AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Hvorfor ses disse navnene på som kriminelle navn ? De jeg kjenner med disse navnene er langt fra kriminelle, de er oppegående med gode jobber og stabilt liv. Anonymkode: 12e9a...dfe
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Jeg tenker heller på narkoman enn kriminell. Og gjerne kombinert i dobbeltnavn, Ole-Johnny og Kai-Ronny. Og ikke glem Glenn-Roger! Anonymkode: 6b3df...bdc
chouette Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Det var vel poppisnavn enkelte steder på 80-tallet en gang. Jeg har hørt om overraskende mange eiendomsmeglere som lyder de navnene
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 Fordi alle som har de navnene er patetiske tapere som går på NAV. Anonymkode: 7a040...7a8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 For det var kriminelle navn før? Vi spøker ofte med at de kriminelle heter Ronny, Roger, Tommy og Tony. Men det er ikke så mange som heter det lenger. Går vi ti år tilbake, ville du fått disse navnene høyere på listen, mener herredsrettsdommer Tore Hagen. Ellers er de to rutinerte dommerne i herredsretten ikke alt for gode til å gjette riktig på hva ØBs https://www.oblad.no/nyheter/fengslende-navn/s/2-2.2610-1.3668308 Ps gammel artikkel Anonymkode: a85ed...3e8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Johnny, Ronny, Remi, Roy, Kenneth og flere navn med -Andre som andrenavn er narkisnavn. Overrepresentert. Av den enkle grunn at de miljøene der disse navnene var populære var lavere klasse i samfunnet, det flere havnet utpå. Få narkiser som heter Carl Fredrik og Jens Andreas f.eks. Anonymkode: f4f44...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #7 Skrevet 1. februar 2018 Flere burde hete Freddy-Benny Eller Ted-Hjalmar (forkortelse for Teddy). Anonymkode: b71ec...d19
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #8 Skrevet 1. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ses disse navnene på som kriminelle navn ? De jeg kjenner med disse navnene er langt fra kriminelle, de er oppegående med gode jobber og stabilt liv. Anonymkode: 12e9a...dfe Det spiller ingen rolle hvem du kjenner når statistikken er som den er. Ronny er sterkt overrepresentert blant kriminelle. Anonymkode: 392b4...5f2 2
filifjonka Skrevet 1. februar 2018 #9 Skrevet 1. februar 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Johnny, Ronny, Remi, Roy, Kenneth og flere navn med -Andre som andrenavn er narkisnavn. Overrepresentert. Av den enkle grunn at de miljøene der disse navnene var populære var lavere klasse i samfunnet, det flere havnet utpå. Få narkiser som heter Carl Fredrik og Jens Andreas f.eks. Anonymkode: f4f44...f1b Nei, det er langerene som heter det, bakmennene.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #10 Skrevet 1. februar 2018 Spiller hockey eller sitter inne. Neida, de gjør jo stort sett ikke det, og ikke er det noe galt i å spille hockey heller. For noen år siden dominerte de navnene lister over de som gikk oftest konkurs, men jeg så at det også hadde forandret seg, uten at jeg vet om de faktisk hadde skjerpet seg eller om man bare droppet å ta høyde for hvor mange som het hva. Men en del sånne engelskklingende navn har nok et harrystempel. For min egen del har jeg inntrykk av at fordommene ofte stemmer, men så er jo utvalget mitt ganske lite også, og jeg kan ikke akkurat utelukke at jeg også legger bedre merke til de som stemmer overens med det inntrykket enn de som taler imot det. Men det er ikke helt tilfeldig hvem som får hvilke navn heller. Om man kan si noe om kriminalitet eller ei er kanskje et annet spørsmål, men på gruppenivå kan man helt klart si noe om sosioøkonomisk status. Jeg kan selvfølgelig ikke ut fra et fornavn si all verden om hvordan en enkeltperson er, men samtidig er det klart noen navn er mer populære i visse kretser enn i andre. I 1997 var tydeligvis typiske vestkant-guttenavn "Henrik, Carl, Haakon, Bendik, Jens, Peder, William, Magnus, Axel" og typiske østkant-guttenavn "Daniel, Glenn, Kenneth, Tommy, Christer, Frank, Johnny". Så er det ingen automatikk i at østkantnavn og velfylt rulleblad henger sammen heller, men dette handler jo om statistiske tendenser, ikke om å ut fra et fornavn si noe sikkert om en enkeltperson. Noen av vestkantnavnene over har vel blitt allemannseie siden den gang, som Henrik, William og Magnus, og det har jo "alltid" vært noen av dem overalt. Det er jo også en tendens til at Oslos vestkant leder an på navnefronten og at navn sprer seg utover Østlandet derfra - selv om folk kanskje ikke merker det selv. Men det har vært en overhyppighet på vestkanten og det motsatte på østkanten. Og skal jeg plassere trioen Haakon, Bendik og Magnus eller trioen Glenn, Kenneth og Johnny på riktig kant i Oslo, eller antagelig også på "riktig" plass i rettssalen, treffer jeg jo oftere ved å tenke meg om enn ved å kaste kron og mynt. Men man må for all del ikke tro man kan vite noe om en enkeltperson av den grunn. Det er altfor, altfor mange unntak til det. Anonymkode: ba728...abb 1
Viviana Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 Tommy tenker jeg som de i Tommy og Annika i Pippi Langstrømpe. Ikke som de andre navna her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå