AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Hei! Lurer på om noen som har vært i samme som min situasjon kan gi meg noen svar. Har snakka med nav og de kunne ikke svare meg før alt er i boks, men jeg ønsker et estimat først... Saken er den at jeg og barnefar skal gå fra hverandre. Barna er 1,5 år og 3 år. Vi har ikke vært til meklingstime enda, men regner med at jeg får hovedomsorgen for barna. Jeg ønsker virkelig å ha så mye tid med barna som mulig, og barnefar jobber så mye kvelder og helger at det ville vært vanskelig for han å ha hovedomsorgen. Det er vondt å gjøre dette, men barna har det ikke noe godt når vi voksne krangler så mye. Jeg ønsker å flytte slik at jeg fortsatt bor nærme barnefar og barnehagen, sånn at de slipper masse reise hit og dit, og kan fortsette i samme barnehage. Men det byr på utfordringer. Det er dyrt å leie her i byen og jeg er avhengig av bil. Jeg angrer så sårt på at jeg begynte på skolen igjen, og det er vanskelig å få jobb her i byen, så det er ikke så lett å endre på dette.... Det jeg da lurer på er sånn ca hvor mye dere har fått utbetalt i lignende situasjon? Jeg har 3 semestere igjen av bachelorgrader min og får utbetalt 10.000 i stipend. Barnefar er i full jobb og har lønn som varierer (utgjør rundt 400.000 i året). Har fått beskjed om at jeg kan søke overgangsstønad, utvidet barnetrygd og støtte til barnepass. Litt av problemet er at jeg må vel ha ny adresse før jeg kan søke støtte hos nav? Men da vil jeg gjerne vite om vi må inn i en knøttliten etroms-leilighet eller om jeg faktisk får råd til å leie noe litt større. Vil helst unngå at barna skal flytte unødvendig mye. Hvor mye vil dette vanligvis utgjøre? Anonymkode: b318d...3bf
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Jeg er student og enslig forsørger for 1 barn: overgangsstønad: 15000kr etter skatt utvidet barnetrygd: 1940kr Stipend og lån: 9500kr og barnebidrag: det kommer an på din og fars inntekt. husk: om nav ikke anser utdanningen din som nødvendig (du har fagbrev eller bachelor/master fra før = unødvendig utdanning), så får du ikke innvilget overgangsstønad. Jeg har igjen 3 semestre av bacheloren min, jeg har klart meg helt fint, men jeg bor billig hjemme hos min far. Anonymkode: 13582...ee4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Oh ja, dere kan ikke ha samme adresse når du søker om stønaden. Og for å søke om utvidet barnetrygd må du sende med meklingsattest. Anonymkode: 13582...ee4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 Ja, du kan ikke ha samme adresse når du søker overgangsstønad, du må fremlegge meklingsattest og du må belage deg på at det er saksbehandlingstid på minimum noen måneder. I Oslo og Akershus er det to måneder. Noen ganger går det kortere tid, noen ganger går det lengre tid. En annen ting nå er at utdanningen skal være hensiktsmessig og nødvendig. Jeg vet om flere som har fått overslag på utdanning fordi at de har et fagbrev i bunnen eller har hatt andre muligheter til å forsørge barna. Det er ekstremt strengt nå,. Anonymkode: faf0b...dbe
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Og ja. Overgangsstønaden utgjør 17556 kroner, cirka. Om du får godkjent overgangsstønaden så kan du søke om en tilleggstønad som betyr at du kan få 64 % av barnehageregningene. NB! Husk å søke om redusert barnehageregninger til kommunen du bor i. Utvidet barnetrygd: 2910 kroner (Du får en ekstra barnetrygd). Barnebidrag: Kommer an på inntekt til far og mor, samværprosent og alder på barna. Bidragkalkulatoren ligger på nav.no. Anonymkode: faf0b...dbe
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Ts her. Takk for svar! Da har nok ikke jeg krav på overgangsstønad... Jeg har utdanning fra før, men har prøvd å få jobb i 4 år uten napp. Det eneste jeg fikk var deltidsjobb i butikk, men slutta der når jeg begynte på skolen igjen. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Det er helt håpløst å få jobb her. Mulig jeg må flytte inn til en storby for å lettere få jobb, kan ikke bruke 2 timer hver vei til Oslo for å jobbe når barna skal i barnehage liksom... det blir jo utrolig kjipt gjort overfor barnefar da... Anonymkode: b318d...3bf
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for svar! Da har nok ikke jeg krav på overgangsstønad... Jeg har utdanning fra før, men har prøvd å få jobb i 4 år uten napp. Det eneste jeg fikk var deltidsjobb i butikk, men slutta der når jeg begynte på skolen igjen. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Det er helt håpløst å få jobb her. Mulig jeg må flytte inn til en storby for å lettere få jobb, kan ikke bruke 2 timer hver vei til Oslo for å jobbe når barna skal i barnehage liksom... det blir jo utrolig kjipt gjort overfor barnefar da... Anonymkode: b318d...3bf Samlivsbrudd er ganske så brutalt, og kjipt. Samtidig er det barna som er det viktigste nå. Er det best for barna at du blir ferdig med utdanning, og kommer deg ut i jobb? Eller er det at far bor nærme? Den største ressursen du har nå er å få et godt samarbeid med far. Kanskje dere kan finne en løsning sammen. Det å ha bil koster vanvittig mange penger. Er det ikke mulig å komme seg til utdanningsstedet med kollektivt? Anonymkode: 17134...60e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samlivsbrudd er ganske så brutalt, og kjipt. Samtidig er det barna som er det viktigste nå. Er det best for barna at du blir ferdig med utdanning, og kommer deg ut i jobb? Eller er det at far bor nærme? Den største ressursen du har nå er å få et godt samarbeid med far. Kanskje dere kan finne en løsning sammen. Det å ha bil koster vanvittig mange penger. Er det ikke mulig å komme seg til utdanningsstedet med kollektivt? Anonymkode: 17134...60e Eventuelt får vi bare bli boende sammen en stund til... merker bare at barna ikke har det bra oppi alt dette. De gråter når vi krangler og er sinte eller nedstemte hele dagen... Anonymkode: b318d...3bf
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 Hva med å jobbe for forholdet i stedet?? Det beste både for dere og barna!!! Anonymkode: 17dc6...d73
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å jobbe for forholdet i stedet?? Det beste både for dere og barna!!! Anonymkode: 17dc6...d73 Hvordan kan du vite at vi ikke har prøvd? Anonymkode: b318d...3bf
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 Vi har jobba for dette i to år. Gått til timer hos familievernkontoret i ett år. Fant ut at han hadde vært utro i fire år når jeg akkurat hadde blitt gravid med nr 2. Og begge sitter her helt uten følelser for hverandre. Jeg føler ikke det er så mye igjen å gjøre da, men selvfølgelig skal det sitte en forbanna besserwisser i andre enden og mene at alt jeg gjør er feil. Anonymkode: b318d...3bf 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 Klarer dere å omstille dere om at det er slutt og at dere kan begrave stridsøksen vedrørende forholdet deres slik at dere kan konsentrere dere om barnas beste? Om dere begge er enig om at det er slutt så kan dere prøve å være venner? Ikke bestisser, men to venner som bor under samme tak for barnas skyld inntil du er ferdig utdannet. Bli enig om at dere er bor sammen og samarbeider på det praktiske rundt barna og at dere ellers er fri til å leve deres egne liv uten meldeplikt til den andre på noen som helst måte. Sett opp en timeplan på hvem som skal gjøre hva vedrørende barna og legg opp dagene slik at det passer alles behov. Men vær klar med barna om at dere ikke er sammen lenger. Vær et godt forbilde og vis at dere elsker barna og at dere kan klare å legge problemene deres til side for barna slik at de ser at foreldrene deres kan samarbeide og ha et godt forhold på tross av brudd. Klarer dere det så har dere en ideell situasjon til å kunne ha et fint forhold med hverandre og barna samtidig som du kan gjøre deg ferdig med utdannelsen uten økonomiske bekymringer.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Ts her. Takk for svar! Da har nok ikke jeg krav på overgangsstønad... Jeg har utdanning fra før, men har prøvd å få jobb i 4 år uten napp. Det eneste jeg fikk var deltidsjobb i butikk, men slutta der når jeg begynte på skolen igjen. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Det er helt håpløst å få jobb her. Mulig jeg må flytte inn til en storby for å lettere få jobb, kan ikke bruke 2 timer hver vei til Oslo for å jobbe når barna skal i barnehage liksom... det blir jo utrolig kjipt gjort overfor barnefar da... Anonymkode: b318d...3bf Jeg ville ringt NAV. Mtp at du ikke har fått deg jobb vil jeg si at utdanningen du tar nå er nødvendig. Anonymkode: 4aa51...e9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå