AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Jeg har en 15 år gammel datter som er en fornuftig og reflektert jente. Jeg og barnefar har 3 barn sammens ,vi skilte lag for snart 5 år siden, vi har hatt 50-50 ordning helt til 2016 da ville eldtsa ha 70% hos meg og samboer.Dette tok nok barnefar tungt. Det ble sagt mye dumt fra hans side. Så har vår datter igjennom ifjor høst sendt meg en del meldinger når hun har verdt der annehver helg,at hun ikke orker å vere der mer. Men har oppmuntret henne og hunhar prøvd litt til. I starte av november var det slutt, da nektet hun å vere der mer pga hun sa at faren sa ting som gjorde henne veldig lei seg. Har prøvd å oppmuntret henne ,har snakket med farmoren og fått henne til å innvitere henne i selskap. Dette har hun vert 1 gang og synest det ikke gikk så bra,dabarnefar ikke sa hei engang.... Men det jeg lurer på er hvordan stiller jeg meg i dette økonomisk? Jeg har nå prøvd å gjort det jeg kan for å oppmuntre og få til samvær. Kan ikke gå til barnefar da han hater meg og er virkelig ute etter å ta meg( jeg har prøvd før å kalle han inn til familivernskontoret ,men han vil ikke ) Han har da sagt fra seg alt økonomisk og alt annet med tanke på ansvar ovenfor vår datter på melding. Men om jeg da søker om hele barntrygden og barnebidrag uten kontrakt,hvordan stiller nav seg til dette? Anonymkode: 5d48e...526
Ulrikke Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Når de er i den alderen bestemmer de selv! Mine stebarn har alle valgt å bo hos mor fra den alderen, og være hos far og meg (stemor) når det passet dem selv, ikke når det passet avtaler og foreldrene. Vi bor ikke så langt unna hverandre, men det er mor som har bodd i skolekretsen osv. Vi har alle sett på det som en selvfølge at de skal bestemme selv da! Resultatet av dette er at far betaler mer bidrag. De har valgt å la NAV ta seg av dette. Mor syntes faktisk også bidraget ble ganske høyt, så hun betaler noe av det tilbake til far. Barna er tross alt her ganske ofte, men de overnatter ikke, og de var nok ikke helt klar over hvor mye utslag det gjorde hos NAV. Men min mann og barnas mor har jo da et mye bedre samarbeid enn det dere har, skjønner jeg. Poenget er vel at hos de aller, aller fleste blir det sånn etter hvert at barnet vil være mest et sted. Og det høres jo ikke akkurat ut som om far gjør det lureste da, når han ikke hilser og spiller på samvittighet osv. Det har far ALDRI gjort her! Han kan godt si at han synes det er lenge siden han har sett dem, men det ligger ikke noe grunnlag for dårlig samvittighet i utsagnet, og det vet ungene. Han stiller opp, kjører dem på trening og andre steder når det trengs, de spiser middag her, blir med på kino osv. Altså sees vi, men andre rammer enn tidligere! Ta kontakt med NAV og spør hvordan du skal gjøre det! Det blir jo umulig når far ikke vil kommunisere! 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Jeg syntes det sto, "når 15 åring ikke vil bli far"... Anonymkode: 21b58...1be 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 15 år gammel datter som er en fornuftig og reflektert jente. Jeg og barnefar har 3 barn sammens ,vi skilte lag for snart 5 år siden, vi har hatt 50-50 ordning helt til 2016 da ville eldtsa ha 70% hos meg og samboer.Dette tok nok barnefar tungt. Det ble sagt mye dumt fra hans side. Så har vår datter igjennom ifjor høst sendt meg en del meldinger når hun har verdt der annehver helg,at hun ikke orker å vere der mer. Men har oppmuntret henne og hunhar prøvd litt til. I starte av november var det slutt, da nektet hun å vere der mer pga hun sa at faren sa ting som gjorde henne veldig lei seg. Har prøvd å oppmuntret henne ,har snakket med farmoren og fått henne til å innvitere henne i selskap. Dette har hun vert 1 gang og synest det ikke gikk så bra,dabarnefar ikke sa hei engang.... Men det jeg lurer på er hvordan stiller jeg meg i dette økonomisk? Jeg har nå prøvd å gjort det jeg kan for å oppmuntre og få til samvær. Kan ikke gå til barnefar da han hater meg og er virkelig ute etter å ta meg( jeg har prøvd før å kalle han inn til familivernskontoret ,men han vil ikke ) Han har da sagt fra seg alt økonomisk og alt annet med tanke på ansvar ovenfor vår datter på melding. Men om jeg da søker om hele barntrygden og barnebidrag uten kontrakt,hvordan stiller nav seg til dette? Anonymkode: 5d48e...526 Jeg synes at 15 åringer får bestemme selv. Det er ganske vanlig at samværsavtaler ikke blir fulgt når barna er så store. Jeg synes nødvendigvis ikke at det skal telles i krone og øre slik at bidrag blir høyere. Far velger ikke bort barnet, så jeg synes ikke han skal straffes med høyere bidrag, men det er nå min mening. Kjenner til familier hvor barna er like mye hos far som mor, men det er på dagtid. Og siden NAV teller overnattinger må far betale fult bidrag. Anonymkode: 04aac...a94 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 I den alderen blir de sære. Vil gå sin egne veier. Finner galt med foreldrene. Dette må hun styre selv. Plutselig, så et det deg det et noe galt med, og hun velger far. Dette går over Anonymkode: 05591...f73 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Han høres ut som en dårlig far. La tenåringer få bestemme selv, ellers kan de faktisk utvikle relasjonsskader. Synes du bør tipse far forsiktig om at han bør ta seg sammen og oppføre seg som en voksen, med mindre han ønsker å ødelegge forholdet til de andre barna også. Anonymkode: d77b2...108 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Nav kan du gå til for å få regnet ut bidrag. Det har ikke noe å bety om du har kontakt med far eller ei. Jeg måtte høre selv med nav on dette fordi jeg ikke har noe kontaktinnfo på far og det fikser de fikk jeg beskjed om da. Anonymkode: b8fb9...55d 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at 15 åringer får bestemme selv. Det er ganske vanlig at samværsavtaler ikke blir fulgt når barna er så store. Jeg synes nødvendigvis ikke at det skal telles i krone og øre slik at bidrag blir høyere. Far velger ikke bort barnet, så jeg synes ikke han skal straffes med høyere bidrag, men det er nå min mening. Kjenner til familier hvor barna er like mye hos far som mor, men det er på dagtid. Og siden NAV teller overnattinger må far betale fult bidrag. Anonymkode: 04aac...a94 Nav teller faktisk antall måltider, jeg har akkurat bedt om hjelp til å fastsette bidrag og da får får en annen samværsklasse pga antall måltider- barnet overnatter ikke hos far, men er der noen timer/måltider i mnd. Anonymkode: e65fa...30b 1
hippåhoppsann Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 (endret) Dette ordner nav Endret 31. januar 2018 av hippåhoppsann 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå