Gå til innhold

Kan katten få hundemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har både katt og hund, og vet godt at man ikke skal la pus leve på bare hundemat fordi hundemat ikke inneholder alle næringsstoffene (fks taurin) som katten trenger, men går det an å bruke hundens våtfor til å blande ut kattens tørrfor med? har tidligere brukt våtfor til katt til å blande ut tørrforet hans med men siden han har fått "rent" våtfor noen ganger, vil han ikke ha noe av denne blande sammen maten-greia. lurer derfor på om jeg kan bruke hundens våtfor isteden. Pus har det nemlig med å bli lei av smaken på sitt eget tørrfor, og da istedenfor å prøve ørtogførti andre tørrformerker, går det vel an å blande inn litt våtfor til hund så tørrforet får en ny smak...eller?

Anonymkode: 8a35e...91b

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, for lite proteiner, katter trenger mer proteiner enn hunder.

Skrevet

Hvorfor ikke rett og slett gi katte-våtfor til katten? Det finnes våtfor til katter også. Bruk heller det, enn hundefor. 

Anonymkode: e4a66...08d

• Liker 4
Skrevet

Nei katten har behov for annen næring enn en hund. Har du prøvd å bytte type tørrfôr? 

Anonymkode: 6258f...80d

• Liker 1
Skrevet

Kun hvis det er mat med nesten helt rent kjøtt. 

Da katten min var syk fikk den mar som blir gitt til fuglehunder på jakt bla.

Skikkelig høykant mat med bare fett og kjøtt. Dette var anbefalt av og solgt av veterinær. 

Anonymkode: 8cbd3...abe

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke rett og slett gi katte-våtfor til katten? Det finnes våtfor til katter også. Bruk heller det, enn hundefor. 

Jeg skriver jo i innlegget at pus har fått vårfor for katt tidligere og derfor ikke vil ete det blandet ut med tørrfor..

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Calandria skrev:

Har du lest innlegget? Det er ikke snakk om å gi katten hundefor ISTEDENFOR kattemat, men å bruke våtfor for hund til å blande ut kattens tørrfor med. Pus vil jo fremdeles få i seg all næringen fra sitt eget tørrfor..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei katten har behov for annen næring enn en hund. Har du prøvd å bytte type tørrfôr? 

Har du lest innlegget? Det er ikke snakk om å gi katten hundefor ISTEDENFOR kattemat, men å bruke våtfor for hund til å blande ut kattens tørrfor med. Pus vil jo fremdeles få i seg all næringen fra sitt eget tørrfor..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver jo i innlegget at pus har fått vårfor for katt tidligere og derfor ikke vil ete det blandet ut med tørrfor..

Hva får deg da til å tro at katten kommer til å ete det om du blander med hundevåtfor i stedet? 

Jeg tenker det er en grunn til at de lager ulikt for til ulike dyr. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så gjør hva pokkern du vil da. Du gidder jo ikke å ta til deg noe av det vi skriver. 

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er det bedre å bruke våtfor for katt, det finnes det også. (og ja jeg leste innlegget) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg da til å tro at katten kommer til å ete det om du blander med hundevåtfor i stedet? 

Jeg tenker det er en grunn til at de lager ulikt for til ulike dyr. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har både katt og hund, og vet godt at man ikke skal la pus leve på bare hundemat fordi hundemat ikke inneholder alle næringsstoffene (fks taurin) som katten trenger, men går det an å bruke hundens våtfor til å blande ut kattens tørrfor med? har tidligere brukt våtfor til katt til å blande ut tørrforet hans med men siden han har fått "rent" våtfor noen ganger, vil han ikke ha noe av denne blande sammen maten-greia. lurer derfor på om jeg kan bruke hundens våtfor isteden. Pus har det nemlig med å bli lei av smaken på sitt eget tørrfor, og da istedenfor å prøve ørtogførti andre tørrformerker, går det vel an å blande inn litt våtfor til hund så tørrforet får en ny smak...eller?

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg kan godt forstå at katten blir lei av å spise det samme dag ut og dag inn, bytt for å se om det hjelper.

Skrevet
3 minutter siden, Calandria skrev:

Da er det bedre å bruke våtfor for katt, det finnes det også. (og ja jeg leste innlegget) 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet

Gjør hva f**** du vil Ts, du har fått flere råd og svar her men du gidder ikke å hverken høre på det eller svare skikkelig. Katten dør ikke av det om det er det du lurer på, men næringsinnholdet er feil. Sånn! 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, kjære aggressive deg, jeg SER at du skriver at han har fått rent kattevåtfor før.. Men spørsmålet mitt, som du siterte, var hva som får deg til å tro at han da kommer til å godta tørrfor blandet med hundevåtfor, når han ikke godtar tørrfor blandet med kattevåtfor. Hvor er logikken din der? Når problemet er at han ikke vil ete blanding av våt- og tørrfor fordi han har blitt "bortskjemt" med rent våtfor før. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke katten er underernært og trenger hjelpe med appetitten, så spiser den når den blir sulten nok.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
28 minutter siden, Calandria said:

Dette er vel et for generelt utsagn til å være ... matnyttig. Katten trenger nok flere gram proteiner per  kilo egen kroppsvekt enn det hunder trenger per kilo kroppsvekt, men det betyr ikke nødvendigvis at hundematen inneholder for lite proteiner for katten. Kattens totale kroppsvekt er som regel ganske lav (lav egenvekt -> lavt total proteinbehov). En middels til stor hund har nok et større proteinbehov målt i absolutt mengde.

Endret av Overrasket
Skrevet

For smakstilsetning hadde jeg gjort det, brukt hundematen til katten.
Jeg har hunder og blander pølser eller fisk eller pålegg i tørrfôret deres, gjerne med noe grønnsaker til.

Bare å prøve :)

Anonymkode: e565d...e93

Skrevet

For det første finnes det så mange sorter våtfor og tørrfor til katt at du skal jaggu bytte mange ganger før katten har smakt alt. For det andre kan du jo bytte til det våtforet som det er lengst siden katten fikk, den er neppe lei av det enda når det er lenge siden den har fått det.
Og for det tredje har katter såpass næringsvett at hvis de blir sulten nok så spiser de også mat de er lei av eller ikke liker.

Jeg varierer masse både i tørrfor og våtfor til kattene mine, og bestiller mye på nett. Det er et enormt utvalg der med uendelig mange merker og typer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...