Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn med omgangssyke som fikk oppkast på ulltrøya si. Den ble vasket med en gang, men lukter fortsatt. Hva kan jeg gjøre for å fjerne lukta?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vask den en gang til, tørk,og heng til lufting i frisk luft ute :) 

Gjest N-Nøff
Skrevet

Eddik?... eller kjør den på 60-vask med vanlig vaskemiddel og se om den overlever ;) personlig hadde jeg kasta den

Skrevet

Ta litt eddik i skyllemiddelkammeret når du vasker den en gang til :)

Skrevet

Eddik i skylemiddel rommet og heng den ut til lufting :P 

Anonymkode: 18783...8b7

Skrevet

Eddik høres logisk ut, så jeg prøver det, takk 😊

Ts

Skrevet

Om eddiken gjør fibrene tørre/sprø, kan en ullkur tilsatt lanolin hjelpe. Sonett har ullkur som lukter godt, de selger den på helsekost/matbutikker. Nøstebarnselger også ullkur. Synd å kaste ullklær! 

Er det plastbelagt/superwashbehandla ull (Type Pierre robert/Joha) kan det forresten godt hende den tåler 60 grader. Har hendt at sånne trøyer har lurt seg med i hvitvasken, og det har de overlevd fint, uten krymping eller hull. Genseren i ubehandlet ull fra nøstebarn ble til sammenligning for liten til dukka etter vask sammen med klær på 40 grader.

Lykke til!

Skrevet
9 timer siden, zophie skrev:

Har et barn med omgangssyke som fikk oppkast på ulltrøya si. Den ble vasket med en gang, men lukter fortsatt. Hva kan jeg gjøre for å fjerne lukta?  

Ull (ren ull, ikke blanding eller superwash) kan du faktisk koke, har jeg lært på facebook. Kok opp vann og legg plagget rett ned i bannet uten å bevege tøyet og sett til avkjøling over natta. 

Er det ikke ren ull du har, så må du nesten vaske flere ganger i maskinen inntil lukten er borte. 

Anonymkode: 70e0e...4e6

Skrevet

Eddik er uheldig å få i tøy særlig der barn skal bruke tøyet. Eddik taes opp i huden. I tillegg til at den kan skade og lage eksemhud. Bruker du eddik på babytøy så kast tøyet fremfor å kle på barnet tøyet. 

Anonymkode: 70e0e...4e6

Skrevet

Eddik kan jo brukes i mat, så hvordan er det verre å ha en teskje i vaskemaskinen? Ta en ekstra skylling da så man får vekk evt overskudd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...