatt er originalt. Det er også de plassbygde skapene i gangen og på soverommet, samt kokskaminen i stua. I de fleste andre leilighetene i bygget er det meste byttet ut og oppgradert - jeg elsker alle de originale detaljene mine og har ikke noe ønske om å renovere.

Jeg skal innrømme at jeg har en liten drøm om et gjestetoalett med gammelt, lyseblått porselen. :)  Vet ikke helt når dette var i salg, men har for meg at det var før 70-tallet. Sikkert ikke veldig gjennomførbart med tanke på slitasje og deler, men det lyseblå settet var fint, og friskt i fargen. 

Anonymkode: 26b7d...a61

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er sååå mye hyggeligere å komme inn i et hjem med originalitet og personlig preg, enn et moderne hjem uten varme og personlighet. Dagens interiørtrend, der alt går i grått og hvitt, er totalt blottet for personlighet og varme.Jeg begriper ikke hvordan folk orker å ha det slik i sitt eget hjem!. Alt er sterilt og upersonlig. Og hvorfor må alle på død og liv ha det likt? Dere som sier at dere får "kaos i hodet" av farger og furumøbler, hva er nå det for noe tøys? Dette er noe dere innbiller dere, fordi dere er blitt slaver av en trend. Det var ingen som følte det slik for en del år tilbake. Dette er rett og slett et oppkonstruert problem.

Anonymkode: 4c0d9...a88

• Liker 5
Skrevet

vi kjøpte et hus fra 30 tallet for halvannet år siden, og holder nå på med å renovere hele hurven. River ned til bæring og bygger alt opp igjen. Huset har vært igjennom en del runder med oppussing, og etter min mening blitt "ødelagt" av dette. alle de fine sveitserstil detaljene har blitt bygd over og fjernet. De fine originale T-vinduene har på ett punkt blitt byttet ut med grelle kvadratiske vinduer med karm i furu. de nydelige utskjærte takbjelkene i stua var raserte med spikerhull og så tildekt. Nå har jeg fått byttet vinduene i 1. etasje til tidsriktige T-vinduer med sprosser og alt. Innvendig har vi blottlagt en del av de gamle nydelige bjelkene og prøvd å lage en stil som fremhever hvordan huset så ut. Renoveringen var forøvrig nødvendig pga slitasje, alder og skader. Folk som kommer på besøk nå tenker nok sitt om at vi også er sånne oppussere som bare MÅ ha nytt, men da viser jeg bare frem prospektet sånn at de får se skadene og hvordan det så ut før vi begynte :fnise: 

Det har vært mye slit, men du dævven så billig det huset var, og ingen ville kjøpe det siden det trengte så mye arbeid. Vi hadde nok ikke kjøpt det vi heller om vi hadde visst akkurat hvor mye vi måtte pusse opp

Anonymkode: e1462...5db

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så glad i mitt pene, men slitne hjem med innredning fra 80-tallet. Det er koselig at man kan se hakk og riper, det er jo bare tegn på at hjemmet har vært i bruk! Dagens mote der alt skal være hvitt, ubrukt og dødskjedelig er overhodet ikke koselig. Mitt hjem, med alle sine skavanker, er helt unikt, i motsetning til alle nyoppussede hjem som det går tretten av på dusinet. 

Anonymkode: 8e4be...1c1

• Liker 5
Skrevet

Vet varierer mye, selv i min omgangskrets som består av par i slutten av 30 årene som tjener godt. For noen er det en hobby og en stor interesse. Min tanke er at alle får prioritere sitt, og være sikre nok på seg selv til å velge å ha det akkurat slik de vil ha det hjemme - og ikke slik de trur andre mener man bør ha det. 

Derfor forstår jeg heller ikke det er så mange her, og andre steder, som ruller seg i begreper som "ukoselig", "dødskjedelig", "upersonlig", "sterilt". Kan dere ikke bare fokusere på hvordan dere liker å ha det hjemme? I stedet for å snakke ned om de som trives bere med andre valg? 

Anonymkode: c8c08...c44

• Liker 9
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er sååå mye hyggeligere å komme inn i et hjem med originalitet og personlig preg, enn et moderne hjem uten varme og personlighet. Dagens interiørtrend, der alt går i grått og hvitt, er totalt blottet for personlighet og varme.Jeg begriper ikke hvordan folk orker å ha det slik i sitt eget hjem!. Alt er sterilt og upersonlig. Og hvorfor må alle på død og liv ha det likt? Dere som sier at dere får "kaos i hodet" av farger og furumøbler, hva er nå det for noe tøys? Dette er noe dere innbiller dere, fordi dere er blitt slaver av en trend. Det var ingen som følte det slik for en del år tilbake. Dette er rett og slett et oppkonstruert problem.

Anonymkode: 4c0d9...a88

Jeg er vel av de som sa jeg får kaos i hodet av farger og furumøbler, men det bunner i at jeg har en sykdom hvor et symptom er overfølsomhet for sanseinntrykk. Har uansett ikke et hjem uten personlighet og varme da, det hadde jeg ikke klart og levd med. Ønsker ikke å bo i et interiørmagasin. Men det finnes faktisk en mellomting mellom 70-talls tapeter og furumøbler og dagens trender. Alt er ikke enten/eller.

Endret av blåtimen
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det ser helt feil ut med glatte vegger, nye dører, lister osv. i gamle hus. Det fineste synes jeg er de hjemmene som har en egen stil, der man har beholdt mye av detaljene fra tiden huset ble bygd, samtidig som man kan ha litt moderne møbler, nye tapeter og farger osv. :) Det er trist med vakre, gamle hus som får fjernet all sjarm og blir seende ut som hvilket som helst annet hus bygd på 2010-tallet. 

Anonymkode: 0c8a1...c26

• Liker 2
Skrevet

Må innrømme at jeg egentlig er enig med deg, er liit overrasket over folks generelle oppussingsiver. Jeg ser ingen grunn til å pusse opp med få års mellomrom bare for å gjøre det. Men jeg ser at du (og andre i tråden) bor i et hus fra 70-tallet og må bare spørre: Er det virkelig ikke slitt? Er det mulig at et 40 år gammelt hus med "normal" bruk er såpass fint at det er ok ennå?

Jeg ser både hos meg selv og hos andre hvordan både besøk, barn, dyr, div. hobbyer osv ... setter sine spor. Er dere fryktelig flinke til å ta vare på ting?:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...