AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Jeg er tynn, og har spist meget lite med sukker i siden jeg ble gravid, da godteri/sjokolade og brus faktisk har fristet veldig lite etter jeg ble gravid. Er i uke 28 nå, og hadde sukker i urin. Bare litt. Hadde så klart drukket en boks solo kvelden før, den ene gangen som er så sjelden at jeg gjør.. De mente at den kunne gi utslag på urinprøven. Skal ta ny urinprøve på fredag. Men er altså så redd for at jeg har dette.. Trodde aldri jeg var en kandidat til det. Flere som hadde utslag på sukker i urin pga noe de spiste/drakk dagen før? Synes det er fryktelig rart at jeg kan ha svangerskapsdiabetes.. Anonymkode: e6f54...4cd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Man kan utvikle svangerskapsdiabetes selv om man har en sunn livsstil og er normalvektig. Fint at de følger opp, men det er slett ikke sikkert du har utslag på neste prøve. Anonymkode: 0c58f...ab8 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kan utvikle svangerskapsdiabetes selv om man har en sunn livsstil og er normalvektig. Fint at de følger opp, men det er slett ikke sikkert du har utslag på neste prøve. Anonymkode: 0c58f...ab8 Hvordan kan man utvikle det? Trodde aldri jeg kunne få det... Nei, skal vel ikke ta sorgene på forskudd, men ble litt redd for å ha det kjenner jeg.. Anonymkode: e6f54...4cd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 Jeg hadde utslag på sukker i urin på kontrollen i uke 32. Da glemte jeg å ta urinprøve på morgenen, så den ble tatt 2-3 timer etter frokost. Jeg hadde også spist en del tørket frukt kvelden i forveien. Jordmor mente at det kunne være årsaken, men jeg leverte ny prøve (morgenurin) hos legen dagen etter for å sjekke, og den var helt fin. Legen sjekket også langtidssukkeret (Hba1c) ved hjelp av blodprøve, og det var helt normalt. På de neste kontrollene har også urinprøven vært negativ for alt, så det var tydeligvis et engangstilfelle. Anonymkode: 4394d...868
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Jeg hadde sukker i urinen hver eneste urinprøve hele svangerskapet jeg! Tett fulgt opp ift svangerskapsdiabetes, men alle målinger av blodsukker (både fastende, langtids OG etter hver eneste av tre glukosebelastninger jeg måtte gjennom) var helt normale. Fødte en helt gjennomsnittlig gutt, og første urinprøve etter fødsel var fri for sukker. Fastlegen forklarte meg at en graviditet kan gi ekstra belastning på nyrene så de ikke klarer å skille all sukker vekk fra urinen (akkurat hvordan dette funker vet jeg ikke altså, jeg er ikke lege), så derfor får noen sukker i urinen. Min mamma hadde akkurat det samme i alle hennes tre graviditeter☺️ Ikke farlig i det hele tatt, men kjempebra at man får så tett oppfølging i tilfelle det utvikles en diabetes. Så ikke vær bekymret, det trenger absolutt ikke være alvorlig! ☺️ Anonymkode: 7b6c7...acd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Min svigerinne er lang og slank, ikke et gram for mye på den kroppen. Hun fikk sv.diabetes i sitt første svangerskap, og det utviklet seg til diabetes 1. Jeg er overvektig. Hadde utslag på sukker i urinen, og måtte gjennom glukosebelastningstest. Fikk ikke sv.diabetes. Hadde fint blodsukker i hele svangerskapet. Anonymkode: 6b24d...74d
Biloba Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Jeg fikk utslag på 1 prøve, hadde da spist en sjokolade på reise kvelden før. Det ble ikke tatt tilleggsprøver fordi jeg var 38 uker. Senere prøver var fine.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min svigerinne er lang og slank, ikke et gram for mye på den kroppen. Hun fikk sv.diabetes i sitt første svangerskap, og det utviklet seg til diabetes 1 Anonymkode: 6b24d...74d Må bare pirke litt her så ikke folk går rundt og blir bekymret, men svangerskapsdiabetes kan ikke utvikle seg til type 1 diabetes. Da hadde hun sannsynligvis type 1 diabetes fra før og den ble bare oppdaget i svangerskapet. De som får svangerskapsdiabetes har derimot stor risiko for å utvikle type 2 diabetes senere i livet fordi det å få svangerskapsdiabetes betyr at kroppen ikke takler økt insulinbehov. Alle kan få diabetes, man trenger ikke være overvektig selv om overvekt øker risikoen. Anonymkode: aa0f6...921 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan utvikle svangerskapsdiabetes selv om man har en sunn livsstil og er normalvektig. Fint at de følger opp, men det er slett ikke sikkert du har utslag på neste prøve. Anonymkode: 0c58f...ab8 Dette skulle alle vist! Har man svangerskapsdiabetes er det veldig mange, inkludert helsepersonell som tror at man er usunn og inaktiv. Anonymkode: 77095...d80
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skulle alle vist! Har man svangerskapsdiabetes er det veldig mange, inkludert helsepersonell som tror at man er usunn og inaktiv. Anonymkode: 77095...d80 Det stemmer, det er veldig underkommunisert. Anonymkode: 0c58f...ab8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette skulle alle vist! Har man svangerskapsdiabetes er det veldig mange, inkludert helsepersonell som tror at man er usunn og inaktiv. Anonymkode: 77095...d80 Jeg hadde svangerskapsdiabetes i siste svangerskap. Opplevde at legen og diabetessykepleier var veldig flinke, men enkelte av jordmødrene var skikkelig frekke og virket som de ikke leste papirene mine. Fikk pes om at babyen kom til å bli stor og at jeg ikke måtte spise godteri. Da hadde jeg lagt om kostholdet helt, langtidsblodsukker var helt fint, jeg hadde fine målinger ellers og måtte ikke ta insulin, hadde bare gått opp 1 kg i svangerskapet og barnet var rett under gjennomsnittet stort på velstmålinger på UL. Og legen sa at de holdt på å endre kriteriene for svangerskapsdiabetes, så året etterpå ville jeg ikke fått diagnosen. Jeg hadde riktignok vært litt overvektig før graviditeten, men var normalvektig et par uker etter fødselen fordi jeg bare hadde lagt på meg 1 kg. Anonymkode: 9b5d8...128
våren14 Skrevet 1. februar 2018 #12 Skrevet 1. februar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er tynn, og har spist meget lite med sukker i siden jeg ble gravid, da godteri/sjokolade og brus faktisk har fristet veldig lite etter jeg ble gravid. Er i uke 28 nå, og hadde sukker i urin. Bare litt. Hadde så klart drukket en boks solo kvelden før, den ene gangen som er så sjelden at jeg gjør.. De mente at den kunne gi utslag på urinprøven. Skal ta ny urinprøve på fredag. Men er altså så redd for at jeg har dette.. Trodde aldri jeg var en kandidat til det. Flere som hadde utslag på sukker i urin pga noe de spiste/drakk dagen før? Synes det er fryktelig rart at jeg kan ha svangerskapsdiabetes.. Anonymkode: e6f54...4cd Ja, fikk utslag på sukker i en prøve i forrige svangerskap. Måtte inn for sånn glukosebelastningstest osv. Den var jo helt fin, null diabetes, tross rimelig stort inntak av sjokolade pga craving og generelt bare at jeg elsker sjokolade hadde vært oppe og spist pga sult den natta (spiste flatbrød av alle ting...), må ha vært det som slo ut.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #13 Skrevet 1. februar 2018 Jeg bøtta ned en julebrus og tok urinprøve morgenen etter 😂 Fikk utslag. Måtte ta en ny, den var det ikke utslag på. Gikk helt fint Anonymkode: 01ac5...1dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå