Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 (endret) Sluttet på p-piller i august og har aktivt prøvd som dere vet. Har funnet drømmemannen og ble til slutt samboer med min beste venn gjennom mange år☺ Begynte plutselig å tenke på at min mor brukte to år på å bli gravid med meg og broren min. Hun ble aldri utredet men mener selv at hun hadde et eller annet som gjorde det vanskelig å bli gravid. Jeg har hørt at slikt kan være arvelig, og er derfor redd for at jeg kan ha noe av det samme. Lurer bare på om noen kan hjelpe meg litt!? Tror og mener at jeg kan slite med å bli gravid. Ikke bare fordi jeg har prøvd siden August, men fordi jeg har en rekke historie med skikkelig smerter under menstruasjon og mye mer fra barndommen av. Prøvde å få barn med exen i nesten ett år, da jeg var 19 år men det gikk ikke. Siden jeg var så ung den gang tenkte jeg aldri noe mer over det, og tenkte at jeg burde vente med å få barn til jeg var litt mer voksen. Har derfor ventet lenge.. Har operert blindtarmen og fjernet den når jeg var lita jente. Dette var en veldig alvorlig akutt operasjon der jeg var nære på å miste livet, fordi blindtarmen sprakk og jeg fikk infeksjon i hele kroppen. Var et under at jeg overlevde mente legene, men ble bedre etter en uke på sykehuset. Fikk beskjed av sykepleier på GYN at egglederne kan være tette etter infeksjon i kroppen, noe jeg har hatt.. Skal derfor vurdere det å dra å skylle til GYN.. Når man har typiske tegn på at EL finner sted, men EL test viser negativt kan det da bety at egglederne mine er tette og at egget ikke får til å slippe? Eller at det er noe annet galt med meg... Har gått rundt i 3 dager nå med ekstremt kvalme, luft i mage da jeg fiser konstant hele tiden noe som er ekstremt pinlig😣 Har ofte følelsen av at noe bobler i magen og det kiler nærmest. Noe krampelignende og ubehag i venstre eggstokk. Stikker ofte fra nedre del av mage og har masse utflod.. Begynner nesten å tro at jeg kan være gravid men kan jo umulig være det uten eggløsning.. Har aldri hatt så mye luft i magen.. Hva kan det være tror dere? Har hatt noe ustabil mens hele livet, men ikke kjempe ustabil. Ofte sterke smerter ved mens og nærmest kramper i ryggen noe som medfører hard muskulatur i hele ryggtavla under hver mensperiode. Har vært så ille at jeg har gått jevnlig til massasje hele livet. Endret 4. februar 2018 av Klokkeblomst90 Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #2 Skrevet 1. februar 2018 EL tester kan bli positive uten egg som slippes, det måler hormonet som trengs for at egget modnes og slippes. Så det du skriver har ikke sammenheng. Men forsøk temping. Det sier lite om når EL skal skje, men gir solid tegn på at det har vært og når. Anonymkode: 04018...f6e 1
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 (endret) Kan veldig lite om fertilitets problemstikk men frykter for endometriose eller hva det nå heter... Endret 1. februar 2018 av Klokkeblomst90 Skrivefeil
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: EL tester kan bli positive uten egg som slippes, det måler hormonet som trengs for at egget modnes og slippes. Så det du skriver har ikke sammenheng. Men forsøk temping. Det sier lite om når EL skal skje, men gir solid tegn på at det har vært og når. Anonymkode: 04018...f6e Hei, og takk for svar. Her lærte jeg noe nytt. Skal begynne med temping fra i dag av. Har uansett følelsen av at noe ikke stemmer og det er en veldig sterk følelse.. Prøver derfor å få flere til å gi råd og tips om hva det faktisk kan være, slik at jeg kan ta dette med i betraktning når jeg drar til GYN om 2 uker. Er så fort gjort å møte opp på time og glemme de viktige spørsmålene.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 Dersom kroppen din hadde forsøkt å slippe egg men tette eggledere hindrer deg i å bli gravid ville du fått positive tester. Hvor mange sykluser har du testet? Jeg måtte til å teste to ganger i døgnet på fjerde teste-syklus og testet ettermiddag og kveld. Fikk positive i 22-23 tiden hver gang. Men da plutselig gikk jeg lysende positive tester og har tydelig et kort vindu med positive tester. Jeg har to levende barn, om det er noe trøst. Jeg forsøkte også tenping samtidig med to tester pr dag fra syklus dag 9 til 20 i to måneder for å bli skikkelig kjent, siden jeg sleit med å finne eggløsningen. Og jeg fant eggløsning, og fikk barna mine. Nr to satt lettere og da fant jeg eggløsningen med en gang ved å teste sent. Anonymkode: 04018...f6e
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 (endret) Testet bare to sykluser. Aldri funnet EL. Har tester dag og kveld to ganger hver dag.. Forrige måned hadde jeg ingen EL og mensen kom 22 dager forsent. Så godt å høre at du fikk to barn😁 Endret 1. februar 2018 av Klokkeblomst90 Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #7 Skrevet 1. februar 2018 Hvis du har veldig sterke menssmerter, kan det også være tegn på endometriose. For å få påvise dette må du ha en laparoskopi/kikhullsoperasjon. Det er ikke sikkert du får dette før det er gått et år, men kan være lurt å ha det i bakhodet. Lykke til med prøvingen <3 Anonymkode: 5cc70...1fb
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 1. februar 2018 #8 Skrevet 1. februar 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har veldig sterke menssmerter, kan det også være tegn på endometriose. For å få påvise dette må du ha en laparoskopi/kikhullsoperasjon. Det er ikke sikkert du får dette før det er gått et år, men kan være lurt å ha det i bakhodet. Lykke til med prøvingen <3 Anonymkode: 5cc70...1fb Ok. Vet du om denne operasjonen er smertefull og etterlater det arr?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #9 Skrevet 1. februar 2018 Tok du graviditetstest da mensen var forsinket sist? Har du tatt graviditetstest nå? Jeg kan ikke svare på spørsmålene i forhold til tette eggledere. Fint du skal til gyn us. Men husk også på at det kan ta tid før eggløsningen kommer i gang etter p-pille-bruk, så det kan jo også være det som er årsak til uregelmessig menstruasjon/manglende eggløsning. Anonymkode: aeddf...446
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #10 Skrevet 1. februar 2018 1 time siden, Klokkeblomst90 skrev: Ok. Vet du om denne operasjonen er smertefull og etterlater det arr? Formen etter en sånn operasjon varierer veldig fra person til person, men jeg var relativt smertefri etter 4 dager. Man overlever også smertene i dagene etterpå, altså. Jeg har fire små arr, så veldig lite spor etter operasjonen også. Anonymkode: 5cc70...1fb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #11 Skrevet 1. februar 2018 Det er kort tid siden du sluttet på p-piller, det kan ta lang tid før du får normale sykluser etter det! Jeg ville nok hatt litt is i magen, du har jo også kun testet etter eggløsning i 2 sykluser. Det er også normalt at man av og til ikke får eggløsning. En annen diagnose kan være PCO, masse cyster på eggstokkene som gjør at eggene sliter med modning og å slippes. Men du er jo fortsatt fortsatt tidlig i prøvefasen, prøv å ikke lete etter alt som kan være galt. Anonymkode: 75640...a39
Wiley Skrevet 1. februar 2018 #12 Skrevet 1. februar 2018 Med tanke på symptomene du beskriver kan det godt tenkes at du har endometriose. Det skal ikke gjøre veldig vondt veldig lenge under mensen så smerter er et av de vanligste symptomene. Samme med oppblåsthet og mage smerter. Ville nok tatt en prat med gynekolog om det, men lapraskopi er eneste definitive måten å få diagnose på og operasjon er aldri spesielt gøy uansett hvor liten. Men det positive er at de kan få sjekket egglederne dine samtidig. Det andre positive er at om du får den diagnosen så fjerner de gjerne evt cyster og endometriose flekker samtidig og det kan gjøre det lettere å bli gravid etterpå. For det er faktisk muligheter for å bli gravid naturlig selv om du har endometriose. Litt usikker på om du må ha prøvd et helt år for å få en slik operasjon når det er sterk mistanke om endometriose, men det kan jo gynekolog svare på. Når det gjelder negativ eggløsningstest så vil jeg tro det er et separat problem. Jeg har tette eggledere men eggløsningstestene mine har alltid vært positive. Det beste er å få kommet seg til lege og diskutert symptomer og problemer, mange av symptomene som er ganske generelle og kan tyde på flere ting.
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 1. februar 2018 #13 Skrevet 1. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kort tid siden du sluttet på p-piller, det kan ta lang tid før du får normale sykluser etter det! Jeg ville nok hatt litt is i magen, du har jo også kun testet etter eggløsning i 2 sykluser. Det er også normalt at man av og til ikke får eggløsning. En annen diagnose kan være PCO, masse cyster på eggstokkene som gjør at eggene sliter med modning og å slippes. Men du er jo fortsatt fortsatt tidlig i prøvefasen, prøv å ikke lete etter alt som kan være galt. Anonymkode: 75640...a39 Lettere sagt enn gjort når alle rundt meg blir gravide på ett blunk. Men ja, jeg skal prøve litt til før jeg oppsøker hjelp. Er jo redd for at jeg sitter her å prøver men at det skal være forgjeves. Hvordan sjekker jeg om jeg har PCO?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #14 Skrevet 1. februar 2018 Så gå til legen om du frykter noe er galt. Anonymkode: 460a9...3de
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 1. februar 2018 #15 Skrevet 1. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har veldig sterke menssmerter, kan det også være tegn på endometriose. For å få påvise dette må du ha en laparoskopi/kikhullsoperasjon. Det er ikke sikkert du får dette før det er gått et år, men kan være lurt å ha det i bakhodet. Lykke til med prøvingen <3 Anonymkode: 5cc70...1fb Det blir nok time til GYN om to uker før å sjekke med blodprøver og evt om jeg bør skylle egglederne. Føler at det er noe som ikke stemmer..
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #16 Skrevet 1. februar 2018 2 minutter siden, Klokkeblomst90 skrev: Lettere sagt enn gjort når alle rundt meg blir gravide på ett blunk. Men ja, jeg skal prøve litt til før jeg oppsøker hjelp. Er jo redd for at jeg sitter her å prøver men at det skal være forgjeves. Hvordan sjekker jeg om jeg har PCO? PCO sjekkes blant annet ved innvendig ultralyd, det står for poly cystic ovaries, det betyr "mange svulster eggledere", og er godartede, vannholdige cyster i nesten små drueklaser rundt eggledere som kan fuske med hormonnivåer og eggløsning. De ser veldig lett denne typen cyster på ultralyd hos gyn. Anonymkode: 04018...f6e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #17 Skrevet 1. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: PCO sjekkes blant annet ved innvendig ultralyd, det står for poly cystic ovaries, det betyr "mange svulster eggledere", og er godartede, vannholdige cyster i nesten små drueklaser rundt eggledere som kan fuske med hormonnivåer og eggløsning. De ser veldig lett denne typen cyster på ultralyd hos gyn. Anonymkode: 04018...f6e Ikke på egglederne, men eggstokkene. Anonymkode: dc4f3...807
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #18 Skrevet 1. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke på egglederne, men eggstokkene. Anonymkode: dc4f3...807 Ja, herregud. Takk! Anonymkode: 04018...f6e
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 1. februar 2018 #19 Skrevet 1. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: PCO sjekkes blant annet ved innvendig ultralyd, det står for poly cystic ovaries, det betyr "mange svulster eggledere", og er godartede, vannholdige cyster i nesten små drueklaser rundt eggledere som kan fuske med hormonnivåer og eggløsning. De ser veldig lett denne typen cyster på ultralyd hos gyn. Anonymkode: 04018...f6e Har allerede vært til GYN å sjekket å alt så bra ut på ultralyd. Men fikk ikke høre at hun så etter cyster.. Siden hun så at alt var bra så regner jeg med at cyster er utelukket. Er mer redd for endometriose og tette eggledere
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #20 Skrevet 1. februar 2018 Hvordan var menssmertene dine før du begynte på p-piller? Har de blitt verre nå? Jeg synes ikke du skal være bekymret for at du ikke har blitt gravid på 6 mnd, det er langt innenfor normalen. I tillegg har du sluttet på hormonprevensjon. Den kan ta opptil ett år å få igjen eggløsningen hos noen. Jeg forstår at du vil sjekke altså, men det behøver absolutt ikke å være noe galt. Anonymkode: dc4f3...807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå