Gå til innhold

Hvilke områder er det viktigst for deg at en partner er lik/ulik deg på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva folk flest legger vekt på når de velger kjæreste, mtp forskjeller og ulikheter. Ser du etter noen som er mest mulig lik deg selv, eller blir du tiltrukket av motsetninger? Og på hvilke områder mener du evt. det er viktigst at en parner er mest mulig lik/ulik deg? Er det viktig å ha felles interesser, eller er det mer viktig å ha felles verdier, lik humor osv.? Og leter du etter noen egenskaper hos en partner som du selv mangler?

Selv leter jeg etter en som har mest mulig lik humor som meg, som har omtrent samme intelligens og som deler i hvert fall noen av mine interesser. i tillegg er det viktig at vi har et mest mulig felles verdigrunnlag når det gjelder de store tingene i livet (feks barneoppdragelse). Imidlertid kunne jeg aldri tenke meg en mann som er introvert, selv om jeg er det selv, da jeg ønsker en mann som kan "lokke frem" de mer ekstroverte/sosiale sidene mine. I tillegg tiltrekkes jeg ofte av menn som er litt mer "kalde" og følelsesmessig distansert enn meg selv, selv om det er viktig for meg at han er et grunnleggende godt menneske og evner å vise følelser når situasjonen krever det.

For meg er det altså "like barn leker best" som gjelder, selv om jeg også leter etter en partner som utfyller meg på noen områder.

Anonymkode: eff4f...a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bør dele en del felles interesser, men samtidig er det viktig for meg at vi kan holde på med ring hver for oss. 

Vi må ha de samme fremtidsplanene. Jeg blir ikke sammen med en mann som ikke ønsker familie feks. 

Anonymkode: f7897...edf

Skrevet

Det viktigste for meg er at han kan kommunisere, og at han ikke speiler mitt humør, som kan være ganske ustabilt. Med andre ord må han stå godt i seg selv. Så må jo kjemien klaffe ellers da, men det første er veldig viktig, ellers tror jeg ikke vi kan leve sammen.

Skrevet

Å være lik meg på å være ryddig og renslig, glad i å være ute i naturen, likt livssyn og mye annet. Han jeg dater nå for eksempel har fisket veldig lite imens jeg vanligvis fisker hver helg hele sommeren og godt utpå høsten. Det går bra det fordi han er interessert i andre ting som har med naturen å gjøre sånn at vi kan inngå litt kompromiss her. 

Anonymkode: 388d1...bb8

Skrevet

felles verdier er alfa og omega. Trenger ikke ha felles så masse  interesser, vet om mange lange gode formål uten felles interesser.

Personlig vil jeg ha noen på samme utdannelsesnivå som meg. Det er viktig. Hva han jobbe med er ikke så viktig... 

Anonymkode: b7378...9ab

Skrevet

Veldig viktig at vi har felles verdier. At han har god humor, er lett å kommunisere med. At han ønsker å forstå meg. Viktig at han liker hunden min 😄 

• Liker 1
Skrevet

Felles verdier er viktig. Jeg ønsker også at vi har lik humor og noen felles interesser. Burde som meg ønske å kommunisere og løse ting. Synes også at det er viktig at han er rolig og ikke altfor utadvendt.

Han kan godt være mer utadvendt enn meg, men ser for meg at jeg hadde syntes at det hadde vært slitsomt med en som skal hit og dit og ha folk på besøk konstant.

Han kunne også ha vært mer aktiv og like å være ute i naturen. Da kunne han fått meg med ut også. 

Han kan også godt være mer positiv enn meg. Jeg kan nok være negativ til tider, og blir påvirket av andres negativitet.

Skrevet (endret)

Like verdier, framtidsplaner og lik humor. Det er viktigst for meg! Blir ikke sammen med noen som har totalt andre planer enn meg, som vil noe annet i livet. 

En mann med et stort familieønske kunne jeg ikke blitt sammen med, for jeg har jo ikke det ønsket. En av oss ville måtte ofret sin egen plan i så fall... 

Når jeg går inn i et forhold er jeg seriøs. Går ikke inn i et forhold med noen jeg er usikker på eller ikke ser en realistisk fremtid med. Så jeg går ikke for en mann med heeelt andre planer enn meg.

Er ikke like nøye med interesser, men det er en STOR bonus dersom man liker det samme. 

Endret av s0la
Skrevet
5 timer siden, s0la skrev:

Det er viktig at vi begge er sosiale introverter. 

Jeg har lyst på en liten familie, altså 1-2 barn. Håper han vil det også. Både fem og ingen barn blir litt for ekstremt for meg. 

Han må like katter. 

Han må være varm og følsom og familien hans må være litt "dyp". 

Vi må le mye sammen. 

Han bør være flinkere med penger enn meg men ikke gniten. 

Overlappende verdier og interesser. 

Anonymkode: e3667...76c

Skrevet

For meg er det viktig å ha like verdier og at vedkommende er oppdatert på hva som skjer i verden.

I 20-årene datet jeg ganske mange ulike typer menn, men jeg fant vel ut av at det er viktigere enn jeg først trodde at vi deler samfunnsengasjementet. Da tenker jeg ikke at han må mene det samme som meg, men det er viktig for meg å ha noen å se på nyhetene med og prate om artikler jeg leser i avisa etc. Intellektuell utfordring med andre ord.

Ellers har jeg alltid gått for menn som er emosjonelt tilgjengelige. Synes det er trasig og lite tiltrekkende med de som holder alt innestengt og ikke sier noe særlig.

