Gå til innhold

Lære og spille gitar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på åtte år som veldig gjerne vil lære og spille gitar, men det er så lange ventelister på kulturskolen og han "gidder bare ikke å vente lenger"!

Hva koster en gitar og vet dere om det finnes en "Lær og spille Gitar" bok?

Har selv spilt piano i mange mange år, så noter er ikke noe problem.

Vet ikke om dette er rette stedet og stille spørsmålet, men prøver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke henge opp en lapp på lokalbutikken eller noe da? Er garantert noen i nabolaget som kan spille gitar og som kan hjelpe dere litt i gang..

Finnes bøker også ja, stikk innom biblioteket eller en musikkbutikk så får du hjelp.

Skrevet

Gitar er gøy!

Jeg har tre gutter som alle spiller gitar, men bare den mellomste har kommet inn på kulturskolen. Ventelistene er jo lange som et vondt år!

Gutten din bør antagelig ha en barnegitar, altså en litt mindre enn voksen størrelse. Husker ikke hva de koster; 500-800 kr. kanskje.

Det finnes mange greie gitarbøker også for nybegynnere. Ta deg en tur i musikkforretningen og hør hva de anbefaler! Det at du kan noter er jo en fordel, men ellers er de ulike grepene tegnet opp i slike bøker, så det er bare å følge disse.

Jeg har lært ungene mine å spille gitar, jeg spiller selv. Ungene tar det utrolig fort, og allerede etter en dag og to satt de og skiftet grep og spilte enkle sanger! Vi begynte med kjente barnesanger som ungene kunne melodien på, for da er det lettere å lytte ut når man skal skifte grep. Så skrev jeg hver sang på et ark (på PC) med grepene over teksten. Det fungerte veldig bra!

De fleste sanger kan man faktisk spille på bare 3 grep - og så utvider man etter hvert. Ungene synes ofte det er gøy å finne fram til nye grep selv, så hvis de forstår systemet så leser de seg fram til nye utfordringer etterhvert som de er klar for nye utfordringer!

Men det skal sies at det er en helt annen glød hos den sønnen vår som var så heldig å få plass, han har hatt en voldsom utvikling og stortrives på musikkskolen! Vi fikk beskjed om den ledige plassen like før oppstart av nytt år, enda vi i utgangspunktet hadde blitt fortalt at ventelistene var så lange, at selv om 2-3 stykker sa fra seg plassen, så var det sikkert 20 etter dem som ventet på å bli tatt inn. Så det går an å håpe på at det ordner seg. Ellers finnes det en del private undervisningssteder rundt omkring, eller kanskje du kan gjøre som Grooo anbefaler, finne ut om noen i nærmiljøet er villig til å lære litt fra seg?

Tips: Hvis det finnes videregående skole med musikklinje i nærheten, kan dette være et sted å begynne å lete. Mange flinke ungdommer der som trenger litt ekstra penger! :wink:

LYKKE TIL!!!

Skrevet

Jeg gikk på musikklinjen på VGS og da var det flere av mine medelever som ga gitartimer.

Dersom det er en skole med musikklinje i nærheten er det bare å ringe å spørre om du kan henge opp en lapp med telefonnummer.

Mine klassekamerater likte godt å lære fra seg fordi det også gjorde dem bedre. Fordelen er jo også det at elevene som regel vet hvordan det var da de begynte å spille.

Gjest Anonymous
Skrevet

er mange studenter på musikkhøyskolen (særlig) som gjerne vil tjene litt penger ved å lære folk å spille gitar. ta en tur innom lobbyen på skoler i nærheten og se på oppslagstavlene eller heng opp en lapp selv.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Ender nok opp med og kjøpe en barnegitar og en lærebok inntil vi får plass på skolen.

Vi bor så langt unna skoler at det og prøve og få tak musikkelev som lærer er håpløst.

Vi har en mil til matbutikken....hehehe!!

Skrevet

når jeg ville begynne å spille gitar var det midt på året og ingen mulighet for å få plass på musikkskolen. Da anbefalte min gitarspillende onkel 'Lillebjørn Nilsens store gitarbok', dem kjøpte jeg, og den har gitt meg mye! Livet hadde rett og slett ikke vært det samme uten, for jeg lærte, og jeg lærte fort,helt på egenhånd. Så jeg anbefaler den. Den koster rundt 3-400kr tror jeg, men de har den på biblioteket!(eller de bestiller den for deg)

Stesønnen min fikk gitar når han var 9, og han også lærte seg fort med den boka,-og han er egentlig ikke særlig musikalsk...men nå er han kjempeflink! (det er gutten sin det :P )

Skrevet

Jeg underviser på gitar selv, og anbefaler også Lillebjørn's gitarbok!!!! Har selv lært mye!!!! Lykke til! Å kunne spille et instrument, er kjempebra for ungene!!! (Og de voksne...) :-)

Skrevet

hei

og spille et instrument kan vere bra og jeg anbefalerdet, jeg vil og anbefale lillebjørn nilsens store gitarbok jeg har den selv og den er bra. når det gjelder gitar så vil jeg nok mene at han kan klare ogbegyne og spille på en voksen gitar vis han er stor for alderen jeg gjorde det og er ikke så mye stor, jeg vil i høyden anbefale og begynnemed det vi kaller en trekvarting deter en gitar midt i mellom en voksengitar og en banregitar og jeg tror den er enklere og selge en en voksen gitar.

du kan kjøpe goitarboken først der står det og en del instrukser om vilken gitar han bør vlege, jeg vil anbefale en nylonstrengegitar altså en klasisk gitar eller spansk gitar som det også kalles, jeg tror og du må ut med 500 til 800 for en liten en, jeg har en ritmo spanskbygd gitar, den har mahognyfiner bunn og sarg og mahogny hals og hode og granlokk og den kostet litt over 900 kroner men det var sagl, jeg kjøpte og en gigbag til jeg tror to jhundre det nagrer jeg på jeg vile mye heller kjøpe en koffert den beskytter mer og det er og anbefale, jeg vil også anbefale at hankjøper seg en stemmefløyte eller stemmegaffel eller dere kan stemme etter piano husk at den må stemmes i kammertone en del A-dur nylonstrengegitarer siger og det er mye, og prøve annen stemming bør man ikke gjrøe før senere, det kan og som det er skat her lønne seg med en god bok, man kan spille mange sanger etter grep men med en god bok er det og at man kan lere tabulaturer gitar noter og det er og morsomt.

dee selger og noen bilig gitarer på rema men de tror jeg ikke er og anbefale og husk skal han begynne og spille bør han ha en gitar so mgir god lyd og som gir tydelig lyd da hodler intressen der den kan fdabbe av ellers jeg synsdu kan ta han medi en musikkforetning og se va han passer

stålstrenge gitar og el gitar bør man ikke begynne ,med før senere det kan vere hard for fingrene jeg vet om noen som har lert seg og spille på el gitar men jeg ivl ikke anbeflae det

jeg vil ønske lyke til for dere

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Gutten min på 7 går på musikkskola. Kjøpte først en billig gitar på lekebutikken. Holdt ikke mål. Kjøpe så en liten Yamahagitar hos en seriøs forhandler. Betalte ca 800 for den. En helt annen gitar.

Skrevet

jeg også anbefaler nylonstrenger, for stålstrenger er forferdelig vonde å spille på før man har spillt en stund og fått herdet fingrene.

Når det gjelder å stemme gitaren anbefaler jeg å kjøpe en elektronisk gitarstemmer hvis ingen i familien har erfaring fra gitarer eller vet dere har godt gehør.

Jeg kjøpte en til jul og den kosta 300kr, men det var i en dyr butikk langt ute på landet :ler:

Da slår du på en og en streng, og stemmeboksen lyser rødt når du er nesten på tonen, og grønt når du har stemt helt riktig. Det er et lys for hver streng, E,A,D,G,H,E. Syns den stemmeboksen var kjempelur, og gitaren blir perfekt stemt, og da blir det morsomt å spille!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...