AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Har kommunen lov til dette? Jeg strever med å få meg jobb etter studiene, og oppfyller alle krav til lav inntekt, og har levert all dokumentasjon. men kommunen nekter å gi meg redusert foreldrebetaling for barnehage. Har ett barn, på 3 år, og er alene om ansvaret. Saksbehandleren i kommunen vil ikke godkjenne redusert betaling med mindre jeg har en "sak" hos NAV. Jeg oppfyller ikke krav til overgangsstønad, og har ingen andre "saker" hos NAV, bortsett fra at jeg er registrert som arbeidssøker. Noen som vet hva jeg kan gjøre, kan kommunen kreve at jeg er under NAV, når jeg uansett oppfyller krav til å få redusert barnehagebetaling? Tusen takk for alle råd Anonymkode: b15ae...dd8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Kommunen skal vel forholde seg til deg, og ikke dine andre forhold? Dersom du har sendt inn en søknad, så skal du ha en skriftlig begrunnelse på avsalg. Bruk det som utgangspunkt. Har du fått det? Anonymkode: 049c6...51d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Trodde ikke kommunene hadde noe med om du var under nav eller ei å gjøre.. men om du får innvilget redusert foreldrebetaling ved å være i navsystemet så kan du jo alltis melde deg som arbeidssøker hos nav? Evt ring kommunen og hør hva dem mener. Anonymkode: 9fe4b...2c9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kommunen skal vel forholde seg til deg, og ikke dine andre forhold? Dersom du har sendt inn en søknad, så skal du ha en skriftlig begrunnelse på avsalg. Bruk det som utgangspunkt. Har du fått det? Anonymkode: 049c6...51d Ja, har fått avslag 2 ganger alt, og har snakket med saksbehandler, hun krever at jeg har en sak hos NAV, ikke godt nok at jeg ikke har jobb eller inntekt, selvom jeg har dokumentert mine skatteforhold og inntekt. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Trodde ikke kommunene hadde noe med om du var under nav eller ei å gjøre.. men om du får innvilget redusert foreldrebetaling ved å være i navsystemet så kan du jo alltis melde deg som arbeidssøker hos nav? Evt ring kommunen og hør hva dem mener. Anonymkode: 9fe4b...2c9 Har ringt kommunen mange ganger, og har for lenge siden meldt meg som arbeidssøker, men ikke godt nok. Saksbehandler krever at jeg har en aller annen stønad, f.eks. overgangsstøndad, sosialhjelp etc, som jeg ikke oppfyller krav til. Andre jeg kjenner som har fått redusert foreldrebetaling i andre kommuner har aldri fått krav om å være sosialklient o.l. Anonymkode: b15ae...dd8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kommunen lov til dette? Jeg strever med å få meg jobb etter studiene, og oppfyller alle krav til lav inntekt, og har levert all dokumentasjon. men kommunen nekter å gi meg redusert foreldrebetaling for barnehage. Har ett barn, på 3 år, og er alene om ansvaret. Saksbehandleren i kommunen vil ikke godkjenne redusert betaling med mindre jeg har en "sak" hos NAV. Jeg oppfyller ikke krav til overgangsstønad, og har ingen andre "saker" hos NAV, bortsett fra at jeg er registrert som arbeidssøker. Noen som vet hva jeg kan gjøre, kan kommunen kreve at jeg er under NAV, når jeg uansett oppfyller krav til å få redusert barnehagebetaling? Tusen takk for alle råd Anonymkode: b15ae...dd8 Først finner du kommunens kriterier/lovverket kommunen gir deg avslag etter så ser du på begrunnelsen til kommunen for ditt avslag. Deretter får du anke på avslaget om du ser at du etter loven ikke får det du har lovmessig rett på. Det er saksgangen. Anonymkode: 74363...7f0 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Det skal holde at du kan dokumentere lav inntekt, det vanlige er selvangivelse eller lønnslipper/arbeidsavtale. Dette er en kommunal ordning, og ligger ikke under NAV. Klag på avslaget. Forskjellige kommuner har ulike skjema/søkeordninger, men alle skal jo minimum tilby redusert foreldrebetaling etter den nasjonale ordningen. Om du vil oppgi hvilken kommune det gjelder, kan jeg se om jeg finner kommunens fagansvarlig for barnehage på nettsidene deres. Om kommunen har ansatt en i denne eller tilsvarende stilling, vil det være rett person å ta kontakt med. Anonymkode: 65292...70a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Det skal holde at du kan dokumentere lav inntekt, det vanlige er selvangivelse eller lønnslipper/arbeidsavtale. Dette er en kommunal ordning, og ligger ikke under NAV. Klag på avslaget. Forskjellige kommuner har ulike skjema/søkeordninger, men alle skal jo minimum tilby redusert foreldrebetaling etter den nasjonale ordningen. Om du vil oppgi hvilken kommune det gjelder, kan jeg se om jeg finner kommunens fagansvarlig for barnehage på nettsidene deres. Om kommunen har ansatt en i denne eller tilsvarende stilling, vil det være rett person å ta kontakt med. Anonymkode: 65292...70a Altså rettelse; dette er en nasjonal ordning, som administreres av den enkelte kommune. Har du inntekt under 450000kr, så klag. Anonymkode: 65292...70a 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, har fått avslag 2 ganger alt, og har snakket med saksbehandler, hun krever at jeg har en sak hos NAV, ikke godt nok at jeg ikke har jobb eller inntekt, selvom jeg har dokumentert mine skatteforhold og inntekt. Har ringt kommunen mange ganger, og har for lenge siden meldt meg som arbeidssøker, men ikke godt nok. Saksbehandler krever at jeg har en aller annen stønad, f.eks. overgangsstøndad, sosialhjelp etc, som jeg ikke oppfyller krav til. Andre jeg kjenner som har fått redusert foreldrebetaling i andre kommuner har aldri fått krav om å være sosialklient o.l. Anonymkode: b15ae...dd8 Hva står i avslaget da? Og hva sier kommunes sider om regelverket? Dritt i hva dem SIER, hva dem skriver det som betyr noe. Det skal være tilstrekkelig at man dokumenterer lav inntekt. Anonymkode: 049c6...51d 1
