Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg som fast ansatt i en deltidsstilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg jobber som lærer. Jeg har 50% fast jobb og 50% vikariat, og jobber da altså 100% til sammen. Budsjettet på jobben min er nogelunde likt til neste år, men det har vært snakk om at vi trenger flere realfagslærere, og skolen vår har nå lyst ut stillinger(vikaraiat) i bl.a naturfag og matte. Jeg har ikke realfag selv. Det jeg nå er redd for, er at jeg bare får jobbe mine faste 50% til neste år, hvis det kommer inn en ny lærer. Har jeg noen som helst rettigheter til å gå foran søkere som ikke har fast stilling, eller har jeg kun rett til å beholde de 50% jeg har fast. Det blir vanskelig å få det til å gå rundt på 50% lønn med boliglån og bil.

Anonymkode: a1394...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke fortrinn hvis du ikke har tilfredsstillende kompetanse. 

Hvis du har vært vikar eller midlertidig ansatt lenge nok kan du imidlertid ha rett til fast ansettelse, men der er regelen tre eller fire år, avhengig av hva slags midlertidig ansettelse du har hatt. 

Skrevet

Så lenge vikariatet ditt går ut, så har du ikke krav på noe annet. I vikarstillinger er det ikke samme kompetansekrav (selv om det er ønskelig fra skolens side).

Hvilke fag underviser du i vikariatdelen din?

Anonymkode: 55781...50e

Skrevet
2 minutter siden, Ullvott skrev:

Du har ikke fortrinn hvis du ikke har tilfredsstillende kompetanse. 

Hvis du har vært vikar eller midlertidig ansatt lenge nok kan du imidlertid ha rett til fast ansettelse, men der er regelen tre eller fire år, avhengig av hva slags midlertidig ansettelse du har hatt. 

Jeg er bare på andre året, så jeg har ikke krav på noe mer fast. Ok, så jeg har ikke fortrinnsrett når jeg ikke har kompetansen de søker etter? Betyr det at jeg ville hatt fortrinnsrett hvis det hadde blitt søkt etter min kompetanse? Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge vikariatet ditt går ut, så har du ikke krav på noe annet. I vikarstillinger er det ikke samme kompetansekrav (selv om det er ønskelig fra skolens side).

Hvilke fag underviser du i vikariatdelen din?

Anonymkode: 55781...50e

Så mine 50% fast gir meg ingen fortrinn i vikariat-delen av stillingen min? Det er ikke spesifisert hvilke fag som tilhører den faste stillingen og hvilke som tilhører vikariatet. Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare på andre året, så jeg har ikke krav på noe mer fast. Ok, så jeg har ikke fortrinnsrett når jeg ikke har kompetansen de søker etter? Betyr det at jeg ville hatt fortrinnsrett hvis det hadde blitt søkt etter min kompetanse? Ts

Du KAN ha fortrinnsrett hvis de søker etter noen med din kompetanse, pga målene om å redusere andelen som jobber i ufrivillig deltid. Dette vet fagforeningen din (for du er vel organisert?) mer om, og i ditt tilfelle kan det være verdt å ta kontakt med tillitsvalgte. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Om du er elektriker og dem utlyser ett rørleggervikariat, så har du ikke rett på den stillingen bare fordi du har deltidsjobb som elektriker. Selvfølgelig må du ha kompetanse for å kunne ha fortrinnsrett.

Anonymkode: 20685...960

Skrevet

Så de søker mattelærer og du tror at en norsklærer kan få stillingen? Dette må være tull, please si at du ikke er seriøs! 

Anonymkode: 1c5d2...c48

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så de søker mattelærer og du tror at en norsklærer kan få stillingen? Dette må være tull, please si at du ikke er seriøs! 

Anonymkode: 1c5d2...c48

Jeg skrev jo "bl.a naturfag og matte". Flere av mine fag er også lyst ut. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...