AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Jeg har vært på tre intervjurunder til drømmejobben- den siste var onsdag i forrige uke. Jeg følte det gikk veldig bra (synes egentlig alle intervjuene har gått veldig bra), og de sa jeg skulle få et endelig svar «i løpet av neste uke», og at de også ville kontakte meg på forhånd dersom det ble aktuelt å ringe referanser. Nå har jeg fortsatt ikke hørt noe, og siden vi gikk over til en ny måned i dag, begynner jeg å føle at løpet er kjørt (mtp oppsigelsestiden).. Når det er sagt, er det tydelig at selskapet ikke har kjempehast med å få på plass noen i stillingen. Søknadsfristen var i september, og jeg ble ikke innkalt på det første intervjuet før i desember. Noen som vil synse litt med meg? Er det sannsynlig at jeg fortsatt kan få jobbtilbud selv om de nå i såfall må vente enda en måned før jeg kan begynne?! #utålmodig!!! Anonymkode: dec87...810
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #2 Skrevet 1. februar 2018 Jeg ville nok egentlig ringt igår...Det er ingenting galt ved å være litt "på" - det viser at du er interessert i stillingen og at du er litt på ballen. At oppsigelsestid er relevant har de fleste forståelse for, men det er ikke nødvendigvis noe de tenker over uten at den potensielle arbeidstakeren bringer det opp. Mange arbeidsgivere er jo også fleksible med oppsigelsestiden. Anonymkode: 16c15...66a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok egentlig ringt igår...Det er ingenting galt ved å være litt "på" - det viser at du er interessert i stillingen og at du er litt på ballen. At oppsigelsestid er relevant har de fleste forståelse for, men det er ikke nødvendigvis noe de tenker over uten at den potensielle arbeidstakeren bringer det opp. Mange arbeidsgivere er jo også fleksible med oppsigelsestiden. Anonymkode: 16c15...66a Men når de sa at jeg skulle få beskjed «i løpet av neste uke» tenker jeg det lett ville kunne oppfattes som masete hvis jeg hadde ringt i går... arbeidsuken er jo ikke ferdig før på fredag ettermiddag, liksom... Jeg tenkte jeg skulle ringe på mandag hvis jeg fortsatt ikke har hørt noe- men kanskje jeg heller skal ringe i morgen, da?! Er bare redd for å mase, som sagt. De hadde veldig mange søkere og de rekrutterer til mange stillinger. Så hvis alle som har vært på tredjegangsintervju skulle ringe og «mase» vil de nok fort få veldig mange telefoner. De vet uansett godt at jeg er veldig interessert i og motivert for stillingen, det har vært tema på alle intervjuene. TS Anonymkode: dec87...810 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 Da ville jeg ikke ringt før på mandag. Evt. ikke i det hele tatt. Anonymkode: 3ec44...d6a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men når de sa at jeg skulle få beskjed «i løpet av neste uke» tenker jeg det lett ville kunne oppfattes som masete hvis jeg hadde ringt i går... arbeidsuken er jo ikke ferdig før på fredag ettermiddag, liksom... Jeg tenkte jeg skulle ringe på mandag hvis jeg fortsatt ikke har hørt noe- men kanskje jeg heller skal ringe i morgen, da?! Er bare redd for å mase, som sagt. De hadde veldig mange søkere og de rekrutterer til mange stillinger. Så hvis alle som har vært på tredjegangsintervju skulle ringe og «mase» vil de nok fort få veldig mange telefoner. De vet uansett godt at jeg er veldig interessert i og motivert for stillingen, det har vært tema på alle intervjuene. TS Anonymkode: dec87...810 Jeg ringte og maste på de som nå skal bli min nye arbeidsgiver. De sa jeg skulle høre fra dem "neste uke" og da det ble tirsdag var jeg stresset nok til at jeg tok opp røret og ringte. Jeg var i flere prosesser og hadde nylig fått et annet jobbtilbud jeg i så fall måtte takke nei til, og da ble det på tide å avklare. Det sa jeg, og det forsto de godt. Fikk stillingen, og fikk samtidig tilbakemelding om at de likte at jeg var "på". Som arbeidssøker er du (forhåpentligvis) attraktiv, og en slik prosess handler ikke bare om at de skal evaluere deg, men at du skal finne ut om arbeidsplassen er attraktiv for deg. Og at du ikke kan kaste bort tiden. Det er lov å legge litt press på arbeidsgiver og. Om de har hatt "mange" inne til tredjegangsintervju, får det stå på dem. Det er ikke vanlig at det er mange med såpass lenge, i siste fase har man som regel silt ut til man sitter igjen med et par stykker. De fleste forstår jo at etter tre intervjurunder sitter kandidaten med noen forhåpninger. Anonymkode: 16c15...66a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 ^Det er klart at dersom du ikke er i andre prosesser og ettersom vi allerede er gått inn i ny måned, spiller det vel egentlig ingen rolle om du ringer nå eller fredag ettermiddag... Anonymkode: 16c15...66a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #7 Skrevet 1. februar 2018 Vent med å ringe til Mandag eller Tirsdag. Uken er ikke over før imorgen. Det kan godt hende de har mye annet å gjøre enn ansettelsesprossessen, og de derfor har blitt liggende bakpå. Derfor hadde jeg gitt dem noen dager etter fristen. Ikke noe kult å bli mast på når du ligger litt etter planen. Til uken hadde jeg derimot ringt! :-) Anonymkode: 15776...f18
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #8 Skrevet 1. februar 2018 Takk for alle svar Da ringer jeg på mandag eller tirsdag! TS Anonymkode: dec87...810
Ullvott Skrevet 1. februar 2018 #9 Skrevet 1. februar 2018 Når arbeidsgivere ansetter i en fast stilling har de et visst langtidsperspektiv over det hele. Det koster en del å ha ansatte, og de ønsker naturlig nok å få rett person i stillingen og vil bruke den tiden de trenger på å få til akkurat det. I det perspektivet spiller en måned til eller fra for tiltredelsestidspunktet minimal rolle. Det er mye dyrere å ansette feil person enn å vente en måned. Oppsigelsestiden skal du derfor ikke tenke så mye på. Vi har tross alt tolv månedskifter i løpet av et år, og de som ansetter får ikke bestandig timet avgjørelsene til den 30. i hver måned. Det eneste av det du skriver som høres litt negativt ut er at de trolig ikke har kontaktet referanser ennå, men det KAN jo hende de har gjort det uten å si fra til deg, selv om de sa noe annet. Det kan også hende at de har blitt forsinket i avgjørelsesprosessen pga sykdom (det er jo en typisk virussesong nå) eller uforutsette hendelser.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #10 Skrevet 1. februar 2018 Dette er også veldig avhengig av bedriften og størrelsen på bedriften. Jeg ble nylig ansatt i en større bedrift og der var det diverse "interne prosesser" de skulle gjennom før de ga et tilbud. Moren min jobber i det offentlige og der må alle nye ansatte godkjennes på et styremøte, og disse møtene holdes bare på fastsatte datoer. Med andre ord kan det, avhengig av bedriften, ta en del tid internt, og alt skal være på plass før de gir et tilbud. De færreste vil si opp jobben før alt er 100% på plass, så det var kanskje uansett urealistisk at du skulle ha et tilbud i hende før 31. januar. Kan legge til at min nye arbeidsplass heller aldri ringte min referanse (har snakket med henne selv). Uansett er det sjelden negativt å ringe og spørre. I verste fall får du et svar om at de fortsatt evaluerer men kommer tilbake til deg da og da. Det er ikke som om de sitter og diskuterer og lander på at de ikke vil ansette deg fordi du ringte og spurte. Som sagt vitner det bare om at du har flere jern i ilden og vil ha en avklaring. Anonymkode: 16c15...66a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #11 Skrevet 1. februar 2018 13 minutter siden, Ullvott skrev: Når arbeidsgivere ansetter i en fast stilling har de et visst langtidsperspektiv over det hele. Det koster en del å ha ansatte, og de ønsker naturlig nok å få rett person i stillingen og vil bruke den tiden de trenger på å få til akkurat det. I det perspektivet spiller en måned til eller fra for tiltredelsestidspunktet minimal rolle. Det er mye dyrere å ansette feil person enn å vente en måned. Oppsigelsestiden skal du derfor ikke tenke så mye på. Vi har tross alt tolv månedskifter i løpet av et år, og de som ansetter får ikke bestandig timet avgjørelsene til den 30. i hver måned. Det eneste av det du skriver som høres litt negativt ut er at de trolig ikke har kontaktet referanser ennå, men det KAN jo hende de har gjort det uten å si fra til deg, selv om de sa noe annet. Det kan også hende at de har blitt forsinket i avgjørelsesprosessen pga sykdom (det er jo en typisk virussesong nå) eller uforutsette hendelser. Nei, jeg vet at de ikke har kontaktet referanser enda, jeg har spurt referansene. Enig i at det muligens kan være negativt, ja.. Jeg vet at hun ene som intervjuet meg den siste gangen skulle ha tre dager ferie denne uken. Men det er jo ikke bare hun som tar beslutningen, så jeg synes det er rart om det skulle få så stor innvirkning. Synes bare det er skikkelig, skikkelig rart om jeg ikke skulle få jobbtilbud... Jeg har masse erfaring fra alle punktene de ønsket seg i stillingsannonsen (og til og med enda noe mer, som dukket opp under intervjuet og som de sa var en stor bonus at jeg kunne). Jeg synes alle tre intervjuene har gått veldig bra og jeg har hatt god kjemi og en veldig hyggelig tone med alle de totalt seks personene som har intervjuet meg. Det har ikke vært noe negativt som har dukket opp under noen av intervjuene, så jeg kan bare ikke forstå at jeg ikke skulle være aktuell Men neida, nå er jeg i overkant negativ, jeg får bare krysse fingrene TS Anonymkode: dec87...810
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå