AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Kjenner jeg blir så utrolig oppgitt av denne "heksejakten" på de som ikke passer inn i denne helsikes grafen deres. Sønnen min har alltid vært litt større enn gjennomsnittet, og i høst sa jeg blankt nei til oppfølging fra helsestasjonen fordi når vi var der i høst, så snakket helsesøster høyt om temaet, og etter det har sønnen min opptatt av den "store" magen sin Han suger til seg info som en svamp, og har klisterhjerne på veldig mye. Dette har satt seg fast, og jeg synes det er helt forferdelig å være vitne til. Han er 4,5 år. Han går på tre forskjellige kortisonmedisiner som taes på forstøverapparat. Dette gjør at han legger på seg litt, og det er visst helt krise i følge helsesøster. Jeg har snakket med min beste venninne som jobber i barnevernet, og hun mener vi må be om innsyn i journalen, da hun ikke forstår at han skal følges opp så tett som dette. Jeg hadde en fødselsdepresjon og fikk hjelp etter fødselen. Den gangen mente dem at jeg gav han for mye mat, men det er bare tull, for denne gutten har magemål og spyttet ut når han ble mett! Helsesøster ringte meg denne uka og ville ha oss inn til kontroll igjen! Jeg sa nei, for nå synes jeg det er nok snart. Da ble hun irritert og ba meg måle og veie han og sende dette på sms. Det har jeg gjort, og får nå tilsendt denne grafen i posten, som selvfølgelig viser at han ligger over sin kurve Jeg ønsker å høre fra de som har barn som er litt over gjennomsnittet, for jeg lurer veldig på om det faktisk er normalt at man skal bli sendt videre til barnelege for oppfølging osv. Jeg har ikke lyst til å putte han gjennom dette. Han har mer enn nok fokus på kropp allerede Han er veldig aktiv i barnehagen og er med på alt av aktiviteter. De ansatte sier at han er en av de som er mest ivrig på å ut, og han klager aldri om dem må gå lang vei til barnehagen etter turer osv. Kanskje er jeg hønemor (fikk han når jeg var godt over 39 år) men jeg ønsker tilbakemeldingen for å høre om jeg er helt på jordet eller om jeg kan slå litt i bordet til denne helsesøsteren Anonymkode: 253d9...3ee 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Du sier ikke noe om høyde og vekt, om han alltid har vært større enn kurven, eller om det er nyoppstått. Ei heller noe om hva og hvor mye han spiser og drikker på en vanlig dag. Men jeg tenker at det alltid er lurt å følge med på vekt, og da i allefall når de går på medisiner som gjør at det er lett å legge på seg. Det er lurt å ta imot råd og veiledning, slik at man kan unngå at dette blir noe som ‘setter seg’ på han. Det er flott at han er veldig aktiv i barnehagen, men om det finnes usunne vaner i hverdagen, så vil jo dette kunne bli et større problem/utfordring når han begynner på skolen om 1,5 år, og hverdagen blir mer stillesittende. Så for forebygging av eventuelle fremtidige utfordringer, så er det greit og lurt å ta en gjennomgang av hverdagsvaner (- og uvaner). Jeg skjønner at det kan oppleves som mas, men helsesøster er nok også bare opptatt av forebygging, og mener ikke nødvendigvis at problemet er så stort pr nå. Anonymkode: 3c782...43e 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir så utrolig oppgitt av denne "heksejakten" på de som ikke passer inn i denne helsikes grafen deres. Sønnen min har alltid vært litt større enn gjennomsnittet, og i høst sa jeg blankt nei til oppfølging fra helsestasjonen fordi når vi var der i høst, så snakket helsesøster høyt om temaet, og etter det har sønnen min opptatt av den "store" magen sin Han suger til seg info som en svamp, og har klisterhjerne på veldig mye. Dette har satt seg fast, og jeg synes det er helt forferdelig å være vitne til. Han er 4,5 år. Han går på tre forskjellige kortisonmedisiner som taes på forstøverapparat. Dette gjør at han legger på seg litt, og det er visst helt krise i følge helsesøster. Jeg har snakket med min beste venninne som jobber i barnevernet, og hun mener vi må be om innsyn i journalen, da hun ikke forstår at han skal følges opp så tett som dette. Jeg hadde en fødselsdepresjon og fikk hjelp etter fødselen. Den gangen mente dem at jeg gav han for mye mat, men det er bare tull, for denne gutten har magemål og spyttet ut når han ble mett! Helsesøster ringte meg denne uka og ville ha oss inn til kontroll igjen! Jeg sa nei, for nå synes jeg det er nok snart. Da ble hun irritert og ba meg måle og veie han og sende dette på sms. Det har jeg gjort, og får nå tilsendt denne grafen i posten, som selvfølgelig viser at han ligger over sin kurve Jeg ønsker å høre fra de som har barn som er litt over gjennomsnittet, for jeg lurer veldig på om det faktisk er normalt at man skal bli sendt videre til barnelege for oppfølging osv. Jeg har ikke lyst til å putte han gjennom dette. Han har mer enn nok fokus på kropp allerede Han er veldig aktiv i barnehagen og er med på alt av aktiviteter. De ansatte sier at han er en av de som er mest ivrig på å ut, og han klager aldri om dem må gå lang vei til barnehagen etter turer osv. Kanskje er jeg hønemor (fikk han når jeg var godt over 39 år) men jeg ønsker tilbakemeldingen for å høre om jeg er helt på jordet eller om jeg kan slå litt i bordet til denne helsesøsteren Anonymkode: 253d9...3ee Jeg hadde heller tatt dette med lege og titt helesøsteren beskjed om at du ikke lenger var interessert i oppfølgning fra helsestasjonen. Det er et tilbud ikke tvang. Så ville jeg sendt inn en klage på denne damen som ikke hadde vett til å ta dette med deg i enerom. Anonymkode: 47c58...8ad 14
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 Det er vitenskapelig bevist at fedme i småbarnsalderen forplanter seg og ofte følger deg inn i voksen alder, så takk ja til veiledning og hjelp. Det handler tross alt om barnets helse nå og videre i livet. Ønsker du mindre fokus på kroppen ift barnet ditt ville jeg drøftet om deler av oppfølgingen kunne skjedd på tomannshånd. For øvrig er det ut i fra min erfaring veldig vanlig at barn i 4-årsalderen er opptatt av store mager etc uansett hvor stor eller liten mage man har. Anonymkode: 7e120...8e3 10
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Nå har jeg ikke barn enda, men jeg forstår deg godt. Det helsesøster har gjort er ikke ok, det er ikke greit å få et lite barn til å føle seg feit. Kroppspress vil ungen møte senere i livet, han trenger ikke det faenskapet i så ung alder. Ta dette opp med lege eller andre fagpersoner, jeg ville ikke ha gått til den helsesøsteren mer. Det er viktig å følge opp overvekt hos barn, men da gjør man det på en skikkelig måte og ikke slik at ungen hører absolutt alt som blir sagt. Anonymkode: 5018c...98a 4
