Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nytt for meg dette, men jeg har fått sykmelding og fått melding på nav om at den er sendt elektronisk og fylt ut og sebdt elektronisk slik jeg skal der. Men må jeg fortsatt hente papirversjonen på legekontoret, fylle ut og sende arbeidsgiver?  

Anonymkode: 89bb1...14b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs på arbeidsplassen. Min arbeidsgiver tar ikke imot elektroniske sykemeldinger, så jeg må fortsatt skaffe papirversjon. 

Anonymkode: 27010...51c

Skrevet

Min arbeidsgiver godtar heller ikke elektronisk sykemelding.

Anonymkode: a9c2a...ea2

Skrevet

Jeg sendte sms til sjefen og spurte... hun sa at hun får alt hun trenger elektronisk nå. Så da regner jeg med at alt er ok..

og slipper man da å betale for sykmeldingen eller vil jeg få regning i etterkant? For før når man henter sykmeldingen på legekontoret, så måtte man jo betale en liten egenandel for sykmelding.... 

Skrevet

Ok forstått det riktig nå at jeg ikke lenger trenger å hente papirversjon hos legen, fylle ut og levere arb.giver.....

men....

betyr det at legen ikke lenger kan ta seg betalt for å lage sykmelding? Før måtte vi jo betale egenandel.

Skrevet

Men du må vel ha vært hos legen for å få sykemelding? Et vel ingen leger som skriver ut sykemelding uten å ha vurdert pasienten?

Men jo, leger kan fint sende regning for tiden de bruker på å sende resept eller legeerklæring, så vil tippe de kan det på sykemeldinger også.

Anonymkode: 6ff3f...f7f

• Liker 3
Skrevet

Det var ikke papiret sykemeldingen var skrevet på du betalte for før. Det var egenandelen av jobben legen gjorde med å skrive den 😊

• Liker 3
Gjest Papirblomst
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs på arbeidsplassen. Min arbeidsgiver tar ikke imot elektroniske sykemeldinger, så jeg må fortsatt skaffe papirversjon. 

Anonymkode: 27010...51c

Arbeidsgiver kan ikke nekte å ta i mot elektronisk sykmelding.

Skrevet

Jeg var i dag hos legen med barnet mitt (gratis). Min sykemelding går ut snart og jeg ville fornye den. Måtte betale en egenandel på 152 kr.

Anonymkode: d4aed...5c2

Skrevet

Jeg har kunnet levere den elektronisk til arbeidsgiver ved å fylle ut noen punkter før den blir sendt. Så har jeg måtte printe ut og sende inn D-delen som før for sykepenger når det er aktuelt.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nytt for meg dette, men jeg har fått sykmelding og fått melding på nav om at den er sendt elektronisk og fylt ut og sebdt elektronisk slik jeg skal der. Men må jeg fortsatt hente papirversjonen på legekontoret, fylle ut og sende arbeidsgiver?  

Må min arbeidsplass (helseforetak) så har vi fått beskjed om at vi skal ignorere meldingene inntil videre da systemet på arbeidsplassen ikke er oppe og går enda. Så inntil videre så skal det fortsatt leveres på papir 

Anonymkode: dc636...58c

Skrevet
2 timer siden, Papirblomst skrev:

Arbeidsgiver kan ikke nekte å ta i mot elektronisk sykmelding.

Korrekt! 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må min arbeidsplass (helseforetak) så har vi fått beskjed om at vi skal ignorere meldingene inntil videre da systemet på arbeidsplassen ikke er oppe og går enda. Så inntil videre så skal det fortsatt leveres på papir 

Anonymkode: dc636...58c

Hvordan gjør dere det når legen kun skriver ut elektronisk da? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i dag hos legen med barnet mitt (gratis). Min sykemelding går ut snart og jeg ville fornye den. Måtte betale en egenandel på 152 kr.

Høh? Jeg har vært sykemeldt tre ganger og aldri betalt ekstra for sykemelding! :klo: Ene gangen var det spesialist på sykehus som skrev ut etter en operasjon, og da betalte jeg ingenting. De to andre gangene var det fastlegen som skrev sykemelding og da betalte jeg kun for selve konsultasjonen (legetimen for å finne ut hva jeg feilte og om jeg trengte sykemelding), ikke noe ekstra for sykemeldingen.

Anonymkode: f9196...e2b

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høh? Jeg har vært sykemeldt tre ganger og aldri betalt ekstra for sykemelding! :klo: Ene gangen var det spesialist på sykehus som skrev ut etter en operasjon, og da betalte jeg ingenting. De to andre gangene var det fastlegen som skrev sykemelding og da betalte jeg kun for selve konsultasjonen (legetimen for å finne ut hva jeg feilte og om jeg trengte sykemelding), ikke noe ekstra for sykemeldingen.

Anonymkode: f9196...e2b

Dette var nok pga "konsultasjon". Min lege er streng på at jeg må treffe henne for å få sykemelding, så siden jeg ikke orket å bestille time til meg selv om en uke, tenkte jeg at jeg bare skulle fornye sykemelding da jeg var der i dag og da måtte jeg i allefall betale.

Skrevet
1 hour ago, smilo said:

Hvordan gjør dere det når legen kun skriver ut elektronisk da? 

Leger skal ha mulighet for å skrive ut på papir, da ikke alle kan ha elektronisk sykemelding. 

Skrevet

Her står det man trenger å vite om digital sykemelding. Fra 15.01 gjelder ordningen hele landet.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du må vel ha vært hos legen for å få sykemelding? Et vel ingen leger som skriver ut sykemelding uten å ha vurdert pasienten?

Men jo, leger kan fint sende regning for tiden de bruker på å sende resept eller legeerklæring, så vil tippe de kan det på sykemeldinger også.

Anonymkode: 6ff3f...f7f

det gjelder forlenging av sykmelding kronisk syk og snakket med lege over tlf

Sykmld er skrevet og jeg har fått mld om at den er sendt elektronisk, men jeg lurer på om man fortsatt betaler egenandel for sykmeldinger, at der fortsatt er en takst med eller uten legetime.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Du får melding på nav at du har ei sjukemelding. Arbeidsgjevar får beskjed frå nav at det ligg ei sjukemelding som han må sjå på. Etter eit par dagar får du ny melding frå nav om at du må søke sjukepengar (om du har ei slik ordning) 

Du treng ikkje å levera inn papirutgåva og arbeidsgjevar kan ikkje nekte å ta imot sjukemeldinga digitalt. 

Skrevet
6 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Det var ikke papiret sykemeldingen var skrevet på du betalte for før. Det var egenandelen av jobben legen gjorde med å skrive den 😊

Ja det var det jeg tenkte... jeg sa til de på legekontoret av gammel vane at jeg hentet sykmeldingen dagen etter, men sjefen sier han ikke trenger papirdelen... sender legekontoret giro automatisk da? Tenkte betale når jeg var innom for å hente sykmeldingen, men orker ikke ta turen innom om det ikke er nødvendig

..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...