AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Hei. Vi er et par som leier ut sokkelleiligheten vår til ei enslig dame på tidsbestemt avtale på 1 år fra 10/10-17 til 10/10/18. Vi bor i boligen selv også. Nå har vi bestemte oss for å selge, ga vi beskjed til leieboer, hun var veldig interessert og undersøkte på å få lån i banken selv til å kjøpe boligen. Dette fikk hun ikke. Og plutselig får vi beskjed om at hun har kjøpt seg bolig og vill opphøre leieavtalen på 3 mnd. Kan hun gjøre dette? Det står i kontrakten at vi har tidsbestemt avtale på 1 år og at kun utleier har mulighet til å levere en oppsigelse på 3 mnd. Vi er ikke interesserte i å leie ut leiligheten bare for noen måneder før vi skal selge. Hun mener kontrakten ikke er juridisk bindende lengre når vi skal selge huset. Hva stemmer her? Hvilke rettigheter har vi? Anonymkode: 34c9c...e14 1
Stina234 Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Dette er litt vanskelig. Det kommer an på hvordan avtalen er utformet. I utgangspunktet kan hun ikke si opp avtalen men det er helt avhengig av hvordan den er utformet. Det er helt vesentlig at de nye eierne av huset vil videreføre avtalen med de samme betingelser som avtalen tilsier. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Salg av hus er ikke grunn til oppsigelse, så hun tar feil når hun sier kontrakten ikke er bindende fordi dere skal selge. Ville spurt på jus forumet på diskusjon om jeg var deg, de kan dette her til fingerspissene Anonymkode: e4772...879
Populært innlegg Rosalie Skrevet 31. januar 2018 Populært innlegg #4 Skrevet 31. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi er et par som leier ut sokkelleiligheten vår til ei enslig dame på tidsbestemt avtale på 1 år fra 10/10-17 til 10/10/18. Vi bor i boligen selv også. Nå har vi bestemte oss for å selge, ga vi beskjed til leieboer, hun var veldig interessert og undersøkte på å få lån i banken selv til å kjøpe boligen. Dette fikk hun ikke. Og plutselig får vi beskjed om at hun har kjøpt seg bolig og vill opphøre leieavtalen på 3 mnd. Kan hun gjøre dette? Det står i kontrakten at vi har tidsbestemt avtale på 1 år og at kun utleier har mulighet til å levere en oppsigelse på 3 mnd. Vi er ikke interesserte i å leie ut leiligheten bare for noen måneder før vi skal selge. Hun mener kontrakten ikke er juridisk bindende lengre når vi skal selge huset. Hva stemmer her? Hvilke rettigheter har vi? Anonymkode: 34c9c...e14 Det er ikke lovlig med kun enveis-fordeler i favør utleier, så siden utleier har tre måneders oppsigelsestid, har også leietaker det. 96
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Siden hun har rett på å bli boende i leiligheten selv om dere selger (så fremt ny kjøper ikke skal bruke leiligheten selv og kaster ut leietaker med gyldig grunn) så gjelder jo kontrakten. Så det der var fryktelig dumt av henne. Anonymkode: 18bc9...619
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Akkurat nå, Rosalie skrev: Det er ikke lovlig med kun enveis-fordeler i favør utleier, så siden utleier har tre måneders oppsigelsestid, har også leietaker det. Ja der sier du noe. Dersom det viser seg st kontrakten er ugyldig så får dere ikke gjort noe. Anonymkode: 18bc9...619
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Ok. Skjønner. Da har vi nok driti på draget og må godta 3 mnd oppsigelse ifra henne. Tusen takk for all hjelp dere og så raske svar! Ts Anonymkode: 34c9c...e14 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi er et par som leier ut sokkelleiligheten vår til ei enslig dame på tidsbestemt avtale på 1 år fra 10/10-17 til 10/10/18. Vi bor i boligen selv også. Nå har vi bestemte oss for å selge, ga vi beskjed til leieboer, hun var veldig interessert og undersøkte på å få lån i banken selv til å kjøpe boligen. Dette fikk hun ikke. Og plutselig får vi beskjed om at hun har kjøpt seg bolig og vill opphøre leieavtalen på 3 mnd. Kan hun gjøre dette? Det står i kontrakten at vi har tidsbestemt avtale på 1 år og at kun utleier har mulighet til å levere en oppsigelse på 3 mnd. Vi er ikke interesserte i å leie ut leiligheten bare for noen måneder før vi skal selge. Hun mener kontrakten ikke er juridisk bindende lengre når vi skal selge huset. Hva stemmer her? Hvilke rettigheter har vi? Anonymkode: 34c9c...e14 Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund og få juridisk hjelp der. Vær glad for at leieboeren nå flytter når hun for deg er så vrang at du må lage en tråd på henne. Anonymkode: 6d385...c06 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 Populært innlegg #9 Skrevet 1. februar 2018 Det er vel ikke akkurat å slå seg vrang når leieboer sier opp avtalen og flytter frivillig etter at dere har opplyst om at boligen hun bor i skal selges. Tvert imot vil nå jeg påstå. Anonymkode: 780c2...70f 56
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #10 Skrevet 1. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke akkurat å slå seg vrang når leieboer sier opp avtalen og flytter frivillig etter at dere har opplyst om at boligen hun bor i skal selges. Tvert imot vil nå jeg påstå. Anonymkode: 780c2...70f Enig her. Og hun er vel innenfor sin juridiske rett med å si opp leieavtalen, og betale husleie i de 3 mnd oppsigelsestiden løper. Loven opererer med et maksimum på 3 måneder oppsigelse og denne gjelder begge veier. Anonymkode: 12660...fa7 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #11 Skrevet 1. februar 2018 På 31.1.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev: Hei. Vi er et par som leier ut sokkelleiligheten vår til ei enslig dame på tidsbestemt avtale på 1 år fra 10/10-17 til 10/10/18. Vi bor i boligen selv også. Nå har vi bestemte oss for å selge, ga vi beskjed til leieboer, hun var veldig interessert og undersøkte på å få lån i banken selv til å kjøpe boligen. Dette fikk hun ikke. Og plutselig får vi beskjed om at hun har kjøpt seg bolig og vill opphøre leieavtalen på 3 mnd. Kan hun gjøre dette? Det står i kontrakten at vi har tidsbestemt avtale på 1 år og at kun utleier har mulighet til å levere en oppsigelse på 3 mnd. Vi er ikke interesserte i å leie ut leiligheten bare for noen måneder før vi skal selge. Hun mener kontrakten ikke er juridisk bindende lengre når vi skal selge huset. Hva stemmer her? Hvilke rettigheter har vi? Anonymkode: 34c9c...e14 Rettigheter her skal du ikke ta så tungt. Det burde holde med en moralsk pekefinger. Forklar hvorfor det er greit at du selger huset og gir blaffen i om leietaker har bolig til den datoen dere var enig om, mens du selv klager over at leietaker nå gjør om på avtalen dere hadde, nettopp pga dine egne handlinger? Anonymkode: 95b33...6a9 17
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #12 Skrevet 1. februar 2018 Dette er jo det motsatte av å slå seg vrang. Anonymkode: 3e9c4...b52 21
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 1. februar 2018 #13 Skrevet 1. februar 2018 Jeg vet ikke om dette stemmer. Men jeg ble fortalt da de jeg leide oss for 8 år siden når de skulle selge huset om jeg ikke fant meg noe sted og bo innen de solgte det så måtte de finne et sted for meg å bo. Men om dette faktisk stemmer er jeg usikker på. Men det var det jeg ble fortalt. Uansett så fant jeg et sted før de solgte huset.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #14 Skrevet 1. februar 2018 Jeg synes dere er veldig kjipe som tenkte nekte henne flytte når fremtiden hennes i huset er usikker. Det er ikke alltid lett å finne nytt passelig sted å leie, så hun risikerte jo å være husløs om hun måtte flytte ved salg Anonymkode: 45af5...584 19
Hårstrikk79 Skrevet 1. februar 2018 #15 Skrevet 1. februar 2018 Håpet på en saftig historie om leietakeren nå. Men så er det jo DERE som er vrange. 31
penny_ Skrevet 2. februar 2018 #16 Skrevet 2. februar 2018 (endret) På 31.1.2018 den 20.05, Rosalie skrev: Det er ikke lovlig med kun enveis-fordeler i favør utleier, så siden utleier har tre måneders oppsigelsestid, har også leietaker det. Kan du dokumentere det? Hvis det står i leiekontrakten at leietaker ikke kan si opp, så kan ikke leietaker si opp. Det står klart og tydelig i husleieloven. Så det spørs vel hvordan det er formulert i kontrakten. Dette er advokatmat. Sitat En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9 7 timer siden, Balian de Ibelin skrev: Jeg vet ikke om dette stemmer. Men jeg ble fortalt da de jeg leide oss for 8 år siden når de skulle selge huset om jeg ikke fant meg noe sted og bo innen de solgte det så måtte de finne et sted for meg å bo. Men om dette faktisk stemmer er jeg usikker på. Men det var det jeg ble fortalt. Uansett så fant jeg et sted før de solgte huset. Leietakerne følger med på kjøpet. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-leieboer-folger-med-boligkjopet/ De nye eierne må si deg opp med gyldig grunn. Endret 2. februar 2018 av penny_
Gjest Halvveis Skrevet 2. februar 2018 #17 Skrevet 2. februar 2018 (endret) På 31.1.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev: Endret 2. februar 2018 av Halvveis
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #18 Skrevet 2. februar 2018 Skjerp deg ts. Her bør dere imøtegå leieboer samme hva dere juridisk kan presse gjennom ved å være rasshøl. Dere kan leie ut på airBnB eller til sesongarbeidere som de siste mndene. av kontrakten i stedet for å være helt grusomme mot folk som må finne seg annen boløsning uansett. Anonymkode: e4139...7fb 10
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #19 Skrevet 2. februar 2018 Leietakeren har nok rett her. For det første er det ikke sikkert den ettårige kontrakten deres er gyldig - hva er årsaken til at dere kun leier ut for ett år? For det andre har man ikke anledning til å ha ensidig oppsigelsesrett kun i utleiers favør. Dette gjør kontrakten ugyldig, og da gjelder standarden med 3 måneders gjensidig oppsigelse. Anonymkode: 914f2...116 4
penny_ Skrevet 2. februar 2018 #20 Skrevet 2. februar 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leietakeren har nok rett her. For det første er det ikke sikkert den ettårige kontrakten deres er gyldig - hva er årsaken til at dere kun leier ut for ett år? For det andre har man ikke anledning til å ha ensidig oppsigelsesrett kun i utleiers favør. Dette gjør kontrakten ugyldig, og da gjelder standarden med 3 måneders gjensidig oppsigelse. Anonymkode: 914f2...116 Men hvorfor gjør det hele kontrakten ugyldig? Hvor står det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå