smilo Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Jeg jobber 100% med en del overtid i perioder av året. (Inntil 150% stilling i perioder) De fleste av mine venninner jobber deltid (50-75%) i helsesektoren eller i butikk. Allikevel klager flere av dem på at de er så slitne og at de jobber så utrolig mye. ( Vi har voksne barn alle sammen) Jeg innser at turnus er mer krevende enn vanlig jobb, men jeg har god tid, og fortsatt overskudd til å treffes, selv om der er travle perioder på jobb. Hva er det jeg ikke ser/ skjønner her?
Nyttig Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 18 minutter siden, smilo skrev: Jeg jobber 100% med en del overtid i perioder av året. (Inntil 150% stilling i perioder) De fleste av mine venninner jobber deltid (50-75%) i helsesektoren eller i butikk. Allikevel klager flere av dem på at de er så slitne og at de jobber så utrolig mye. ( Vi har voksne barn alle sammen) Jeg innser at turnus er mer krevende enn vanlig jobb, men jeg har god tid, og fortsatt overskudd til å treffes, selv om der er travle perioder på jobb. Hva er det jeg ikke ser/ skjønner her? Du skjønner ikke andre sine behov i livet, at mennesker er forskjellig. Alle ønsker ikke det samme, noen blir mer sliten av jobb enn andre. Noen liker å bruke tiden sin på andre ting enn jobb. Noen er fornøyd bare de klarer seg økonomisk. Turnus med nattarbeid kan være ekstremt krevende mentalt. Å jobbe redusert er uansett noe av det smarteste et menneske kan gjøre. Arbeid betyr ikke livskvalitet for alle. 2
globalagogo Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Hvis man jobber 10-18 feks, så rekker man ikke sånn kjempemye, og kvelden er nesten over når man er hjemme og ferdigtrent/ferdigspist. Andre kan bli veldig slitne av å jobbe kveld, og så morgen, og så kveld igjen. Hvis man begynner i 14-15tiden blir man nærmest litt sliten av å «vente» på å starte arbeidsdagen. Men gratulerer så mye med at du takler din arbeidshverdag og overtid godt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 Det du ikke skjønner er at både folk og jobber er forskjellige. Noen jobber er mer slitsomme enn andre. Noen blir mentalt utslitt av andre ting enn deg. Jeg er introvert, og er dausliten i hodet etter en dag med jobbing i åpent landskap og tvangssmåprat både titt og ofte. Så om ukedagene er det uaktuelt å treffe venner og være sosial etter jobb - da er jeg helt utslitt mentalt, og vil trene, lese, og gjøre andre ting som gir meg energi i stedet for å slite meg ut enda mer. Anonymkode: ea659...546
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 Forskjell på type jobb og type person... Jeg er dausliten etter ei arbeidsuke, selv om jeg jobber "bare" 70 prosent. Men 70 prosent er ikke noe entydig størrelse liksom. Avhenger av situasjonen på jobb, om det er stressende, mye ansvar, og få kolleger å støtte seg til så kan man bli sliten uavhengig av stillingsprosent. Anonymkode: 3d7ba...bd2
lipglossy Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Helsesektoren er helt ekstremt slitsomt til tider, og jeg har heller ikke mye overskudd til å treffe venner.
Nyttig Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 2 timer siden, lipglossy skrev: Helsesektoren er helt ekstremt slitsomt til tider, og jeg har heller ikke mye overskudd til å treffe venner. Hvordan jobber du?
lipglossy Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 40 minutter siden, Nyttig skrev: Hvordan jobber du? Hjemmesykepleien
Nyttig Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 30 minutter siden, lipglossy skrev: Hjemmesykepleien Arbeidstid?
lipglossy Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 9 minutter siden, Nyttig skrev: Arbeidstid? Turnus selvfølgelig? 8-9 timers arbeidsdager
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 Min venn spurte meg om det samme: Hvorfor er du så sliten? Hva blir du sliten av? Har du ikke gode nok arbeidssko eller hva? Han har kontorjobb. Sitter i en komfortabel kontorstol hele dagen. Jeg sitter 5 minutter om dagen er jeg heldig! Nei, jeg har ikke overskudd etter jobb til å løpe halvmaraton eller bli med på byen eller annet sosialt og fysisk krevende. Dette forstår ikke folk som ikke har jobber der en løper/går/står en hel arbeidsdag. Ikke bare er det høyt fysisk tempo i mange jobber, men det er også gjerne ensbetydende med et høyt mentalt tempo. Anonymkode: d43cb...7ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå