Gå til innhold

Uenighet om barn bør delta i begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestefar er gått bort. Spørsmål er om 4-åringen skal få være med i begravelsen.

Min mann mener at barn ikke har noe p gjøre i begravelse. Dette er hans standpunkt fra egen barndomserfaringer. Ut fra det jeg leser anbefales barn å delta i begravelse, å bli involvert og ta farvel med den kjære, dette forutsatt gode og riktige forberedelser og støtte gjennom det hele. Min mann vil ikle forholde seg til faglitteratur eller eksoertanbefalinger, men kun egen synsing. Det er min far som er gått bort og jeg ønsker at barnet skal delta, som sine eldre og yngre søskenbarn.

Hvem bør få bestemme dette, «få siste ord»? Synes dette er vondt og vanskelig. 

Anonymkode: 6733f...738

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei en 4 åring har da ingent i en begravelse og gjøre. Hvordan i all verden fant du ut at det var lurr. Hva slags faglitteratur er det du henviser til? Den selektive 

Endret av RoH
Skrevet

Jeg er enig med din mann. Barn skal ikke i begravelser. 

Dette særlig av hensyn til øvrige pårørende som skal få liv til å sørge, hylgråte, bryte sammen om de trenger dette. Uten å måtte ta hensyn til et barn. 

La din sønn være i barnehagen denne dagen!

Anonymkode: e3342...22b

• Liker 10
Skrevet

En her som var med i begravelse som 4 åring og ikke bærer noe preg av det. Tviler på at han husker det nå en gang.

Anonymkode: 1a7ad...92e

• Liker 2
Skrevet

Hvis du (eller andre) klarer å passe på barnet så det ikke forstyrrer, er det en verdifull opplevelse for det.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette særlig av hensyn til øvrige pårørende som skal få liv til å sørge, hylgråte, bryte sammen om de trenger dette. Uten å måtte ta hensyn til et barn. 

Barn tåler å se at andre er lei seg og gråter. Man trenger ikke snurpe sammen av hensyn til barnet.

Jeg har vært i begravelse til et barn, hvor mange i kirken selvsagt var barn - familie, venner av avdøde. Skulle de også holdt seg hjemme?

• Liker 37
Skrevet

Enig med deg, barnet kan vere med i begravelse til nær familie (unntak er nok om det er yngre/barn som har gått bort). Snakk med barnet om kva som skal skje, og at mange (inkludert deg?) kommer til å være lei seg, og kanskje gråte.

Eg hadde nett med mine barn på 4, 6 og 8 i begravelse til min bestemor, og der var også alle aldre oldebarn i alle aldre. 

Har du spurt din mor eller søsken hva de mener?

• Liker 11
Gjest ricecrispies
Skrevet

Elsker at det er så mange eksperter her.

Tanken om at barn ikke skal i begravelser kommer fra gammelt av . Ikke undervurder barnet,det forstår mye. 

Dere kjenner barnet best,men jeg tenker at det på mange måter er lurt å inkludere barnet. Sorg er ikke farlig,men sørg for at det har en voksen ved sin side hele tiden som kan trøste og støtte. Er alle de voksne helt utafor har barnet det kanskje bedre hjemme. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De pårørende kan helt fint gråte og være lei seg, uten å ta hensyn til barnet. Barnet har ikke vondt av å se og lære om sorg. 

Og de øvrige pårørende vil gjerne ha barnet tilstede. Bestemoren til ts vil gjerne synes det er enda leiere om barnebarnet ikke er med og tar farvell med bestefar. 

Anonymkode: 54f1f...903

• Liker 22
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fra stort sett alt av faglitteratur om barn og sorg, vil jeg tro ;) Hvordan i all verden fant du ut at 4-åringer ikke har noe i begravelser å gjøre?

Anonymkode: 54f1f...903

Jeg har hatt med en 10 åring etter eget ønske.  Hun tok det utrolig hardt, hun var på ingen måte forbedret på den massive personlige sorgen som oppsto. Om en 4 åring tar inn det på tilsvarende måte er vanskelig og si. Men den risikoen hadde ikke jeg tatt. Barn formes ekstremt i denne alderen 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En her som var med i begravelse som 4 åring og ikke bærer noe preg av det. Tviler på at han husker det nå en gang.

Anonymkode: 1a7ad...92e

Du er jo helt på bærtur. Menneskers personlighet blir til i denne delen av livet. 

Skrevet
4 minutter siden, RoH skrev:

Jeg har hatt med en 10 åring etter eget ønske.  Hun tok det utrolig hardt, hun var på ingen måte forbedret på den massive personlige sorgen som oppsto. Om en 4 åring tar inn det på tilsvarende måte er vanskelig og si. Men den risikoen hadde ikke jeg tatt. Barn formes ekstremt i denne alderen 

Men sorg er da ikke farlig. Barnet trenger kanskje hjelp til å bearbeide følelsene etterpå. 

Jeg mistet min elskede mormor som 10-åring,og var i begravelsen. Fryktelig tungt,men jeg er glad jeg var der. Hadde følt meg snytt om jeg ikke fikk gå. 

Dødsfall er en del av livet,hvorfor skal man skåne barna for dette? 

Anonymkode: 7a438...7aa

• Liker 39
Skrevet
10 minutter siden, ViljaH skrev:

Det er best at barnet får bli med, så får tidlig begynne å lære om døden som en naturlig ting. Antar barnet kjente bestefar så har behov for avslutning selv.

Det er veldig gammeldags holdning at barn ikke skal i begravelser. Ettersom det er din far synes jeg du kan si at du velger for din side, han velger for hans side.

Enig.

Her kan du lese  litt om barn og begravelse.

http://www.klikk.no/foreldre/ta-med-barna-i-begravelse-2339673

https://jolstad.no/barn-og-begravelse/

Anonymkode: 2ec1e...dae

• Liker 4
Skrevet

Vår datter som nå er 6 år har deltatt i 2 begravelser. Den ene når hun var 1 år og den andre når hun var 4 år, begge var oldemødre til barnet.

Oldemoren som døde da hun var 4 år hadde en viktig rolle i livet hennes, og forholdet dem i mellom var veldig nært. Vi valgte å ha barnet med i kapellet hvor det var åpen kiste. Men vi voksne tok oss først en tur inn hvor vi fikk grått av oss det værste, deretter fikk barnet være med inn. Mitt inntrykk er at dette for henne var en god ting. Isteden for at hun skulle lage seg unaturlige bilder av døden fikk hun se at den ikke er noe grusomt. Vi tok oss god til, svarte på spørsmål, snakket om oldemoren og hun fikk mulighet til å kjenne på henne. Jeg ville absolutt gjort det samme igjen dersom noen som står henne like nært dør.

Anonymkode: 4dceb...b33

• Liker 27
Skrevet

Jeg har vært i svært mange begravelser, og har sett av og til ei tåre glimte og hørt ei stemme svikte, men aldri noe mer dramatisk. Dødsbudskapet kom jo heller ikke i samme stund, en har fått ei ukes tid til å fordøye det. 
Jeg synes dere overdriver noe skrekkelig.

• Liker 17
Skrevet

Alle mine barn har hatt perioder med redsel for at de selv skal dø, eller at foreldrene, besteforeldre, søsken skal dø. Det er ingen grunn til å tvinge dette på barn. Etter min mening må en forholde seg til dette når barnet selv ønsker og delta, fra 11-13 år bør de delta

Anonymkode: b9816...86a

Skrevet

Her var både 4 åringen og baby med i begravelse i høst. De var begge helt i ro. I vår krets er det vanlig at barna er med. 

Anonymkode: c4f21...a02

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...