Gjest N-Nøff Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Hvorfor er ikke selvforsvar/kampsport en del av gymmen? Da jeg gikk på skolen bestod gymmen av (både og/enten eller): Volleyball Fotball Slåball Jogging Svømming Hjørnefotball Håndball Basketball Styrketrening Det vil si, den bestod av mye ballspill. Mine gymlærere var fotballtrenere i tillegg så det kan ha hatt endel å si.. men jeg savner kampsport i skolen. Særlig for jenter så er selvforsvar veldig lurt å lære seg. 1 år med f.eks. karate hadde gjort mye, tror jeg. Det er dessuten veldig sunn trening, og nei.. man trenger ikke å ha på seg karatedrakt
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Blant annet fordi det kan misbrukes. I kampsportklubber skriver man under på kontrakter om at man ikke skal bruke det til annet enn faktisk selvforsvar, og man blir hevet ut om man bryter reglene. Og så er det det med kvalifisert personell som kan lære det bort. "Alle" kan ha gymtime med fotball og volleyball. Det er ikke så nøye om man gjør det rett eller ikke. Men kampsport/selvforsvar, MÅ man kunne skikkelig for at det skal ha noe for seg å lære vekk. Jeg har trent karate i over 15 år nå, og jeg kan love deg: når vi har selvforsvarskurs, er det kun for å tjene penger og prøve å lokke til oss flere medlemmer i klubben... For at man faktisk skal lære ting godt nok til at det har noe for seg, og man klarer bruke det i en situasjon hvor man gjerne får panikken og blir stresset, holder det ikke med et lite kurs. Og litt kampsport i gymtimene vil ha fint lite å si. Anonymkode: 3cfae...c26 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Selvforsvar er jo ofte endel kamptrening som ikke bør kastes inn i en klasse på 26 elever av én lærer i kanskje to skoletimer på et år. Det blir for lite, såpass lite at det de lærer fort kan volde mer skade enn gagn. Anonymkode: bc2ac...d3d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 Vi hadde selvforsvarskurs i gymmen på ungdomsskolen. Mange av tingene vi lærte kan absolutt ikke testes ut på hverandre. Og med en gjeng umodne sjeler i klassen er det sikkert greit å ikke lære så mye som kan skade andre Anonymkode: 39285...8c3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Guttene hadde gjort det hele tiden og blitt mye bedre enn jentene, og da kommer jentene enda dårligere ut hvis de skulle trengt det. Anonymkode: ff252...795
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Fordi man lærer lite nyttig på skolen, virker som det bare er et fordummende oppbevaringssted. Anonymkode: 53d06...a97
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Det går fint an å undervise forskjellig kampsport og selvforsvar i kroppsøving, men læreren må ha en viss kompetanse. Både om selve sporten/aktiviteten, og om hvordan man skal tilpasse det til en skoleklasse. Trener/utøver/idrettslag er ikke det samme som lærer/elev/skole. Ofte er undervisningen lagt opp etter kroppsøvingslærernes interesser og kompetanse. Dans er f.eks. en stor del av læreplanen i kroppsøving, men blir ofte valgt bort fordi lærerne ikke ønsker å undervise det. Samme med diverse friluftsliv. Det er heldigvis en endring på gang med mange nyutdannete kroppsøvingslærere som har bredere kompetanse, og du skal ikke se bort i fra at det allerede undervises i både kampsport og selvforsvar på flere skoler rundt om i landet. Anonymkode: a7929...60b 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 Lærerstudent her. Hvis vi skulle hatt kampsport i timene ville vi blitt slaktet av halvparten av foreldrene og politikerne. Når 3. verdenskrig bryter ut fordi vi tillater godteri eller boller som ikke er sukkerfritt, glutenfritt eller vegansk til sommeravsluttningen ÈN gang i året, kan du jo tenke deg sanksjonene hvis vi sier vi skal ha kampsport i gymmen? Jeg er forøvrig enig med TS, det burde i det minste hatt en liten plass i årsplanen. Men noe stor plass får det nok aldri i skoleverket Anonymkode: d9f72...74b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå