AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Etter nesten ett års med leting har jeg endelig vunnet en budrunde uten at den er blitt tatt på forkjøpsrett eller noe annet tull, og den er min. Hurra! Jeg har snakket med kjæresten min gjennom 4 måneder om han vil flytte inn med meg etter overtagelsen, og det vil han. Jeg har fast stilling og jobber fulltid, han jobber deltid og er også student. Han har ikke egenkapital til å kjøpe seg inn i leiligheten, og vi er begge litt usikre på hva som blir riktig at han betaler i måneden. Jeg foreslo at vi bare deler på boutgiftene, og det var planen. Men han har siden blitt usikker siden han da betaler ned på mitt boliglån, og han lurer på om han ikke da litt og litt kjøper seg inn i min bolig? Min problemstilling da er at om det da skulle bli slutt så må jeg plutselig hoste opp x antall tusen for å "kjøpe han ut". Hvordan finner man beste løsningen egentlig? Vil noen dele hvordan de løste det i lignende situasjon? Anonymkode: 6e89e...af0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Han bør gi en symbolsk sum i leie. Ikke så høy som markedspris. Hvis de fleste hybler koster 6000 så ville jeg sagt kanskje 2-2500 Å halve TV, strøm, Internett Anonymkode: 7fb9c...03b 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Da har han mulighet til å spare Anonymkode: 7fb9c...03b
Doge Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 (endret) Det mest rettferdige er at dere deler felleskostnader og rentene på lånet. Selve lånet er det kun du som skal betale. La oss si at felleskostnadene er på 5000kr. Lånet er på 5000kr og rentene på lånet er på 5000kr (for å bruke enkle tall). Da skal han betale 2500kr for felleskostnadene og 2500kr for rentene (det folk liker å kalle "en symbolsk sum"). Altså 5000kr totalt, som gir han god mulighet til å spare til egen leilighet eller kjøpe seg inn i din etterhvert. Du betaler 2500kr for felleskostnadene, 2500kr for rentene på lånet og 5000kr for lånet. Altså 10000kr totalt Dersom det blir slutt mellom dere, så flytter han bare ut og du lever videre i din leilighet. Endret 31. januar 2018 av Doge 4
Kvinne87Rogaland Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Enig med han over. Dere deler på rentene på boliglånet. Og alle andre faste utgifter: kommunale avgifter, strøm, TV, internett, NRK-lisens osv. Noen tar også en symbolsk sum for slitasje av leilighet. Avdrag på lån tar du alene. Det får du jo igjen når du selger, så du må selv betale på ditt eget lån. 2
regine Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Alle voksne må betale for å bo. Det inkluderer også din kjäreste. Hvis han skal flytte inn til deg, så skal han selvsagt betale husleie. Det er irrelevant om du har lån eller ei- han skal, som andre betale noe for å bo. Min klare anbefaling er derfor at dere ser på 1) husleie og 2) deling av vanlige fellesutgifter (kommunale avgifter/husleie/ström/vann/TV/Internett whatever og mat+ husholdningsartikler som vaskemidler etc). Husleien trenger i mine öyne ikke å väre halvparten av markedsleie, gjerne lavere - dere skal begge tjene på å bo sammen. Hva du evt bruker husleien til er faktisk din sak, om det er på designervesker eller lånet betyr ingenting - det er uansett ikke urettferdig at han betaler for å bo. Det at han betaler husleie betyr heller ikke at han er på vei til å betale seg inn i din leilighet. Det må evt komme som en egen avtale når dere begge er klare for det, både ökonomisk og forholdsmessig. Du skriver at dere har värt sammen i 4 mnd - da hadde iallfall ikke jeg värt villig verken til å kjöpe meg inn eller la noen kjöpe seg inn i min leilighet. Og det må det jgöres avtale om - han blir ikke medeier selv om han betaler litt for å bo der. så nei - han betaler ikke på ditt lån fordi om han betaler husleie, han betaler kun for å bo. Det måtte han ha gjort uansett. Så her må du bare väre sterk og klar - din leilighet, dere deler på löpende utgifter til vanlig livsopphold og han betaler husleie. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Om han ikke betaler ned på ditt lån, så leier han jo hos fremmende som han betaler ned lånet til. Hvorfor er det verre at du får de pengene, enn en fremmend? Anonymkode: 6305c...f68 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 Og så må du stå på ditt og ikke la han får deg til å tro at noe annet enn det #regine her er aktuelt. Anonymkode: 8960a...071 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 Halvparten av fellesutgifter til sameie, halvparten av renter, halvparten av tv og Internett (om ikke med i fellesutgifter), og halvparten av strøm. Du betaler avdrag på lånet alene. Mat og andre innkjøp deles. Smart å ha en felleskortet, der dere begge setter inn lik sum til dette. For eksempel 2500 kr hver. Han trenger ikke å bekymre seg for at han betaler noe for deg. Han er heldig som har funnet en dame som har leilighet, og i forhold til å leie sparer han nok også på å bli samboer. Anonymkode: 37d7e...14a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå