Gå til innhold

Hvorfor står noen på alpint uten hjelm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett det en del ganger i det siste, unge voksne og voksne som ikke bruker hjelm når de står på ski/snowboard. Selv er jeg ung voksen og bruker naturligvis hjelm. For meg er det "naturligvis". Har aldri tenkt tanken på å ikke ha den på.

Er det en sånn greie at det ikke er kult nok med hjelm eller er det fordi de tenker "det skjer ikke meg"? Det er sikkert samme typen menneske som ikke bruker bilbelte fordi, dere vet, tanken om at det ikke skjer med dem. 

Jeg er en av de det skjedde med. Hjelmen kan ha vært det som reddet livet mitt da det skjedde. Jeg har alltid blitt lært at man skal drite i hva som er kult og ikke, for livet er mer enn å være kul. Det er jeg evig glad for å ha lært her jeg sitter i dag og er i live. Jeg har noen varige skader (ikke i forhold til hodet), men er sjeldnere og sjeldnere plaget med disse. 

Jeg kjenner jeg blir irritert over de som ikke skjønner at det kan skje nettopp dem! Det skulle vært forbudt å gå opp i et skitrekk uten hjelm på samme måte som ved bilbelte. 

Håper noen som ikke bruker hjelm leser dette, skjønner alvoret og bruker det fra nå av. 

Anonymkode: 1c8af...29f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Det skjer ikke meg» holdning er nok grunnen hos de fleste. Evt at «hjelm er teit». Samme gjelder de som sykler eller rir hest uten hjelm også. Skjønner ikke at de tørr. Men er vel kulere å få delt skallen i to, så lenge man slipper å se teit ut med hjelm. 

Anonymkode: d7adb...732

• Liker 1
Gjest N-Nøff
Skrevet

Det er jo ytterst sjelden at det skjer noe, sikkert derfor. 

Skrevet

Det var ingen som brukte hjem da jeg vokste opp. Vi trynet skikkelig til stadighet, men det var ingen som fikk hodeskader. Snø er relativt mykt, så når hode treffer blir anslagspunktet spredt over et stort område og dempet. Det er akkurat det en hjelm er ment å gjøre, så forskjellen med og uten vil være minimal med mindre man har veldig stor fart og treffer et isete område. På snø kan stopplengden faktisk bli kortere og dermed hardere med hjem, siden den gjør hodet større og det derfor vil synke mindre dypt ned i snøen før det stopper.

Anonymkode: 6d2f5...7c7

Skrevet

Jeg brukte aldri hjelm som barn da jeg sto slalom. Merkelig igrunn i og med at pappa er overhysterisk. Nå i voksen alder hadde jeg definitivt brukt det!

Anonymkode: 9c63d...ad8

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ingen som brukte hjem da jeg vokste opp. Vi trynet skikkelig til stadighet, men det var ingen som fikk hodeskader. Snø er relativt mykt, så når hode treffer blir anslagspunktet spredt over et stort område og dempet. Det er akkurat det en hjelm er ment å gjøre, så forskjellen med og uten vil være minimal med mindre man har veldig stor fart og treffer et isete område. På snø kan stopplengden faktisk bli kortere og dermed hardere med hjem, siden den gjør hodet større og det derfor vil synke mindre dypt ned i snøen før det stopper.

Nekter jeg å tro. Det er ikke noe mer spesielt med hodeskallen til de som vokste opp for 40 år siden vs de som vokser opp i dag. Så bare fordi du ikke hørte om skader når du var liten betyr ikke at det ukentlig havnet barn på sykehuset med kraftig hjernerystelse og knekt nese 

Anonymkode: d7adb...732

• Liker 5
Skrevet

Mange grunner til å bruke hjelm i en alpinbakke, å det er ikke pågrunn av fall hvor man slår hodet i snøen..

Anonymkode: 9c63d...ad8

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nekter jeg å tro. Det er ikke noe mer spesielt med hodeskallen til de som vokste opp for 40 år siden vs de som vokser opp i dag. Så bare fordi du ikke hørte om skader når du var liten betyr ikke at det ukentlig havnet barn på sykehuset med kraftig hjernerystelse og knekt nese

Det gjorde det sikkert, og det gjør det helt sikkert fortsatt. Spørsmålet er om det skjer oftere. Det jeg sier er bare at anekdotene fra de som har falt og tror de er like hele pga. hjelmen ikke er noe verd. De hadde sannsynligvis vært det uten hjelm også.

Hvis man i motsetning til de fleste ikke bare bruker en vanlig halvhjem kan det bli mindre sjanse for at de knekker nesa, men på den andre siden gir det større sjanse for nakkeskader, siden hodet lettere blir bøyd bakover eller til siden.

Skrevet

Fordi de er dumme

Anonymkode: dbef5...9cc

• 3 år senere...
Skrevet
On 1/31/2018 at 6:05 PM, AnonymBruker said:

Det var ingen som brukte hjem da jeg vokste opp

Ikke bilbelte heller..

Anonymkode: ccf1f...370

Skrevet

Fordi alt for mange lever under illusjonen

Det skjer ikke meg, det skjer alle andre.

• Liker 1
Skrevet

Bruker aldri hjelm på slalom. Kommer ikke til å gjøre det heller, da hørselen reduseres av den.

Anonymkode: 52e9b...e1a

• Liker 1
Skrevet

Brukte ikke hjelm som barn, det var noe som ble vanlig mye senere. Mine egne barn har alltid brukt hjelm, jeg bruker fortsatt ikke hjelm.

Anonymkode: 72bfa...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...