Tanuki Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Altså rettelse; dette er en nasjonal ordning, som administreres av den enkelte kommune. Har du inntekt under 450000kr, så klag. Anonymkode: 65292...70a 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal holde at du kan dokumentere lav inntekt, det vanlige er selvangivelse eller lønnslipper/arbeidsavtale. Dette er en kommunal ordning, og ligger ikke under NAV. Klag på avslaget. Forskjellige kommuner har ulike skjema/søkeordninger, men alle skal jo minimum tilby redusert foreldrebetaling etter den nasjonale ordningen. Om du vil oppgi hvilken kommune det gjelder, kan jeg se om jeg finner kommunens fagansvarlig for barnehage på nettsidene deres. Om kommunen har ansatt en i denne eller tilsvarende stilling, vil det være rett person å ta kontakt med. Anonymkode: 65292...70a Jeg har levert all dokumentasjon, som tilsier at jeg absolutt er kvalifisert for redusert betaling, MEN jeg får ikke fordi jeg ikke er under NAV. på kommunens hjemmesier står det at "økonomisk sosialhjelp fra NAV skal vedlegges som informasjon om familiens økonomi, men er er ikke med i utregningsgrunnlaget." Takk, jeg er allerede i dialog med den fagansvarlige, er dessverre han/hun som insisterer på dette med NAV.
Tanuki Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hva står i avslaget da? Og hva sier kommunes sider om regelverket? Dritt i hva dem SIER, hva dem skriver det som betyr noe. Det skal være tilstrekkelig at man dokumenterer lav inntekt. Anonymkode: 049c6...51d det står akkurat det jeg har sagt her, uten NAV, ingen redusert betaling, selvom jeg har sent inn all dokumentasjon som tilsier at jeg burde få redusert betaling.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1478 Der er lovverket. Du må selv se på begrunnelsen til kommunen din. Der står ingenting om at du må være under Nav for å få redusert betaling. Du kan forhøre deg hos Fylkesmannen, eller hos noen som gir gratis rettshjelp der du bor. Mulig pasient og brukerombudet kan hjelpe deg. Anonymkode: 74363...7f0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 Utfra det jeg forstår har personen du har vert i kontakt med mistolket regelverket kraftig. Fylkesmannen har oppsyn med kommunene og har en egen avdeling hvor de tar seg av saker omkring barns oppvektst. De er veldig behjelpelige hvis du lurer på noe. Jeg hadde begynt med å ringe dit. Anonymkode: 7a17b...2ae
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 https://www.fylkesmannen.no/Aust--og-Vest-Agder/Om-oss/Avdelinger/Utdannings--og-barnevernavdelingen/ Anonymkode: 7a17b...2ae
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 38 minutter siden, Tanuki said: Jeg har levert all dokumentasjon, som tilsier at jeg absolutt er kvalifisert for redusert betaling, MEN jeg får ikke fordi jeg ikke er under NAV. på kommunens hjemmesier står det at "økonomisk sosialhjelp fra NAV skal vedlegges som informasjon om familiens økonomi, men er er ikke med i utregningsgrunnlaget." Takk, jeg er allerede i dialog med den fagansvarlige, er dessverre han/hun som insisterer på dette med NAV. Uff, ja det er jo ikke alle som er havna i rett stilling. Denne ordningen favner såpass vidt at mange vil kunne ha krav på gratis kjernetid/redusert betaling uten å være å behøve å ha noen sak hos nav. Hadde jeg vært enslig forsørger, hadde min husstand kvalifisert, det selv om jeg har så jeg klarer meg. (Jobber ufrivillig deltid i for stor stilling til å kvalifisere for dagpenger, så har ingen sak hos nav selv om inntekt er rundt 300000.) Anonymkode: 65292...70a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #16 Skrevet 31. januar 2018 6 timer siden, Tanuki skrev: det står akkurat det jeg har sagt her, uten NAV, ingen redusert betaling, selvom jeg har sent inn all dokumentasjon som tilsier at jeg burde få redusert betaling. De følger ikke regelverktet da. Send inn en klage og referer til regelverket som er linket til overfor her. Det skal nok antakelig stå noe på kommunens hjemmeside også om dette. Anonymkode: 049c6...51d
mjauritz Skrevet 31. januar 2018 #17 Skrevet 31. januar 2018 Jeg er fulltidsstudent + deltidsjobb, mannen jobber og holder på med utdanningen samtidig, så vi har ganske lav inntekt frem til sommeren. Fikk først ikke godkjent av kommunen fordi de så på selvangivelsen fra året før (dette var i 2017, så selvangivelsen for 2016 da), som viste ganske andre tall enn hva som er per nå. Måtte sende inn lønnsslipper, så fikk vi det godkjent. Men, uansett, jeg syntes du burde sende mail for å få dette skriftlig slik at du kan klage til høyere hold på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå