Gå til innhold

Au-Pair

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med au-pair?

Hva kan man gi dem av arbeidsoppgaver? Arbeidstid? Lønn? Boforhold? Hvordan finne den rette personen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet som au pair, fra jeg var 18 - 19.

Boforhold: Fikk mitt eget rom + delvis eget bad.

Arbeidstid: Jobbet 5-6 timer hver dag. Gjerne fordelt noen timer på morgenen, og noen på ettermiddagen. Den familien jeg bodde hos var veldig nøye med at jeg kun skulle jobbe de fastsatte timene. Altså de var veldig reale i motsetning til mange andre. Det tror jeg var en av grunnene til at jeg trivdes så godt som jeg gjorde.

Arbeidsoppgaver: Hjelpe til med barna på morgenen. Få dem klar til skole. Vaske bad, gulv, støvsuging., når barna var på skole/barnehage.

Hjelpe til med barna på ettermiddag/kveld.

Lønn: Jeg var au pair i utlandet, og det begynner å bli noen år siden, så jeg tror ikke min lønn i det hele tatt kan sammenlignes med hva en au pair bør få i dag i Norge.

Rett person: Hva med å intervjue? Jeg tror også at ved et intervju bør du være helt klar på arbeidstid og arbeidsoppgaver. Jeg vet noen au pairer som tror at de kun skal ha ansvar for barn, mens jeg tror det er svært vanlig at endel husarbeid inngår i "jobbeskrivelsen". Er du klar på hva du vil ha, får du også kanskje tak i en som kan gi deg akkurat det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Vi bor i USA, og har en norsk jete som er au-pair, en del av familien(på ferie i Norge akkurat nå) Hun elser NY, og har bodd hos oss i snart 2 år.

Vi har 2 barn som er hjemme, så hun har egentlig nok med å ta seg av de. Jeg gir ikke henne noe som helst ansvar for å holde hus og hjem rent. Hun støvsger av og til, vasker barnas klær, og vasker sin egen leilighet. Hun sørger jo også for at huset ikke er bombet når vi kommer hjem fra jobb.

Hun jobber fra 8-16.30, altså ganske mange timer. Derfor har hun fri hver eneste kveld, og hver eneste helg. hun har også 4 uker betalt ferie i løpet av året, og får dobbel lønn til jul.

Hun får 200dollar i uka, helt vanlig lønn i USA, men tror det er en del lavere i Norge.

Hun har også bil til disposisjon, og er med å betaler bensin av og til. Mnd-kort på tog og metro får hun av oss, og 40 ollar i mns på tlf-kort.

Jeg tror forskjellen på Norge og USA er veldig stor, så det som er naturlig der, er ikke det hjemme i Norge, og omvendt.

Du får høre hva de venter seg, og om de har noen ønsker og krav, og velge ut ifra hvem som passer best hos dere.

Det viktigste er, tror jeg, at hun føler seg som en del av familien.

Skrevet

Takk for gode svar! Det får tankeprosessen videre.

Tenkte vi kunne innrede et eget 20kvm rom med sovealkove, sofa, bord, TV, skrivebord, PC med internett. Det er rom for privatliv der, jeg vet forrige huseier leide ut rommet til en student inntil for 5 år siden. Badet er rett over gangen, men det må deles med oss..

Vi har to barn på 2,5 og 5 år. Ser for oss hjelp til å bringe/hente i barnehage/skole, men ikke hver dag. Muligens bare henting. Dette kunne avtales/fastlegges med vedkommende. I tillegg vanlig vask i huset. F.eks 1-2 timer pr dag eller kanskje helst alt i en smekk en dag i uka. Vi ønsker oss også barnevakt en fast kveld i uka.

Kanskje det kunne la seg kombinere med studier av et eller annet slag? Vi bor mitt i en stor by på Østlandet. Det er diverse studietilbud i byen.

Hva tror dere? Er dette levelig for en 20-åring? Hva med lønn? 4-5000/mnd?

Gjest happyending
Skrevet

Den jobben hadde jeg tatt hvertfall =)

Gjest Anonymous
Skrevet

Gratis bolig, og 4-5000 i lønn pr måned for å vaske huset en gang i uka og hente unger fra banrehagen en gang imellom? Det var en fristende jobb ja.

Trodde au-pair var noe man hadde i stedet for barnehage jeg... at jobben deres var å passe barna liksom....

Skrevet
Trodde au-pair var noe man hadde i stedet for barnehage jeg... at jobben deres var å passe barna liksom....

:riste:

Skrevet

Å ha en 18 åring til å passe barna i stede for barnehageplass?? :o

Det tror jeg ikke...

Skrevet

Ja, kanskje litt høy lønn. Jeg har rett og slett ikke peiling. Hva ville vært riktig lønn da?

Gjest Anonymous
Skrevet
Å ha en 18 åring til å passe barna i stede for barnehageplass?? :o

Det tror jeg ikke...

Hvorfor ikke? Jeg passet en gutt på to år når jeg var 16. gikk helt fint det.

Og betyr ikke au pair noe slikt som "som forelder"?

Skrevet

Hvorfor ikke? Jeg passet en gutt på to år når jeg var 16. gikk helt fint det.

Simpelthen fordi jeg ikke ville følt meg komfortabel med at en 16-18 åring ville gjøre en god nok jobb. Det er ingen enkel sak å ha ansvar for ett eller flere barn helt alene en hel arbeidsdag.

Gjest happyending
Skrevet

Jeg er 21.. Og student.. For meg hadde en slik jobb vært ypperlig, både mht lønn og arbeidstid.. Og jeg tror ikke jeg er alene om det.. Jeg tror ikke dere bør gå ned så mye i lønn da.. I hvertfall ikke til mindre enn 3000 inkl kost/losji.. Studenten må jo ha litt å leve for også.. =)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har au pair til våre 2 barn.

Hun vasker litt i huset.

Passer yngstemann 7-8 timer 5 dager i uken.

Er i huset når eldste kommer hjem fra skolen.

Barnevakt en kveld pr.uke.

Lørdag og søndag fri.

For dette mottar hun 4000,- + kost og losji.

Benytter vi henne utenom dette mottar hun 60,- pr. time.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har au pair til våre 2 barn.

Hun vasker litt i huset.

Passer yngstemann 7-8 timer 5 dager i uken.

Er i huset når eldste kommer hjem fra skolen.

Barnevakt en kveld pr.uke.

Lørdag og søndag fri.

For dette mottar hun 4000,- + kost og losji.

Benytter vi henne utenom dette mottar hun 60,- pr. time.

Ja, sånn omtrent trodde jeg det var. Men da jeg spurte om ikke ap-pair skulle åasse barna, så ridtet man på hodet lenger her oppe.

Hmm... jeg har jo tenkt på au pair som en barnepasser i alle fall. Vurdert om det kunne vært noe for oss i fremtiden. Da som barnepasser og litt lett husarbeide, slik du beskriver. Betryggende at flere anser en au-pair som en barnepasser da, i alle fall.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei nå er det visst ikke bra nok om en ikke har barna i barnehage i enkeltes øyner. Hvem er det som har økonomi til både au-pair OG barnehage da? :roll:

Skrevet
Nei nå er det visst ikke bra nok om en ikke har barna i barnehage i enkeltes øyner. Hvem er det som har økonomi til både au-pair OG barnehage da?   :roll:

Det er da mange som har det! :sjarmor:

Skrevet

Er det ikke vanlig å benytte seg av au-pair-byråer? de kan sikkert svare på en del slike spørsmål.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er da mange som har det! :sjarmor:

Men er det ikke samme mennesker som har ansatt kokk, husholderske, sjåfør, gartner osv da? :roll:

Skrevet

Igjen: Takk for svar. Det er veldig nyttig for meg.

Svar på det siste:

Vi har råd til barnehage og au-pair. Vi vil aldri ta barna ut av barnehagen. Eldste mann begynner dessuten på skolen til høsten. Vi vil aldri ha en alene her til å passe barna våre hele dagen.

Au-pair betyr direkte oversatt noe sånt som "i paret", indirekte overstatt "en av oss, en av familien".

Skrevet

Men er det ikke samme mennesker som har ansatt kokk, husholderske, sjåfør, gartner osv da? :roll:

Nei det tror jeg ikke. Da jeg var liten hadde broren min og jeg både au-pair og parkplass. Årsaken var at begge foreldrene mine jobbet (i helt vanlige gjennomsnittslønns-jobber) og det var ikke barnehageplasser å få der vi bodde på 70-tallet. Tror ikke økonomien var sånn innmari god i familien vår, men det var ikke noe vi barna merket noe spesielt til. Vi fikk være med på fritidsaktiviter og gå i bursdager, men vi reiste sjelden til utlandet på ferie og vi hadde en gammel bil. Det handlet vel om prioriteringer tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...