Gå til innhold

Når barnets mor ikke har inntekt, hva blir riktig barnebidrag da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har de siste 10 årene bodd i utlandet og bare jeg har hatt inntekt. Nå skal vi skilles og det er vanskelig å bli enig om hva jeg skal betale. 

Jg ønsker at hun skal bo i nærheten av meg og skjønner da at jeg er nødt til å spytte i en del penger for å få dette til å skje. Samtidig ønsker jeg jo ikke å skulle fullt ut forsørge henne.

Anonymkode: b92a6...f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er da bare å la NAV bestemme. Du kan også sjekke bidragsveilederen selv på nett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det kommer ann på om det er mulig for mor å få seg jobb i det landet dere bor nå. Noen steder kan det jo være mer eller mindre umulig å få jobb hvis man kommer fra ett annet land, både pga. språk, utdanning, arbeidstillatelse +++

Hvis mor kan få seg samme type jobb som i Norge, så synes jeg du skal bruke Nav sin bidragsveileder. Hvis det er "umulig" for mor å enten få en jobb, eller få den type jobb hun er utdannet som og kan få hjemme, og mor vil flytte hjem, så må dere gå i forhandlinger på hvor mye mor trenger for å bli i utlandet, og hvor mye du kan avse og er villig til å betale for dette.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke mor skaffe seg en jobb? 

Dersom jeg hadde hatt økonomi til det ville jeg her faktisk enten gitt mor en leilighet (antageligvis mest aktuelt dersom jeg var skyld i bruddet) eller latt henne bo gratis i en leilighet i mitt navn for å kunne ha barnet i nærheten av der jeg bor. Ut over dette bør hun kunne forsørge seg selv. Jeg vet ikke hvordan man da ordner det ift. NAV og bidrag, men la oss si at bidragskalkulatoren sier at du skal betale xx i måneden i bidrag så ville jeg skrevet en husleieavtale hvor hun måtte betale samme sum i husleie. Eller lignende. 

Anonymkode: 39fdf...f7f

Skrevet

Dette kan ingen her svare på. Andre land har helt andre regler for bidrag enn Norge har.. Du må sjekke hva reglene er i landet du er.. Så lenge dere begge bor i utlandet vil ikke NAV ha noe å gjøre med saken og det blir feil å bruke bidragsveilederen til å beregne bidrag da denne bruker satser ut fra norske forhold og regler..

Anonymkode: 45dfb...870

Skrevet

Å du skal forsørge mor fordi? 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke mor skaffe seg en jobb? 

Dersom jeg hadde hatt økonomi til det ville jeg her faktisk enten gitt mor en leilighet (antageligvis mest aktuelt dersom jeg var skyld i bruddet) eller latt henne bo gratis i en leilighet i mitt navn for å kunne ha barnet i nærheten av der jeg bor. Ut over dette bør hun kunne forsørge seg selv. Jeg vet ikke hvordan man da ordner det ift. NAV og bidrag, men la oss si at bidragskalkulatoren sier at du skal betale xx i måneden i bidrag så ville jeg skrevet en husleieavtale hvor hun måtte betale samme sum i husleie. Eller lignende. 

Anonymkode: 39fdf...f7f

Jo hun kan skaffe seg jobb, men vil aldri tjene nok til å skaffe seg en bolig i nærheten av meg. Jeg er villig til å hjelpe henne for å ha henne i nærheten.

Nav kan vel ikke hjelpe oss når vi bor i utlandet? 

Ts

Skrevet
3 timer siden, RoH skrev:

Å du skal forsørge mor fordi? 

Fordi jeg ikke vil at hun flytter hjem til Norge med barna. Fordi hun ikke kan forsørge barna her...

ts

Skrevet

Hvis hun har sluttet å jobbe fordi dere flyttet utlandet pga din jobb synes jeg det er helt fair at du forsørger henne. 

Her var både mannen og jeg karrieremennesker og lite hjemme før vi fikk barn. Ble enig om at en av oss skulle være hjemme med barna siden det da ble mye reising på den andre. Jeg ble hjemme. Etter 15 år uten jobb skrev vi en avtale om st jeg skulle ha 50% av hans inntekt frem til yngste barn flyttet ut. Etter det skulle jeg ha 35% av inntekt og pensjon. 

Å være hjemme med barna er også en jobb.

Anonymkode: cd911...8bb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...