Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså jeg har aldri vært i kontakt med arbeidstilsynet så aner egentlig ikke helt hva de gjør. Men dette gjelder min samboer. 

Han jobber på kantine og har jobbe der i litt over ett år. Arbeidsoppgavene er jo slik at det skal tilberedes mat, oppvask, ververing (legge frem maten), påfyll, rydding på slutten av dagen osv. Problemet er at han maange dager må gjøre alt alene. De er bare to stykker som jobber der. Det vil si min samboer og daglig leder/ kjøkkensjef som da også har ansvar for varebestilling og noe kontorarbeid. Det er for mye å gjøre for to og når da han daglig ledern mange ganger forsvinner åå kontoret for å gjøre andre ting blir samboer stående alene med alt arbeidet og han er rett og slett utslitt. Nå er det sånn at denne daglige lederen har tatt dette opp med selveste sjefen men han gidder ikke å annsette flere folk for å spare. Er dette lov ? Er det normalt? Må man bare akseptere det eller finne seg en annen jobb? Eller er det noe arbeidstilsynet kan gjøre noe med? 

Anonymkode: 16f53...2d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvor mange timer det jobbes, og det sier du ingenting om. Arbeidsmiljøloven setter grenser for mengden overtid. 

Anonymkode: 67a54...f68

Skrevet

Ja altså det er ikke hvor mange timer han jobber som er problemet. Han jobber 100% stilling fra 07:00-15:00 fra mandag til fredag. Problemet er det at de er kun 2 stykker på jobb og at det er altfor mye å gjøre på to pers. Og hvor han da også veldig ofte blir stående å gjøre alt arbeidet alene fordi han andre gjør kontorarbeid. Tenkte mer på om det er noe lov som sier om hvor mange ansatte man må ha apnn ifølge hvor mye jobb som skal gjøres osv. Hvis den ene annsatte på både lage mat, ta oppvask, rydde border etter at kundene har spist, servere ja egentlig alt som skal gjøres i kantina. Tenker jeg at jobben bør være fordelt på flere annsatte. 

Ts 

Skrevet

Slik du beskriver situasjonen er det ingen ting i lovverket som kan brukes direkte. Det finnes ikke bemanningsnormer eller -regler i dette tilfellet. Men selv om det er tillatt, trenger det ikke være god arbeidsgiverpraksis. Dersom noen av dem blir sykemeldte på grunn av at de er utslitte, stiller selvsagt saken seg annerledes: da vil man kunne si at arbeidssituasjonen er skyld i sykemeldingen.

Anonymkode: e88f6...5cf

Skrevet

Dette tror jeg ikke Arbeidstilsynet er de rette til å håndtere. Dette er ledelsens ansvar, og om det allerede er tatt opp der ville jeg rådet kjæresten din til å søke ny jobb. Arbeidstilsynet tar seg av større tvister og det er ikke dette. Arbeidsgiver kan si at din kjæreste ikke mestrer arbeidsoppgavene siden han ikke klarer det som gjelder i stillingsbeskrivelsen. Søk ny jobb!

Anonymkode: 70a93...58c

Skrevet

Det er ikke uvanlig at kantiner driftes av bare en eller to personer. 
Det er stort konkurransepress innenfor kantinedrift, der priser må presses ned, og dermed må antall dagsverk ned for at kantinen skal bli lønnsom. Mange kantiner er ikke lønnsom engang. 
Så lenge det ikke fører til skader/sykdom så har ikke Arbeidstilsynet noe med det å gjøre. 
Takler man ikke arbeidspresset, så er det beste å finne seg en annen jobb, uansett om arbeidspresset virker urimelig. 

Anonymkode: 112dd...5b4

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg har aldri vært i kontakt med arbeidstilsynet så aner egentlig ikke helt hva de gjør. Men dette gjelder min samboer. 

Han jobber på kantine og har jobbe der i litt over ett år. Arbeidsoppgavene er jo slik at det skal tilberedes mat, oppvask, ververing (legge frem maten), påfyll, rydding på slutten av dagen osv. Problemet er at han maange dager må gjøre alt alene. De er bare to stykker som jobber der. Det vil si min samboer og daglig leder/ kjøkkensjef som da også har ansvar for varebestilling og noe kontorarbeid. Det er for mye å gjøre for to og når da han daglig ledern mange ganger forsvinner åå kontoret for å gjøre andre ting blir samboer stående alene med alt arbeidet og han er rett og slett utslitt. Nå er det sånn at denne daglige lederen har tatt dette opp med selveste sjefen men han gidder ikke å annsette flere folk for å spare. Er dette lov ? Er det normalt? Må man bare akseptere det eller finne seg en annen jobb? Eller er det noe arbeidstilsynet kan gjøre noe med? 

Velkommen til arbeidslivet, sånn er det for alle. Jobber med noe helt annet, men har noen år nå ikke tenkt annet enn jobb 24/7. Det er tøft for alle der ute. 

Så lenge arbeidsgiver følger arbeidstider og ikke pålegger ulovlig mye overtid (det som er avtalt i AML eller evt. unntak fra AML i tråd med tariffavtale), så er det dessverre lite man kan gjøre. Det beste er nok å søke en annen jobb ja. 

Anonymkode: 31ae4...6ec

Skrevet

Å ha det travelt på jobb er da ingen sak for arbeidstilsynet. 

Anonymkode: e7bd2...8e0

Skrevet

Dette er da en normaldag.  Så lenge han blir ferdig til Kl 15,så er det ikke problem. 

Det han kan gjøre er å snakke om det,til sjefen. 

Jeg har jobbet i kantine, jeg var alene ved dagens slutt. Mye å rydde,vaske, ordne til neste dag, kasseoppgjør. Jeg måtte jobbe fort, for å rekke buss. Det var stress, og stress er ikke bra på sikt. 

Anonymkode: b3405...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...