Gå til innhold

Barna til USA med far og ny kone....trenger bekreftelse fra mor men mor vil ikke gi fra seg kopi av pass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Barna er så heldige at far + ny kone tar de med seg på stortur I vinterferien. Jeg har ingen problemer med dette, men I går fikk jeg spm om å skrive et skriftlig brev om at jeg tillot dette og en kopi av mitt pass.

Jeg har ikke særlig lyst til å gi en kopi av passet mitt til barnefar, og lurer på hvem som kan attestere et slikt dokument slik at jeg slipper å gi fra meg det.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Trollmora skrev:

Hei!

Barna er så heldige at far + ny kone tar de med seg på stortur I vinterferien. Jeg har ingen problemer med dette, men I går fikk jeg spm om å skrive et skriftlig brev om at jeg tillot dette og en kopi av mitt pass.

Jeg har ikke særlig lyst til å gi en kopi av passet mitt til barnefar, og lurer på hvem som kan attestere et slikt dokument slik at jeg slipper å gi fra meg det.

Noen som vet?

Politiet?

Skrevet

Far vil kunne bli stoppet på flyplasser og nektet videre reise om du ikke gir ham dette. De er veldig obs på foreldre som bortfører barna sine.

Hør med politiet om de kan lage en erklæring? Er det personnummeret ditt du ikke vil gi bort?

• Liker 11
Gjest ricecrispies
Skrevet

Det er ikke så farlig. Hvis du leser om fullmakt og barn som reiser med en av foreldrene,er dette vanlig. 

Skjønner det er litt rart,men jeg har også gjort dette når barnet mitt har reist med besteforeldre.

Jeg opplevde en gang at et barn som reiste med venninnen og foreldrene hennes ble stoppet på Heathrow,de hadde ikke med fullmakt og kopi av pass. 

Men om far har foreldrerett tror jeg han kan reise med barnet uten din tillatelse? 

Heg hadde nok sendt med uansett,kjedelig om de blir stoppet. :) 

Skrevet

Jeg vil selvfølgelig ikke sette en stopper for denne reisen, og hvis en kopi av passet mitt er siste utvei så er det siste utvei liksom. Men jeg har en søster som er jurist og hun frarådet å gi fra meg en kopi av passet hvis jeg ikke var absolutt nødt til det.

Far har foreldrerett på lik linje med meg :) 

Skrevet
2 minutter siden, ViljaH skrev:

Far vil kunne bli stoppet på flyplasser og nektet videre reise om du ikke gir ham dette. De er veldig obs på foreldre som bortfører barna sine.

Hør med politiet om de kan lage en erklæring? Er det personnummeret ditt du ikke vil gi bort?

Ja, det er personnr bla annet.

Har bedt far om å ta kontakt med passutsteder (som er politiet) for å spørre om de kan attestere et slikt dokument.

Gjest ricecrispies
Skrevet
Akkurat nå, Trollmora skrev:

Jeg vil selvfølgelig ikke sette en stopper for denne reisen, og hvis en kopi av passet mitt er siste utvei så er det siste utvei liksom. Men jeg har en søster som er jurist og hun frarådet å gi fra meg en kopi av passet hvis jeg ikke var absolutt nødt til det.

Far har foreldrerett på lik linje med meg :) 

Hør med politiet da. Går det evt med en kopi av førerkort da?

Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Kan du ikke være med til politistasjonen når han søker pass da? Hvor vanskelig går det an å gjøre ting? :)

Skrevet

Så heldig barna dine er som skal på tur med far og nye kona. 

Hva er du redd for skal skje med kopien av passet ditt ? Eller vil du innerst inne gjøre det vanskelig for far ? 

Anonymkode: 5f3fb...dbc

• Liker 3
Skrevet

Hvis din søster er jurist burde hun vite at ved delt foreldrerett/«omsorg», så må forelderen som reiser med barnet ha med fullmakt fra den andre forelderen som er i Norge. I en slik fullmakt kreves en del.

Anonymkode: 4e4a4...c68

• Liker 11
Skrevet
31 minutter siden, HanenIFlokken skrev:

Kan du ikke være med til politistasjonen når han søker pass da? Hvor vanskelig går det an å gjøre ting? :)

Vi er begge med når det søkes pass, og vi har begge vært på utenlandsreiser med barna uten dette dokumentet tidligere.

Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig barna dine er som skal på tur med far og nye kona. 

Hva er du redd for skal skje med kopien av passet ditt ? Eller vil du innerst inne gjøre det vanskelig for far ? 

Anonymkode: 5f3fb...dbc

HVORFOR skal jeg gjøre det vanskelig for far? Det er da fader meg ikke far det går utover til syvende og sist, det er barna. Det har jeg da skrevet I innlegget mitt at jeg ikke har noen problemer med dette.

Ja, hva er jeg redd for..... Personnr mitt og svindel bla annet.

Endret av Trollmora
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet

De som skal se denne kopien ser tusenvis av personnummere hver dag. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Neket skrev:

De som skal se denne kopien ser tusenvis av personnummere hver dag. 

Det er nok heller at far skal slumse med kopien og så får noen tak i det som har dårlige hensikter. Identitetstyveri er vanskelig å ordne opp i.

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, Trollmora skrev:

HVORFOR skal jeg gjøre det vanskelig for far? Det er da fader meg ikke far det går utover til syvende og sist, det er barna. Det har jeg da skrevet I innlegget mitt at jeg ikke har noen problemer med dette.

Ja, hva er jeg redd for..... Personnr mitt og svindel bla annet.

Ro ned ts!
Sjansen for å bli svindlet er svært liten! For at de skal kunne reise må de vel ha godkjenning fra den andre foreldren. Og da må man jo ha kopi av passet. Ikke drep reise gleden til barna nå, fordi du er redd for svindel..ærlig talt! 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, ViljaH skrev:

Det er nok heller at far skal slumse med kopien og så får noen tak i det som har dårlige hensikter. Identitetstyveri er vanskelig å ordne opp i.

Akkurat dette jeg er livredd. Min mor har vært utsatt for svindel, og min venninde identitetstyveri.

Skrevet
Akkurat nå, Minlillesky skrev:

Ro ned ts!
Sjansen for å bli svindlet er svært liten! For at de skal kunne reise må de vel ha godkjenning fra den andre foreldren. Og da må man jo ha kopi av passet. Ikke drep reise gleden til barna nå, fordi du er redd for svindel..ærlig talt! 

Ærlig talt, jeg uttrykker ganske så klart at jeg ikke vil sette denne reisen I fare for barna, og jeg dreper heller ikke noen reiseglede for dem.

Nei - det har ikke vært, hverken ved mine utenlandsreiser eller ved fars, behov for noe godkjenning. Vi må begge være tilstede når pass skal utstedes, så her har man forsåvidt forhåndsgodkjent reiser.

Skrevet

Jeg hadde ikke sendt med en kopi av passet mitt. Det kan falle i gale hender, og ID-tyveri begynner å bli rimelig utbredt. Så dersom en kopi av passet mitt var nødvendig for turen, hadde det dessverre ikke blitt noen tur. Jeg gambler ikke slik med eget liv.

Anonymkode: 76502...ad3

• Liker 2
Skrevet

Personnummeret ditt kan jo far få tak i uansett siden dere har felles barn. Jeg har aldri spurt etter fars personnummer. NAV har det bla. Og flere innstanser 

Anonymkode: 77fb8...dce

• Liker 3
Skrevet

Her var det mye angst. Flyet kan styrte. Barna kan bli kidnappet. Terrorister kan kapre flyet. 

Osv.

Anonymkode: 4e4a4...c68

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...