Gå til innhold

《SUSING/PIPING I ØRET, TINITUS?TETT?》

Frøken M

Anbefalte innlegg

På fredag da jeg skulle legge meg hørte jeg pipende lyd i øret (vanskelig å forklare men akkurat som at det var anleggsmaskiner utenfor) så jeg måtte stå opp å se om det var ørene mine eller om det var noe ute. 

Jeg er tett i nesen og i dårlig form. 

Legen har sett meg inn i øret men alt ser normalt ut. 

Men han nevnte denne 《greia》 som går mellom øret og halsen at den kan være tett. Noen fler som har opplevd dette jeg sier? 😮😮 hva kan man eventuelt gjøre? Har ikke vært utsatt for noen høye lyder som skal tilsi at jeg skal ha fått tinitus heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øretrompeten er tett/nesten tett gr forkjølelse? Bruk nesespray hvis du er tett i nesen. I tillegg hold for nesen og trykk for nesen mens du svelger (valsalvas manøver) flere ganger daglig for å utjevne trykket. Jeg fikk nedsatt hørsel et par uker pga det samme, hadde en følelse at at jeg hadde vann i øret. Men var bare øretrompeten som hadde problemer pga jeg var så forkjølet.  

Anonymkode: bac33...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øretrompeten er tett/nesten tett gr forkjølelse? Bruk nesespray hvis du er tett i nesen. I tillegg hold for nesen og trykk for nesen mens du svelger (valsalvas manøver) flere ganger daglig for å utjevne trykket. Jeg fikk nedsatt hørsel et par uker pga det samme, hadde en følelse at at jeg hadde vann i øret. Men var bare øretrompeten som hadde problemer pga jeg var så forkjølet.  

Man kan vel ikke plutselig få tinitus uten å ha vært utsatt for høye lyder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøken M skrev:

Jo, det er mulig.

Det er også mulig å ha kortvarig tinnitus i forbindelse med forkjølelse. Jeg ville ikke uroet meg med mindre sykdommen går over og pipingen fortsetter.

Anonymkode: ce1d6...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøken M skrev:

Jo det kan man. Tinnitus kan komme uten noen årsak eller pga. andre ting som nedsatt hørsel, stoffskifteproblemer, stress eller som i mitt tilfelle pga. godartet hjernesvulst på hørsel/balansenerve.

Anonymkode: 58d16...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo det kan man. Tinnitus kan komme uten noen årsak eller pga. andre ting som nedsatt hørsel, stoffskifteproblemer, stress eller som i mitt tilfelle pga. godartet hjernesvulst på hørsel/balansenerve.

Må legge til at min diagnose er veldig sjelden, så det er neppe det du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Frøken M skrev:

Jo, selvfølgelig. 

Øresus kan oppstå som følge av infeksjon, slik du nå har. 

Og man får lett øresus ved bruk av nesespray. Blant annet opplever mange allergikere som bruker spray-medisin øresus. 

Anonymkode: 9e8be...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, selvfølgelig. 

Øresus kan oppstå som følge av infeksjon, slik du nå har. 

Og man får lett øresus ved bruk av nesespray. Blant annet opplever mange allergikere som bruker spray-medisin øresus. 

Anonymkode: 9e8be...faa

Men det går over når man ikke er forkjølet lenger ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Frøken M skrev:

Men det går over når man ikke er forkjølet lenger ? 

Ja. Og hvis ikke det gjør det kontakter du fastlegen igjen. Det var ihvertfall den beskjeden jeg fikk etter første kontakten med legen og alt så bra ut (slik som hos deg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og hvis ikke det gjør det kontakter du fastlegen igjen. Det var ihvertfall den beskjeden jeg fikk etter første kontakten med legen og alt så bra ut (slik som hos deg). 

Okei, den er grei 😁😇   Men det ble bra hos deg igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hos meg ble alt normalt igjen etter et par uker. Jeg legger ved en link til deg 😊

https://www.lommelegen.no/øre-nese-og-hals/legesvar/oresus-etter-orebetennelse/69038660

Tusen takk😃 Skal lese nå. 

Veldig godt å høre at du ble bra igjen🤗😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå☺☺ 

Men er det at han så ingenting i øret mitt🙄 Men jeg har klødd i øret en stund før det ble sånn susing. Og vondt om jeg legger håndflaten over øret og klemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...