Gå til innhold

Når barnets mor ikke har inntekt, hva blir riktig barnebidrag da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har de siste 10 årene bodd i utlandet og bare jeg har hatt inntekt. Nå skal vi skilles og det er vanskelig å bli enig om hva jeg skal betale. 

Jg ønsker at hun skal bo i nærheten av meg og skjønner da at jeg er nødt til å spytte i en del penger for å få dette til å skje. Samtidig ønsker jeg jo ikke å skulle fullt ut forsørge henne.

Anonymkode: f0be8...7c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnebidrag er vel basert på hvor mye samvær man har? Ikke på om moren hatt inntekt eller ej.. Hun må jo få seg en jobb! 

Anonymkode: 326af...1c5

• Liker 1
Skrevet

Dersom mor ikke har hatt inntekt og dette er noe dere sammen har blitt enige om synes jeg det er rett og rimelig at du fortsetter å forsørge henne en god stund.

Her sluttet jeg i jobben fordi mannen var så mye borte og vi ble enige om at en av oss måtte ta seg av barna. Nå var jeg litt smart og fikk skrevet kontrakt på at jeg fikk 40% av inntekten hans (hadde da vært arbeidsledig i 20 år) til yngste hadde flyttet ut. Etter det ville jeg få 35% av inntekt og pensjon. 

Anonymkode: 79bdd...75e

• Liker 1
Skrevet

Dere har bodd i utlandet pga din jobb = mor har «värt med på lasset» og dermed ikke hatt mulighet til egen jobb/inntekt/karriere. Da er det helt klart at du har et ansvar for at også mor har det bra. 

Hvor skal dere bo nå? Fortsatt i utlandet eller tilbake til Norge? Hvordan er mors muligheter til å få jobb/utdannelse/etterutdannelse som gjör at hun etterhvert kan forsörge seg selv og ta sin del av barnas forsörgelse? Alt dette spiller inn for å avgjöre dine forpliktelser. 

Du har selvsagt en klar forsörgelsesplikt overfor dine barn. I norsk kontekst har du ikke det ifht barnas mor - men når hun har ofret sin jobb/inntektsmuligheter pga din jobb, at dere var enige om å gjöre det sånn, så må du også ta ökonomisk ansvar for henne nå. I de fleste andre land ville du hatt et klart forsörgernasvar for henne og. 

Jeg mener iallfall at dere bör legge en plan - aner jo ikke hvordan tonen og forholdet mellom dere er nå, men om dette skal bli rimelig for alle involverte, så håper jeg dere snakker sammen og kan planlegge sammen. Feks at om XX år så skal hun väre i stand til å forsörge seg selv, men at dette muligens krever noe tid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...