Gå til innhold

Omplasseringshund med floker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For kort tid siden overtok jeg en amerikansk cocker spaniel med mye floker. Pelsen hennes har vel aldri blitt stelt utenom en helklipp en gang i blant med maskin.

Jeg gikk til anskaffelse av kammer, klippemaskin og god saks, og har klippet en del av pelsen og kammet  bort store deler av flokene. Likevel finner jeg noen floker tett inntil huden i armkrokene spesielt, og resten av pelsen på buken og beina floker seg stadig igjen. Den er veldig 'ullete'. Jeg børster henne hver dag, noe hun absolutt ikke er vant til. Hun liker det dårlig, men så tror jeg også hun får veldig vondt pga flokene.

Jeg lurer på om jeg rett og slett må ta maskinen og klippe bort all pels under buken en gang for alle? Da vil vel den nye pelsen som vokser ut være sunnere og floke seg mindre så lenge jeg steller den hver dag?

Hun vil se veldig rar ut i en periode da.. 🙄

Hun røyter også en del, men har nå skiftet til bedre fôr (Eukanuba, gikk på Pedigree hos forrige eier) og gir henne Dr Baddaky fiskeolje.

Noen som har noen synspunkt? 

Obs - ikke utstillingshund selvsagt, kun kos og lek!

20180127_193519.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil se rar ut en tid ja :fnise: 
Men det er de flokene som sitter nær pelsen som er de verste. Dem kan klype skikkelig med bevegelse. 
Noe av det enkleste vil nok være å ta med til veterinær eller hundefrisør, og få hjelp til å fjerne absolutt alt en gang for alle, og deretter vedlikeholde pelsen som vokser ut, slik at det ikke oppstår nye floker :) 
Har vært med å helbarbere langhårete katter på grunn av floker, det ser kjempeteit ut, men det er det beste, for da starter man på scratch, og kan drive med vedlikehold i ettertid. 

Pelsstell på sånne floker kan være veldig ubehagelig, siden det lugger, og da kan hun begynne forbinde pelsstell med lugging og ubehag. 

Og gratulere med søt voffs :)

Skrevet

Uff de flokene som sitter tett på huden er vonde. Ville barbert ja, da kan du «starte på nytt» å sørge for at pelsen blir bedre når den vokser ut igjen. Men skaff et godt dekken som beskytter der hun blir pelsløs, spesielt hvis det er kaldt hos dere. Hu kommer til å se snål ut, men det får nå bare gå 😂 

Anonymkode: 83e3a...7f9

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar 😊 Ja, det får bli en skikkelig klipperunde og en litt snodig hund fremover. Bor heldigvis langt sør, så det er ikke så kaldt her. Bør kanskje skaffe et dekken likevel.

Uff, blir trist å si ha det til de søte bølgene hennes 😯

Skrevet

Jeg vil bare legge til at hun er heldig som har kommet til deg.  :) Ellers har du fått gode råd og det å barbere bort alle flokene er løsningen. Om det er vanskelig å gjøre selv så kan du få en hundefrisør/veterinær til å gjøre det.

Skrevet

Nå har jeg rett og slett klippet ned hele magen og brystet, og fikk endelig bort flokene i armhulene. I morgen skal jeg klippe beina helt ned også, så er vi ferdige med disse flokene en gang for alle 😊 Så blir det børsting og trimming fremover. Bratt læringskurve når en plutselig overtar en amerikansk cocker spaniel 😊 Håper jeg kan bli flink til dette med øvelse så hun blir seendes ok ut etterhvert! Har fått masse gode tips på forum på Hundesonen.no også. Takk og pris for internett! 😊 

Skrevet
12 minutter siden, Tosy skrev:

Nå har jeg rett og slett klippet ned hele magen og brystet, og fikk endelig bort flokene i armhulene. I morgen skal jeg klippe beina helt ned også, så er vi ferdige med disse flokene en gang for alle 😊 Så blir det børsting og trimming fremover. Bratt læringskurve når en plutselig overtar en amerikansk cocker spaniel 😊 Håper jeg kan bli flink til dette med øvelse så hun blir seendes ok ut etterhvert! Har fått masse gode tips på forum på Hundesonen.no også. Takk og pris for internett! 😊 

Du får nok taket på det :P øvelse gjør mester. Heldigvis bryr ikke hunden seg om den plutselig er litt skamklipt fordi man er uerfaren😂 

Anonymkode: 83e3a...7f9

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får nok taket på det :P øvelse gjør mester. Heldigvis bryr ikke hunden seg om den plutselig er litt skamklipt fordi man er uerfaren😂 

Haha, håper virkelig ikke at hun har bevissthet rundt det, nei! Da ville hun ha skammet seg veldig en god periode fremover...😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...