• Liker 2
Skrevet

Egentlig er det veldig viktig at man er ganske lik på mange områder. Studier viser også at "like barn leker best", og det ligger nok noe i det. Jeg setter pris på at jeg og kjæresten har samme interesser og hobbyer slik at vi kan finne på ting sammen. Jeg liker at han har samme syn som meg på økonomi, rydding/husarbeid og andre praktiske ting. Det er også viktig for meg at vi har samme drømmer for fremtiden slik at vi kan planlegge den sammen.

Hva angår musikksmak, klessmak, andre hobbyer vi ikke har felles, preferanser for venner eller bilmerker eller interiør eller what not, er det ikke nøye om vi deler. Det er de store tingene som gjelder; livssyn, økonomi, fremtidsplaner.

Anonymkode: fd48f...beb

Skrevet

At vi behandler hverandre med åpenhet, ærlighet og respekt, og er snille og omsorgsfulle mot hverandre.

At vi kommuniserer på samme måte, at vi har kan snakke sammen og at vi har kompatibel humor. 

At vi har samme holdninger til orden, arbeidsmoral og økonomi. 

At vi har de samme verdiene, i forhold til familieliv, forhold og menneskesyn, men også at vi tenker noenlunde likt når det gjelder samfunnsengasjement og politikk.

At vi respekterer hverandres ulikheter og at vi setter pris på hverandres likheter. Vi trenger ikke å ha de samme interessene og hobbyene, samtidig er det viktig at vi også har noe vi kan dele og gjøre sammen. 

Gjest Fillerista
Skrevet

Viktigst at hun også er mer introvert enn motsatt. Har vært i forhold med utpreget ekstroverte og det har vært som en berg-og-dalbane: spennende i starten, et helvete underveis, noen få ørsmå pustepauser og en befriende lettelse når det er over.

Foretrekker at hun har omtrent samme fremtidsplaner når det gjelder familie, nemlig ingen klart definerte planer. Har aldri opplevd det i virkeligheten, men her inne har jeg sett hvordan mannen for noen kvinner er et middel til målet om å få barn (gjerne innen en gitt alder), og det opplever jeg som for nedverdigende for meg. Får vi barn må det være fordi vi har lyst, sammen.

Matchende fritidsinteresser er viktig. Samme syn på sex og utroskap. Og sikkert mye mer.

Skrevet

Mest mulig lik. Lik humor, like verdier og like interesser (mange av de). Og at vi er på samme sted i livet ikke minst. God kommunikasjon er også viktig. Har også erfart at det er lurt med omtrent lik utdannelsenivå/type jobb, og likt syn på økonomi.

Anonymkode: 432e5...f0d

Skrevet (endret)

For meg er det svært viktig at vi har like verdier og holdninger. Vi må også tilhøre samme side politisk, og helst stemme på samme parti. Jeg mistet faktisk siste rest av respekt for eksen da han plutselig valgte å stemme et helt annet parti enn det han hadde gjort valget før. For meg er det helt absurd, da de to partiene hadde i mine øyne ganske ulike politiske standpunkt og verdier. Heldigvis er mannen og jeg medlem av samme parti. Uenigheter vil selvfølgelig være, men vi bør ha noenlunde samme ståsted. 

Ellers gjør det ingenting at vi er ganske forskjellige ellers. Jeg er introvert, han er ekstrovert. Han elsker å være en entertainer, jeg hater det. Han elsker å være sosial og være med venner hele tida, jeg er motsatt (men jeg har mange gode venner altså). Men dette er aldri et problem fordi vi respekterer hverandre, og det har blitt til en win-win-situasjon for oss begge. Han er mye sosial og med sine venner, og jeg får leiligheten for meg selv hvor jeg kan dyrke mine ting. Helt perfekt. ;) 

Endret av SPOCA
Skrevet
På 2.2.2018 den 7.17, Inkognito A skrev:

Viktigst at hun også er mer introvert enn motsatt. Har vært i forhold med utpreget ekstroverte og det har vært som en berg-og-dalbane: spennende i starten, et helvete underveis, noen få ørsmå pustepauser og en befriende lettelse når det er over.

Foretrekker at hun har omtrent samme fremtidsplaner når det gjelder familie, nemlig ingen klart definerte planer. Har aldri opplevd det i virkeligheten, men her inne har jeg sett hvordan mannen for noen kvinner er et middel til målet om å få barn (gjerne innen en gitt alder), og det opplever jeg som for nedverdigende for meg. Får vi barn må det være fordi vi har lyst, sammen.

Matchende fritidsinteresser er viktig. Samme syn på sex og utroskap. Og sikkert mye mer.

Vel, apropos alder, et moment er jo at eggene har utløpsdato. 

Gjest Fillerista
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, apropos alder, et moment er jo at eggene har utløpsdato. 

Selvfølgelig. Det betyr ikke at det er greit å være først og fremst potensiell barnefar, ikke først og fremst kjæreste.

Skrevet

At vi har god kjemi og at vi hovedsakelig har et likt verdigrunnlag er blant det som er viktigst for meg i valg av partner. I tillegg ønsker jeg et forhold hvor vi sammen kan utvikle oss og utfordre hverandre litt. Om vi har noen felles interesser er det fint, men her er det egentlig viktigere for meg at partneren viser interesse og er åpen for å prøve nye ting :)

Anonymkode: d371a...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...