Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har fått en positivt test etter uteblitt mens og lengre tids prøving. Streken er ikke veldig sterk (på IKM-dagen), men den er synlig og rosa. Jeg hadde en ganske traumatisk MA i juli og føler meg veldig skeptisk til denne positive testen. Det er vanskelig å hoppe i taket av glede da jeg er livredd for at det samme skal skje igjen. 

For tre dager siden hadde jeg ørlite lyserosa blod på papiret og jeg har _ingen_ symptomer. Når jeg har vært gravid før har jeg hatt masse kvalme og styr før IKM. 

Spørsmålet mitt er: kan man bare dra til legen og måle HCG-stigningen sånn uten videre? Eller må man ha spesielle grunner for det?

Anonymkode: 1f13b...abc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har fått en positivt test etter uteblitt mens og lengre tids prøving. Streken er ikke veldig sterk (på IKM-dagen), men den er synlig og rosa. Jeg hadde en ganske traumatisk MA i juli og føler meg veldig skeptisk til denne positive testen. Det er vanskelig å hoppe i taket avså. T glede da jeg er livredd for at det samme skal skje igjen. 

For tre dager siden hadde jeg ørlite lyserosa blod på papiret og jeg har _ingen_ symptomer. Når jeg har vært gravid før har jeg hatt masse kvalme og styr før IKM. 

Spørsmålet mitt er: kan man bare dra til legen og måle HCG-stigningen sånn uten videre? Eller må man ha spesielle grunner for det?

Min MA (og noen kjemiske/tidlige SA'er) har vært mer enn god nok grunn for min lege til at jeg har kunnet komme når jeg vil for å måle HCG for å si det sånn... Også fått videre oppfølging med UL annenhver uke i første trimester helt frem til jeg er over uke 13 da vi oppdaget MA første gangen. For å ikke gå i uvisse og bli "lurt" en gang til. Er så fornøyd med oppfølgingen jeg har fått i påfølgende svangerskap altså. Ta kontakt med legen din.

Skrevet
9 minutter siden, våren14 skrev:

Min MA (og noen kjemiske/tidlige SA'er) har vært mer enn god nok grunn for min lege til at jeg har kunnet komme når jeg vil for å måle HCG for å si det sånn... Også fått videre oppfølging med UL annenhver uke i første trimester helt frem til jeg er over uke 13 da vi oppdaget MA første gangen. For å ikke gå i uvisse og bli "lurt" en gang til. Er så fornøyd med oppfølgingen jeg har fått i påfølgende svangerskap altså. Ta kontakt med legen din.

Så godt å høre. Er livredd for å bli "lurt" igjen ja. Oppdaget MA ved tidlig ultralyd i uke 12, der fostersekk og morkake hadde fortsatt å vokse selv om fosteret gikk til grunne veldig tidlig. Var mye styr etterpå som endte i utskrapning og komplikasjoner. Oppdaget en muskelknute i livmoren også med en mulig uheldig plassering. Skal høre med legen om det er grunn til litt ekstra oppfølgning :) men trodde kanskje jeg måtte hatt flere SA og/eller MA for å ha rett på noe. 

Skrevet

Når du har en grunn til å måle HCG og få ekstra oppfølging, synes jeg du absolutt kan ta kontakt med lege ja.

Håper virkelig det går bra for dere denne gangen <3

Anonymkode: 81d86...3cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...