mjauritz Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Helsesøsteren gjør ikke dette for å være slem eller plagsom mot hverken deg eller barnet. Om barnet går på medisiner hvor man lett legger på seg er det naturlig å ha et tett samarbeid med helsepersonell og få riktig oppfølging. Å overse det og si at gutten er perfekt som han er er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. Verden er hard, og å være et overvektig barn (sier ikke at han er det per nå, men hvis det fortsetter i denne retningen) har lett for å få sosiale følger når han kommer inn i skolen. Dette er ikke din sønn sin feil, og det er ikke greit å erte, langt ifra, men uansett hvor lite greit dette er av de andre er det ditt barn som kommer til å kjenne på disse følelsene. Hvis barnet ditt allerede i den alderen han er i nå begynner å trekke inn magen, og å være fokusert på vekt kan det jo kanskje være et hint til deg om at ting er i ferd med å gå feil vei? Det virker i HI som du konsekvent er uenig med denne helsesøsteren og nekter å høre etter når hun snakker. Dette er en person med mye erfaring og kunnskap om temaet, så hvorfor er dette et problem for deg å forholde deg til? Når barnet ligger utenfor kurven så skal helsepersonell reagere og følge opp barnet for at ikke det skal utvikle seg negativt videre. Og at siden du fikk barn sent så er du en hønemor er en tullete grunn til å ikke høre på helsepersonell. Med mindre du selv sitter på kunnskap om temaet som overgår helsesøsteren sin faglige utdanning og erfaring så vil jeg anbefale deg å lytte til fagfolk. Jeg er dog enig med deg i at hun kan holde kommentarer om kroppen til gutten mellom dere to på tomannshånd. 14
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir så utrolig oppgitt av denne "heksejakten" på de som ikke passer inn i denne helsikes grafen deres. Sønnen min har alltid vært litt større enn gjennomsnittet, og i høst sa jeg blankt nei til oppfølging fra helsestasjonen fordi når vi var der i høst, så snakket helsesøster høyt om temaet, og etter det har sønnen min opptatt av den "store" magen sin Han suger til seg info som en svamp, og har klisterhjerne på veldig mye. Dette har satt seg fast, og jeg synes det er helt forferdelig å være vitne til. Han er 4,5 år. Han går på tre forskjellige kortisonmedisiner som taes på forstøverapparat. Dette gjør at han legger på seg litt, og det er visst helt krise i følge helsesøster. Jeg har snakket med min beste venninne som jobber i barnevernet, og hun mener vi må be om innsyn i journalen, da hun ikke forstår at han skal følges opp så tett som dette. Jeg hadde en fødselsdepresjon og fikk hjelp etter fødselen. Den gangen mente dem at jeg gav han for mye mat, men det er bare tull, for denne gutten har magemål og spyttet ut når han ble mett! Helsesøster ringte meg denne uka og ville ha oss inn til kontroll igjen! Jeg sa nei, for nå synes jeg det er nok snart. Da ble hun irritert og ba meg måle og veie han og sende dette på sms. Det har jeg gjort, og får nå tilsendt denne grafen i posten, som selvfølgelig viser at han ligger over sin kurve Jeg ønsker å høre fra de som har barn som er litt over gjennomsnittet, for jeg lurer veldig på om det faktisk er normalt at man skal bli sendt videre til barnelege for oppfølging osv. Jeg har ikke lyst til å putte han gjennom dette. Han har mer enn nok fokus på kropp allerede Han er veldig aktiv i barnehagen og er med på alt av aktiviteter. De ansatte sier at han er en av de som er mest ivrig på å ut, og han klager aldri om dem må gå lang vei til barnehagen etter turer osv. Kanskje er jeg hønemor (fikk han når jeg var godt over 39 år) men jeg ønsker tilbakemeldingen for å høre om jeg er helt på jordet eller om jeg kan slå litt i bordet til denne helsesøsteren Anonymkode: 253d9...3ee Her burde Barnevern og Helsestasjon sammen følge dere opp. Ta imot den hjelp dere kan. 👍🏻🙂 Anonymkode: ff120...54d
Gjest GoldenLioness Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 Spørs jo litt på hvor mye over kurven han ligger...
Gneis Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 Hør på fagfolk, men gjerne uten at gutten er tilstede. Og ikke tro at helsesøster gjør dette som del i en ond plan om å ødelegge gutten din. - Hensikten er selvfølgelig å hindre varig overvekt for han, og det bør dere foreldre være interesserte i. 3
Biloba Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 Finn deg en annen helsesøster eller en fastlege du har tillit til. Det kan hende at sønnen din trenger oppfølging i forhold til overvektsutvikling hvis han ligger en del over kurven, men det bør da skje med et helsepersonell som klarer å skape tillit og være en god samarbeidspartner. 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 Nettopp fordi han går på medisiner som kan gi vektøkning, så tenker jeg det er spesielt viktig å samarbeide med helsepersonell. Ikke fordi du som mor ikke klarer å regulere et normalt kosthold og matinntak for barnet, men fordi barnet tar medisiner som gir det hele et nytt aspekt. Men som Biloba skriver - samarbeid med en du har tillit til. Høres ikke særlig fruktbart ut å gå til denne helsesøsteren. Anonymkode: 992fe...ee6 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 Finn en helseansatt som synes overvektighet er bra? Anonymkode: ff120...54d 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 Hva ville du tenkt hvis helsestasjon og lege ville følge opp og utrede mulig risiko for hjerteproblemer eller allergier - hvis sønnen din var i en risikogruppe for å få noe sånt? Oppfølging av overvekt er ikke annerledes enn andre helseutfordringer. Ta imot hjelp! Men du kan selvfølgelig be om å ta slike samtaler uten barnet tilstede. Anonymkode: 95f21...3ad 3
inlovewith Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 Enig med de fleste! Ville gått til legen og forhørt meg. Noen helsesøstre er så utrolig A4. Greit med flere synspunkter uansett! Dersom legen også mener det burde bli satt i gang tiltak burde det ringe noen varselbjeller hos deg. Nå er gutten min bare 2 år, men når han var ett år lå han over kurven og fikk rett og slett beskjed fra HS om å slanke seg. Han hadde ikke begynt å gå en gang... glad jeg ikke hørte på henne, for nå har vekta jevna seg ut. Hvor lenge har gutten din vært over kurven? Og hvor mange kilo er det snakk om? 3
Kanutte Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 Jeg tenker også at vekten til gutten din bør følges opp. Men, det må gjøres av en person du har tillit til. Det høres ikke ut som helsesøster er denne personen. Ta kontakt med legen som følger opp medisineringen og hør med vedkommende hvordan man kan følge opp og om legen vet hvem det kan være lurt at følger opp vekten. Å følge opp overvekt hos barn må gjøres på en klok og fornuftig måte. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #16 Skrevet 31. januar 2018 Han har alltid vært over normalen. Han var godt over 4 kg ved fødsel, uten at det er unormalt kanskje, men han startet med medisiner når han var 9 uker gammel, og det får han hver dag både i barnehage og hjemme. Han er veldig småspist, og har null interesse for annet enn vanlig melkesjokolade og Kinderegg. Noe annet har vi ALDRI fått han til å prøve. Jeg er ikke imot oppfølging, men problemet mitt med dette, er at det snakkes høyt om hans vekt og kropp når vi er der, noe som førte til at som sagt ble veldig obs spesielt på magen sin. Vi har vært der flere ganger, og hver gang er det snakk om at han er for stor etter høyde og alder, og dette hører han. Det er det som plager meg, og dette sa jeg når hun ringte meg sist. Vi har fisk minst to ganger i uken, og han er glad i grønnsaker, og har alltid med frukt til frokosten i barnehagen. Storebroren hans som er 15 år, hadde også astma. Han veide nesten 30 kg når han var 4-5 år og var 114 cm høy. I dag er han 179 cm og 70 kg. Jeg var rund som ei kule helt til jeg startet på skolen ( Jeg hadde også astma) og det samme var hans far. Jeg er 181 cm høy og veier 68 kg i dag. Søskenbarnet hans var enda større enn sønnen min er nå, og i dag er han 187 cm og veier 67 kg, altså alt for tynn. Om dette er genetisk, vet jeg ikke, men dette har jo vært en gjenganger for mange i familien. Jeg skal som sagt gjerne ta imot veiledning og hjelp, men ikke på den måten hun holder på. Vi ble sendt til videre behandling hos barnelege for 2 år siden, som sendte oss hjem og ba meg ta kontakt når/hvis gutten faktisk ble overvektig. Han syntes hele greia var merkelig den gangen. Han er 117 cm høy og veier 24,7 kg. Anonymkode: 253d9...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #17 Skrevet 31. januar 2018 Og bare så det er sagt, så er det null og niks godteri her i uka. Kun lørdag. Vann til maten, og normal mat. Brødskiver til frokost og kveld, og en sjelden gang sjokokuler med melk i helgene,men det vil han som oftest ikke ha. Anonymkode: 253d9...3ee
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #18 Skrevet 31. januar 2018 Er han nødt til å være i samme rom som dere når kroppen hans diskuteres? Anonymkode: 6d1e3...493
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 2 timer siden, mjauritz skrev: Helsesøsteren gjør ikke dette for å være slem eller plagsom mot hverken deg eller barnet. Om barnet går på medisiner hvor man lett legger på seg er det naturlig å ha et tett samarbeid med helsepersonell og få riktig oppfølging. Å overse det og si at gutten er perfekt som han er er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. Verden er hard, og å være et overvektig barn (sier ikke at han er det per nå, men hvis det fortsetter i denne retningen) har lett for å få sosiale følger når han kommer inn i skolen. Dette er ikke din sønn sin feil, og det er ikke greit å erte, langt ifra, men uansett hvor lite greit dette er av de andre er det ditt barn som kommer til å kjenne på disse følelsene. Hvis barnet ditt allerede i den alderen han er i nå begynner å trekke inn magen, og å være fokusert på vekt kan det jo kanskje være et hint til deg om at ting er i ferd med å gå feil vei? Det virker i HI som du konsekvent er uenig med denne helsesøsteren og nekter å høre etter når hun snakker. Dette er en person med mye erfaring og kunnskap om temaet, så hvorfor er dette et problem for deg å forholde deg til? Når barnet ligger utenfor kurven så skal helsepersonell reagere og følge opp barnet for at ikke det skal utvikle seg negativt videre. Og at siden du fikk barn sent så er du en hønemor er en tullete grunn til å ikke høre på helsepersonell. Med mindre du selv sitter på kunnskap om temaet som overgår helsesøsteren sin faglige utdanning og erfaring så vil jeg anbefale deg å lytte til fagfolk. Jeg er dog enig med deg i at hun kan holde kommentarer om kroppen til gutten mellom dere to på tomannshånd. Dette med hønemor var ment i den retning at jeg vil beskytte han mot ord som feit, han må slanke seg osv. Jeg sitter ikke inne med mer kunnskap enn henne, men jeg har jobbet på legekontor i mange år, og har hatt min del med barn som sliter med overvekt, og de fleste har vært ganske mye større enn min sønn er nå. Men har har noen kg for mye. Det er det ingen tvil om. Min tanke er hva slags signaler jeg sender til gutten når vi faktisk må reise til sykehuset hos en barnelege fordi han er en gutt som er for stor. Jeg var altfor stor når jeg var på hans alder og tidligere. Den gangen var det ikke samme fokus på dette,og det skremmer meg vel helt ærlig når det blir så mye styr og pes pga noen kg for mye. Jeg har sett utallige eksempler på at dette har jevnet seg ut naturlig med tiden. Vi snakker ikke om sykelig fedme liksom. Anonymkode: 253d9...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #20 Skrevet 31. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er han nødt til å være i samme rom som dere når kroppen hans diskuteres? Anonymkode: 6d1e3...493 Nei, det trenger han virkelig ikke, men hvis han sendes ut av rommet, så er det 3 meter til utgangsdøra og rett ut i en vei med veldig tett trafikk. Så det føles ikke greit å sende han ut. Han har ligget på gulvet og lekt. Men neste gang tar jeg med meg noen som kan se etter han. Da må vi bare finne en dag som passer,for han skal virkelig ikke sitte å høre på dette nok en gang. Anonymkode: 253d9...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå