AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Har en leilighet som faren min bor i, han har vært rusmisbruker, og nå prøver jeg å hjelpe han på bena igjen. Har snakket med skattetaten og forstod det slik at hvis han betaler driftskostnader, så skal dette være greit? Skal jeg føre noe inn i selvangivelsen ang dette? Anonymkode: 54396...c43
T-Rex Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 Når du ikke tjener penger på utleien, er det selvsagt heller ikke skattepliktig. Men det kan tenkes at ligningsmyndighetene antar at du tjener på å leie ut, så de kan finne på å skjønnsligne deg for det. Skriv kontrakt med faren din for å kunne vise til denne, om det skulle oppstå problemer.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 Hvis inntekten er skattepliktig så har du sannsynligvis fradragsrett for kostnader, så det vil uansett gå opp i opp. Anonymkode: ffa95...347
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 Jeg tjener jo ikke noe. Han betaler for strøm/tv/Internett/forsikringer osv, og litt for slitasje. Anonymkode: 54396...c43
Fru Uperfekt Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjener jo ikke noe. Han betaler for strøm/tv/Internett/forsikringer osv, og litt for slitasje. Anonymkode: 54396...c43 Det han betaler for slitasje, TV og Internet kan de henge seg opp i, da dette normalt sett er en del av norm husleie 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #7 Skrevet 4. februar 2018 Da låner han boligen/bor gratis hos deg. Ikke kall det "leie". Anonymkode: ab062...75d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Skrevet 4. februar 2018 Jeg har selv en sønn som leier en leilighet som jeg eier ved å betale de faktiske kostnadene. Dette kalles utleie i "nære relasjoner", og er et unntak i skattereglene om skatt på utleie. Sønnen min betaler ALT av driftskostnader, dvs husleie, strøm, forsikring osv. Jeg har informert om dette under pkt 5, kommentarer, på selvangivelsen, og det går helt fint. Jeg skatter ikke på utleie, han skatter ikke på fordelen av å leie til under markedspris. Har aldri vedlagt dokumentasjon på at han faktisk betaler alt, men kan sikkert få spørsmål om det i tilfelle skattemyndighetene tar en stikkprøve. Så jeg har opprettet en egen konto som han overfører et fast beløp til, og fra denne kontoen trekkes da husleie, strøm, innboforsikring osv for den leiligheten. Han kunne selvsagt ha betalt direkte fra sin konto, men han er ung, så jeg foretrekker å ha kontroll på at regningene blir betalt. Uansett, skulle det bli spørsmål, så kan jeg henvise til den kontoen og inn- og utskudd derfra. Jeg har forstått det slik, at det avgjørende for skattemyndighetene er at den som leier faktisk betale alle reelle utgifter ved utleieboligen. Ergo ingen inntekt for deg, men heller ingen "gratis" bolig for den som leier. Anonymkode: 3611d...85b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #9 Skrevet 4. februar 2018 man skatter ikke for leiebeløp under 20000 Anonymkode: 172f8...719
Eliza Doalot Skrevet 4. februar 2018 #10 Skrevet 4. februar 2018 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv en sønn som leier en leilighet som jeg eier ved å betale de faktiske kostnadene. Dette kalles utleie i "nære relasjoner", og er et unntak i skattereglene om skatt på utleie. Sønnen min betaler ALT av driftskostnader, dvs husleie, strøm, forsikring osv. Jeg har informert om dette under pkt 5, kommentarer, på selvangivelsen, og det går helt fint. Jeg skatter ikke på utleie, han skatter ikke på fordelen av å leie til under markedspris. Har aldri vedlagt dokumentasjon på at han faktisk betaler alt, men kan sikkert få spørsmål om det i tilfelle skattemyndighetene tar en stikkprøve. Så jeg har opprettet en egen konto som han overfører et fast beløp til, og fra denne kontoen trekkes da husleie, strøm, innboforsikring osv for den leiligheten. Han kunne selvsagt ha betalt direkte fra sin konto, men han er ung, så jeg foretrekker å ha kontroll på at regningene blir betalt. Uansett, skulle det bli spørsmål, så kan jeg henvise til den kontoen og inn- og utskudd derfra. Jeg har forstått det slik, at det avgjørende for skattemyndighetene er at den som leier faktisk betale alle reelle utgifter ved utleieboligen. Ergo ingen inntekt for deg, men heller ingen "gratis" bolig for den som leier. Anonymkode: 3611d...85b Det er dette som er det relevante svaret. Om man låner ut en leilighet gratis, kan man mottaker bli skattepliktig for fordelen. Men, som innlegget over beskriver, så er det et unntak for leieforhold i nære relasjoner, hvor leietaker betaler alle faktiske kostnader Utleie til nærstående Endret 4. februar 2018 av Eliza Doalot Lagt til link
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #11 Skrevet 4. februar 2018 Jeg styrer også økonomien hans, dvs at han setter inn trygden på min konto, så gir jeg han «ukepenger». Dette er for at jeg skal betale regninger og passe på at han ikke bruker opp alle pengene sine. Anonymkode: 54396...c43
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #12 Skrevet 4. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg styrer også økonomien hans, dvs at han setter inn trygden på min konto, så gir jeg han «ukepenger». Dette er for at jeg skal betale regninger og passe på at han ikke bruker opp alle pengene sine. Anonymkode: 54396...c43 Er du oppnevnt som verge for han ? Om ikke, ville jeg ha snakket med din far om dette og tatt kontakt med fylkesmannen på vergeseksjonen. "Å ta hånd om andres økonomi" er gjerne grobunn for konflikter, hvis ikke dette er i avtalt form. Anonymkode: 3611d...85b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #13 Skrevet 4. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du oppnevnt som verge for han ? Om ikke, ville jeg ha snakket med din far om dette og tatt kontakt med fylkesmannen på vergeseksjonen. "Å ta hånd om andres økonomi" er gjerne grobunn for konflikter, hvis ikke dette er i avtalt form. Anonymkode: 3611d...85b Dette har fungert i snart 8 år, så tror det skal gå fint.... Han er veldig takknemlig for at jeg gjør alt dette for han. Anonymkode: 54396...c43
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #14 Skrevet 4. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette har fungert i snart 8 år, så tror det skal gå fint.... Han er veldig takknemlig for at jeg gjør alt dette for han. Anonymkode: 54396...c43 Dette ble vi enige om når han fikk gjeldssanering (eller hva det heter). Fra den dagen han fikk godkjent det har jeg styrt økonomien og betalt ned gjelden for han. Anonymkode: 54396...c43
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #15 Skrevet 4. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette ble vi enige om når han fikk gjeldssanering (eller hva det heter). Fra den dagen han fikk godkjent det har jeg styrt økonomien og betalt ned gjelden for han. Anonymkode: 54396...c43 Men hva om det skjer noe med deg ? Det virker som han er ganske avhengig av din hjelp. Om du er offisielt godkjent som hans verge, vil noen andre kunne overta om det skulle skje deg noe. Det hele er veldig enkelt egentlig: han søker om verge, og skriver at han foreslår deg fordi du kjenner ham godt, og har hjulpet han frem til nå. Du får ikke noe godtgjørelse for det, men er det noe du er usikker på, som f eks dette med utleie, kan du ta kontakt med vergeseksjonen, og de kan hjelpe deg og gi deg råd og veiledning. Vergeseksjonen blir et slags sikkerhetsnett for både deg og din far. Du kan jo tenke litt på, og eventuelt be om et møte for deg og din far. Anonymkode: 3611d...85b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå