AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Når mor finner ut at hun skal flytte langt unna så det påvirker den samværsavtalen som gjelder i dag. Hva har far rett til da? Vet at hun har lov til det bare hun gir beskjed 6 uker før hun flytter med barnet. Barnet er 10 år, har det noe innvirkning at barnet faktisk ikke vil flytte langt unna og få mindre samvær med far? Har han rett til å kreve at han fortsatt har like mange samværsdagee i året, bare at det blir fordelt på ferier? Og hva med reiseveien? Til nå har far alltid hentet og levert, ikke fått en kr for dette. Når barnet nå flytter vil det påvirke hans «fritid» med å bruke lang tid på å hente og levere. Kan han kreve at mor leverer eller henter? Anonymkode: 20c08...5a3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Hvor langt er det snakk om å flytte? Mye av svaret avhenger jo av det. Et alternativ kan jo være at far krever hovedomsorgen? Hvis far ønsker det så tror jeg han kan ha en sterk sak mtp barnets alder. Anonymkode: fc55c...8e5 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Du har like mye rett til hovedomsorg. Om du søker om det kan ikke hun bare søke 6 uker før of flytte med barnet.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor langt er det snakk om å flytte? Mye av svaret avhenger jo av det. Et alternativ kan jo være at far krever hovedomsorgen? Hvis far ønsker det så tror jeg han kan ha en sterk sak mtp barnets alder. Anonymkode: fc55c...8e5 De skal flytte 1,5 time unna. Altså 3 timer kun for å hente eller levere. Far vurderer dette. Men far blir veldig forvirrert siden barnet sier at han ikke ønsker å flytte, han kjenner ingen der, han kjenner ikke den nye kjæresten til mor (de har kun vært sammen i 3 mnd), han synes det er skummelt å tenke på at han skal få 4 «nye søsken». Han sier at han vil bli igjen hos oss, men at mor sier at han ikke får lov. Når far sier dette til mor sier hun at far bare finner på dette, fordi hun mener at ungen gleder seg til å flytte og at han kjenner den nye kjæresten godt og sine «nye søsken». Når far tar opp dette med sønnen sin, sier han at han ikke tør å si i fra til mor, fordi han ikke vil at hun skal bli lei seg eller sint. Føler at barnet blir satt opp i en veldig vanskelig situasjon her. Anonymkode: 20c08...5a3
Minlillesky Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Barnet ønsker ikke å flytte. Jeg synes dere skal ta en tur på familievernkontoret for å få frem en løsning. Blir det ikke en løsning for BARNETS BESTE, så synes jeg du skal ta det til retten. Barnet må få bli hørt. 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Bestill time til familievernkontoret med en gang. Da får mor og far snakket om det med en objektiv 3.part. Veldig synd om mor tvinger barnet til å flytte såpass langt unna når barnet ikke har lyst. Anonymkode: 53fd6...62c 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Far kan søke om å dele reisekostnader gjennom nav. Praktisk sett er det samværforeldrens oppgave å hente og levere med mindre foreldrene er blitt enig om noe annet. Anonymkode: d0c46...590
RoH Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De skal flytte 1,5 time unna. Altså 3 timer kun for å hente eller levere. Far vurderer dette. Men far blir veldig forvirrert siden barnet sier at han ikke ønsker å flytte, han kjenner ingen der, han kjenner ikke den nye kjæresten til mor (de har kun vært sammen i 3 mnd), han synes det er skummelt å tenke på at han skal få 4 «nye søsken». Han sier at han vil bli igjen hos oss, men at mor sier at han ikke får lov. Når far sier dette til mor sier hun at far bare finner på dette, fordi hun mener at ungen gleder seg til å flytte og at han kjenner den nye kjæresten godt og sine «nye søsken». Når far tar opp dette med sønnen sin, sier han at han ikke tør å si i fra til mor, fordi han ikke vil at hun skal bli lei seg eller sint. Føler at barnet blir satt opp i en veldig vanskelig situasjon her. Anonymkode: 20c08...5a3 Familievernkontoret nå. Flytter ikke inn med unge hos ukjente Endret 31. januar 2018 av RoH 2
Lona777 Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 Jeg synes barnet er heldig som har en far som vil ha kontakt .eksen min er nabo og vil ikke hilse på dem enngang 💔..stå på å barnet skal bli hørt mener jeg !! 2
Biloba Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De skal flytte 1,5 time unna. Altså 3 timer kun for å hente eller levere. Far vurderer dette. Men far blir veldig forvirrert siden barnet sier at han ikke ønsker å flytte, han kjenner ingen der, han kjenner ikke den nye kjæresten til mor (de har kun vært sammen i 3 mnd), han synes det er skummelt å tenke på at han skal få 4 «nye søsken». Han sier at han vil bli igjen hos oss, men at mor sier at han ikke får lov. Når far sier dette til mor sier hun at far bare finner på dette, fordi hun mener at ungen gleder seg til å flytte og at han kjenner den nye kjæresten godt og sine «nye søsken». Når far tar opp dette med sønnen sin, sier han at han ikke tør å si i fra til mor, fordi han ikke vil at hun skal bli lei seg eller sint. Føler at barnet blir satt opp i en veldig vanskelig situasjon her. Anonymkode: 20c08...5a3 Her er det liten grunn til forvirring. Vurder å gå til sak for hovedomsorg om hun insisterer på å flytte nå. Kanskje er nyfamilien fint og flott for gutten på sikt, la ham bli kjent og trygg på dem i sitt tempo, med base i fars hus. Hvis det haster så fryktelig for mor å komme i hus med nykjæresten, kan hun flytte alene. På dette punktet er hun knapt kjent med kjæresten, og hvor sannsynlig er det at en kvinne som overhode ikke ser sinn sønns behov oppi dette skal finne seg raskt og smertefritt til rette med 4(!) stebarn? Her burde mor og mors partner sette barna foran seg selv og gi alle tid til å bli kjent før de trykkes sammen i ett hjem og river gutten opp fra skole og vennekrets.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 At mor i det hele tatt vurderer å rive barnet opp fra nærmiljøet for å flytte 1,5 time til en kjæreste hun har kjent i 3 måneder synes jeg er galskap. Høres ut som hun ikke evner å se sunn fornuft eller barnets beste. Etter 3 måneder kan hun da umulig kjenne kjæresten spesielt godt selv..? Kontakt familievernkontoret og sett ned foten overfor mor, her må barnet bli hørt. Anonymkode: b65c6...0c8 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker said: At mor i det hele tatt vurderer å rive barnet opp fra nærmiljøet for å flytte 1,5 time til en kjæreste hun har kjent i 3 måneder synes jeg er galskap. Anonymkode: b65c6...0c8 Dette. Beskytte barnet NÅ. Stakkars han hvis hun får dette til. Blir en liten brikke og en helt ukjent i et helt nytt hus med en han ikke kjenner i det hele tatt, han kommer til å lide voldsomt. Tror far får faktisk hovedomsorgen da kjerringen er ikke rett i hodet. Anonymkode: 77f0d...cfb 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 Det er fra 1 januar 3 mnd varsligsplikt ved flytting. Når det kommer til samvær, er det ingenting som heter at man har rett på så så mange dager. Her er det full avtalefrihet. I loven står det kun som et forslag. MEN, barnet er her 10 år og har med det rett til å bli hørt. Ved 12 år skal barnets mening vektlegges stort. Barnet er dermed ikke så langt unna til å kunne velge selv. Dersom barnet ytrer ønske om å bli på stedet og hos far, bør far bestille time til familievernkontoret asap. Dette for å legge fram for mor endring av samværsavtalen (endring av bosted) og for å få meklingsattest. Meklingsattest må han ha dersom han skal fremme saken for retten. Utgifter til samvær skal deles etter innekte. Dersom man har fått bidrag beregnet via nav, kommer det klart fram i vedtak derfra hvordan fordelingen blir. Hvis ikke er det en grei oppskrift her: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf Når det kommer til henting og levering sier forskriftene at det er samværsforeldrens ansvar med mindre man avtaler annet. Altså full avtalefrihet her også . Jeg vil si at far har en god sak her! Man flytter da ikke inn med en kjærseste og hans 4(!!) barn slik! Anonymkode: bda80...0cf 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 Å ta med seg barnet og flytte til en ny kjæreste etter 3 mnd er jo hårreisende😱 Tok 6 mnd før jeg i det heletatt møtte bonusdatteren min og 1,5 år før vi flyttet sammen. Ville prøvd å få hovedomsorgen dersom barnet ikke ønsker dette. Når man bor så langt unna krever det også et godt samarbeid mellom mor og far. Her er det en times flyreise mellom. Barnet vil snakke med både meg (stemor) og far. Mor er komfortabel med å ringe meg når som helst og vi esker samtalene. I tillegg til dette er det god kommunikasjon mellom alle de voksne under samvær og mor ringer far etter foreldresamtaler osv. Her har vi forresten delt reisekostnader, men er så regel jeg som frakter da jeg får Ungdomsbillett på fly. Anonymkode: 33c28...d66 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 Da skal de på familievernkontortet og få snakket om dette her. Takk for svar alle sammen. Vi er begge to veldig overrasket over at dette her faktisk skjer. For 6 mnd siden hadde hun en annen kjæreste som hun hadde planer om å flytte sammen med, ble slutt rett etter at hun varslet bf. Nå er det en ny en. Sønnen har full oversikt over alle hun har vært sammen med og når det har blitt slutt, fordi mor bruker barnet som en kompis som hun betror seg til.. Anonymkode: 20c08...5a3
Lou Salome Skrevet 31. januar 2018 #16 Skrevet 31. januar 2018 Problemet her er jo at gutten må flytte, og flytte inn i en firebarnsfamilie med fremmed stefar, ikke at far får lengre reisevei ved henting og levering! Hvem som henter og leverer og betaler og antall samværdager i ferien er jo fullstendig underordnet! Stakkars stakkars gutt, evner ingen av foreldrene hans å sette ham først?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #17 Skrevet 31. januar 2018 Her må far gjøre det som er best for barnet, helt uavhengig av hva mor, eller barnet for den del, sier om saken. Mor flytter 1,5 t vekk fra alt som er kjent og trygt til en kjæreste hun har kjent/vært sammen med i tre mnd. = far krever hovedomsorgen, det er hans plikt som forelder mener jeg. Selv om barnet hadde vært kjempegira (det er jo fint mulig å selge inn en slik løsning til et barn) mener jeg far bør sette foten ned, da får heller barnet flytte etter når man ser at det går bra med det nye forholdet. Jeg har selv sett på nært hold hvor rotløst et barn kan blir av en forelder som tar forhastede avgjørelser der barnet bare må bli med på lasset, og der der samværsforelder valgte å ikke gjøre noe for mor ville jo bli så lei seg om han tok fra henne hovedomsorgen, kjempelurt. Anonymkode: 15d38...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #18 Skrevet 31. januar 2018 3 hours ago, Lona777 said: Jeg synes barnet er heldig som har en far som vil ha kontakt .eksen min er nabo og vil ikke hilse på dem enngang 💔..stå på å barnet skal bli hørt mener jeg !! Atte hæ? Håper jeg misforstår, men mener du at eksen din, som er far til dine barn, og er naboen din, ikke hilser på barna sine? Anonymkode: 39dd4...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå