Gå til innhold

Når arbeidsgiver ikke betaler...hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først får jeg si at: jeg trodde ikke at dette var mulig i Norge.

I desember gikk min arbeidskontrakt ut og jeg tok kontakt for å spørre om å få mine feriepenger utbetalt i januar. Det skulle gå fint, fikk jeg høre.

Januar kom, men ingen feriepenger. Jeg tok kontakt og da fikk jeg høre at de kom seinere etter at jeg hadde levert alle mine dokumenter og utstyr tilbake. Dette ble så gjort. Og nå når jeg prøver å ringe og sende mail, kommer jeg ikke igjennom. Min skjef svarer ikke på mail. Ikke hr avdelingen. Og når jeg ringer er ingen på HR tilgjengelig.

Har jeg grunn til beskymring? Synes det er leit å være den arbeidstakeren som maser sentralbordet ned, fordi jeg ikke kommer igjennom. 

Hva gjør jeg videre dersom arbeidsgiver fortsetter på samme måte? Dette er en stor kjent organisasjon liksom...

Anonymkode: 9d24a...116

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt fagforeningen din. 

Anonymkode: 48ca5...aa8

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplevde det samme med Kelly Services. 
Ringte, mailet og stakk innom kontor, dem utbetalte ikke feriepenger og ikke sykepenger, og skrev ikke ut attest. Alle svar jeg fikk var "det skal vi ordne"
Det løste seg når jeg gikk inn på kontoret og sa at eneste muligheten for meg å gå ut derfra uten skriftlig bekreftelse på utbetaling og attest, så kom det til å bli direkte til Arbeidstilsynet. 
Jeg hadde maste i 2 måneder, plutselig kunne dem på magisk vis fikse alt på fem minutter. 

Anonymkode: 5340b...9c4

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ingen fagforening. Men første tanken min er at det sikkert er bare tilfeldig. Kanskje jeg beskymrer meg unødig. Dessutten er dette en stor internasjonal organisasjon. De vi definitivt bevare sitt PR ut... 

Hele denne uken har jeg ringt og mailet. Enten er de i møte, eller ikke på kontoret, ellers så svarer de ikke på mail. Det er litt mistenklig oppførsel... huff

Skrevet

Dette skjedde meg en gang, endte i forbrukerådet og fikk alle pengene, men det tok tid :P

Anonymkode: 7797f...055

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først får jeg si at: jeg trodde ikke at dette var mulig i Norge.

I desember gikk min arbeidskontrakt ut og jeg tok kontakt for å spørre om å få mine feriepenger utbetalt i januar. Det skulle gå fint, fikk jeg høre.

Januar kom, men ingen feriepenger. Jeg tok kontakt og da fikk jeg høre at de kom seinere etter at jeg hadde levert alle mine dokumenter og utstyr tilbake. Dette ble så gjort. Og nå når jeg prøver å ringe og sende mail, kommer jeg ikke igjennom. Min skjef svarer ikke på mail. Ikke hr avdelingen. Og når jeg ringer er ingen på HR tilgjengelig.

Har jeg grunn til beskymring? Synes det er leit å være den arbeidstakeren som maser sentralbordet ned, fordi jeg ikke kommer igjennom. 

Hva gjør jeg videre dersom arbeidsgiver fortsetter på samme måte? Dette er en stor kjent organisasjon liksom...

Dete r derfor man fagorganiserer seg og då den hjelpen man trenger via fagforeningen. Eller du får betale en advokat for å hjelpe deg.

Anonymkode: deddf...407

• Liker 1
Skrevet

Når du ikke gidder å betale medlemskap i en fagforening så står du alene når slike ting skjer. Kontakt advokat og få hjelp. 

Anonymkode: 0ed38...9ff

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke gidder å betale medlemskap i en fagforening så står du alene når slike ting skjer. Kontakt advokat og få hjelp. 

Nytter da ikke med fagforening i f.eks privat sektor. Samt at veldig mange mister jobben om de velger å være medlem i fagforening. Hilsen en kokk, som har opplevd begge deler. 

Anonymkode: 05317...194

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nytter da ikke med fagforening i f.eks privat sektor. Samt at veldig mange mister jobben om de velger å være medlem i fagforening. Hilsen en kokk, som har opplevd begge deler. 

Fagforeninger jobber både i det offentlige og i det private. Å si noen opp fordi de er fagorganisert er brudd på arbeidsmiljøloven, så den må du lengre på landet med. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fagforeninger jobber både i det offentlige og i det private. Å si noen opp fordi de er fagorganisert er brudd på arbeidsmiljøloven, så den må du lengre på landet med. 

Vel første gang kunne de ikke gjøre nie, for jeg jobbet i  en liten privat bedrift, så opp den jobben. Fagforeningen forklarte at private aktører har mye makt ift det offentlige. Så gå de meg en klapp på skuldra og så det var synd. Fikk ny jobb og Ble tillitsvalgt på arbeidsplassen og mistet jobben kun pga det! Da kunne heller ikke Fagforeningen hjelpe. 

Så tror nok du får ta den der landlige turen din selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Send et formelt skriftlig krav med betalingsfrist og der du gjør oppmerksom på at:

* Du har forsøkt å kontakte sjef og HR avdeling flere ganger - vær gjerne konkret med datoer osv.

* Betalingsfrist 7 dager

* Konsekvens av at du ikke får pengene dine eller svar innen fristen er at du kontakter arbeidstilsynet. Du har gjort ditt i den uformelle verden, nå er det på tide å bli formell.

Gjest Blondie65
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver du å være "morsom" igjen med en av dine latterlige utsagn? Du har tydeligvis ikke peiling på hva det koster å begjære noen konkurs!

http://advokatwulff.no/hva-koster-det-a-begjaere-noen-konkurs/

Anonymkode: 15a95...0e6

Det er klart at det er dyrt å begjære noen konkurs. Men det kan bli konsekvensen dersom flere tidligere ansatte får så dårlig behandling som du har fått og tvinger gjennom sitt krav. I utgangspunktet bør man gå til arbeidstilsynet først. Men betaler ikke bedriften lønn til de ansatte har de heller ikke livets rett.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver du å være "morsom" igjen med en av dine latterlige utsagn? Du har tydeligvis ikke peiling på hva det koster å begjære noen konkurs!

http://advokatwulff.no/hva-koster-det-a-begjaere-noen-konkurs/

Anonymkode: 15a95...0e6

Det er lurt å lese HELE artikkelen du legger ut, sitat fra første del ; Både når selskapet selv begjærer seg konkurs (oppbud) og når en ansatt begjærer selskapet konkurs er det ikke gebyr.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...