Gå til innhold

Hvordan forklare 4 åring hvordan babyer kommer i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 4 år har spurt noen ganger om hvordan babyen kommer i magen. Hvordan forklare dette? 

Anonymkode: 79406...34d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sa at det lå er frø i mamma sin mage. Frøet hadde mamma fått i gave av pappa og spist. Hun skjønte ikke så veldig mye mer😅 Hadde haste KS med første, som vi har forklart så hun spurte ikke engang hvordan lillebror kom ut😅

Anonymkode: 56cfb...98a

• Liker 1
Skrevet

Noen barn har sett NRK SUPERs «SFO..» der skolebarna lurer på dette. Der sier de at et frø konmer i magen der det er egg.

Så sier noen barn at voksne gjør «tiss mot tiss» og «sexer».

Dette passer ikke for en 4-åring! Du kan jo bare si at barn blir til inne i magen til mammaen og at det må en mamma og en pappa til for at frøet skal vokse og bli et barn etc.

Anonymkode: 4ef56...2e8

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 4 år har spurt noen ganger om hvordan babyen kommer i magen. Hvordan forklare dette? 

Anonymkode: 79406...34d

Du bør ikke forklare til en 4-åring om tisser og sexing. Hold det enkelt og snakk om frø i magen.

• Liker 3
Skrevet

Du kan si at mamma og pappa er så veldig glad i hverandre og forelsket, derfor ga pappa mamma en celle fra tissen, som smeltet sammen med mammas egg i magen. Enkelt og greit!

VIKTIG å være ærlige og faktisk si tiss, selv om de «bare» er 4 år. I dagens moderne tid, så jobbes dette MYE med i barnehagen også (for å forebygge overgrep), fordi at barna skal bli bevisst sin egen kropp, hva som er GREIT og ikke, og være med på å gjøre kropp naturlig ift selvbilde og egen trygghet rundt kropp. 

Det er vi voksne som synes dette er «flaut», og kan være lett for et barn og plukke opp dette - og ta med seg våre vaner (les: flauheten). 

Anonymkode: cc5c6...b60

• Liker 36
Skrevet

Har du sett hvordan høna legger egg? Noen ganger er det bare et vanlig egg som vi kan spise til frokost. Andre ganger er det en liten kylling som kommer ut av egget av seg selv når den er blitt stor nok til å lage lyd. Høner er damehøns og kyllingmammer. Akkurat som damer er mammaen til babyer.

Mammaer er litt som damehønsene. Mammaer legger egg som kan bli til babyer. Men mammaer legger bittesmå egg inni magen i stedet som er så små at man nesten ikke kan se dem. De går bare i stykker og forsvinner hvis det ikke er noe inni dem. Men hvis der er en baby i egget, vokser den inni magen til Mamma til den er så stor at magen til Mammaen ser ut som en fotball til slutt. Når babyen er stor nok til at den kan lage lyder kommer den ut akkurat som kyllingen. Det gjør litt vondt for Mamma når babyen kommer ut av rumpen så derfor må mamma på sykehus da. Da får du komme på besøk på sykehuset og når du kommer dit: da er babyen kommet ut og da er du blitt storebror.

Anonymkode: 96c15...b46

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett hvordan høna legger egg? Noen ganger er det bare et vanlig egg som vi kan spise til frokost. Andre ganger er det en liten kylling som kommer ut av egget av seg selv når den er blitt stor nok til å lage lyd. Høner er damehøns og kyllingmammer. Akkurat som damer er mammaen til babyer.

Mammaer er litt som damehønsene. Mammaer legger egg som kan bli til babyer. Men mammaer legger bittesmå egg inni magen i stedet som er så små at man nesten ikke kan se dem. De går bare i stykker og forsvinner hvis det ikke er noe inni dem. Men hvis der er en baby i egget, vokser den inni magen til Mamma til den er så stor at magen til Mammaen ser ut som en fotball til slutt. Når babyen er stor nok til at den kan lage lyder kommer den ut akkurat som kyllingen. Det gjør litt vondt for Mamma når babyen kommer ut av rumpen så derfor må mamma på sykehus da. Da får du komme på besøk på sykehuset og når du kommer dit: da er babyen kommet ut og da er du blitt storebror.

Nei.

Mange barn vil så ikke spise egg.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Mange barn vil så ikke spise egg.

Sånne hensyn tar ikke tanter. Det er minimale problemer vi overlater til foreldrene:fnise:

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke der den kommer ut? Tissen eller et hull bak tissen er vel bedre å si? 😉

Anonymkode: a2c40...4f1

• Liker 6
Skrevet

På den alderen sa jeg bare at det kom et frø fra pappa inn i magen til mamma, som smelta sammen med et frø fra mamma, vokste og ble til en baby. Forklarte også hvordan babyen kom ut fra tissen, og dette hadde hun visst holdt foredrag om i barnehagen, når noen påsto at de kom ut fra navlen. :P Hun fikk en lillebror da hun var 3 år, så det var naturlig at hun lurte på sånt. 

Når hun ble litt større og spurte hvordan frøet kom seg inn så forklarte jeg at frøene kom ut av tissen til pappa osv, og at det kun er voksne som skal gjøre sånt. Da fniste hun litt, og ferdig med det. Har også forklart at søsken ikke kan få barn sammen, siden hun en stund syntes det var veldig praktisk at hun bare kunne få frø av lillebror når de ble voksne :fnise: 

Anonymkode: 86b66...dd8

• Liker 9
Skrevet

Herlighet, kan man ikke fortelle det som det er? Ikke rart barn ikke forteller om overgrep, når foreldre ikke tørr å være ærlig om sånne ting. 

4-åringen min spurte nå for litt siden hvordan baby kom inn i magen (jeg er gravid), og jeg fortalte som det var. Pappa har frø i tissen sin, som jeg får av han, og frøene svømmer til egg jeg har i magen. Når egget vokser blir det til en baby. Han spurte litt om dette i 1-2 dager, også var det greit. Fortalte han også at det er kun noen voksne gjør, og når begge to har lyst. 

Hvordan i all verden skal barn kunne snakke om kropp osv om foreldrene tilomed blir flaue og "lyver"? Kripos kan jo ikke få sagt nok hvor viktig det er at vi snakker om det, det ble snakket om senest på god morgen Norge igår. Noen barn er jo oppvokst med overgrep, så de vet ikke annet. Da er det iallefall viktig at de får vite om hvordan det egentlig fungerer og hva som er lov. 

• Liker 35
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Du sier det som sant er.

Skrevet

Tror du må legge korta på bordet og bare fortelle hva for noe griseri du har gjort med pappaen hans.

Fysj! 

• Liker 2
Skrevet

Nå skjønner jeg hvorfor alle barna trodde ungen kom ut av navlen. Hva er så farlig med å fortelle det som det er? Ungene i vår slekt har fått det forklart, de syntes det var rart, men det gjorde også at de lå foran i naturfag på skolen, i og med at dukka opp så mange rare historier der. Jeg husker også at jeg kom hjem og spurte mamma og pappa i sin tid om hva pule betydde. Heldigvis kom de ikke med en rar bortforklaring, men sa det som det var. 

• Liker 2
Skrevet

Du sier det som det er! 

I bhg min datter på 4 år går i kom stine sofie stiftelsen på besøk. Dem snakke med de eldste barna 4-6 år og fortalte hvordan barn blir til. At når 2 personer er veldig glad i hverandre så vil dem ha barn og får å få barn må dem kose seg sammen. Det som skjer er at penis blir stiv og da tar mannen den opp i vaginaen. 

Anonymkode: 08b96...a2f

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du sier det som det er! 

I bhg min datter på 4 år går i kom stine sofie stiftelsen på besøk. Dem snakke med de eldste barna 4-6 år og fortalte hvordan barn blir til. At når 2 personer er veldig glad i hverandre så vil dem ha barn og får å få barn må dem kose seg sammen. Det som skjer er at penis blir stiv og da tar mannen den opp i vaginaen. 

Og ja, dem brukte ordet penis og vagina.

• Liker 3
Skrevet

I barnehagen her fortalte de veldig flott om det. De får vite at kvinner har forskjellige hull. Et som man tisser fra, et hvor bæsj kommer ut, også er det babyhula mellom de to. Det er her babyen kommer ut, og det er her far har frøene sine til mammas egg som kan lage baby. (husker ikke helt ekstakt detaljene, men poenget er at det er babyhula babyen kommer ut av, ikke tissehullet)

Dette har jeg da dratt det videre når hun fant ut at jeg blødde. Da fikk jeg fortalt at det er fordi jeg ikke har baby i magen, så egget som kunne blitt en baby, blir skylt ut av kroppen min med blod.

Hun er nå 7,5 år gammel.

I barnehagen har de til og med fortalt hvordan to damer får baby sammen, og to menn. Utrolig glad for den barnehagen.

Anonymkode: 72411...ac7

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier det som det er! 

Hva faen!? Skulle vært fengslet

Anonymkode: 5a5ee...293

Skrevet

Vi forklarte alltid våre det akkurat som det er helt fra de var bittesmå, på samme måte som vi forklarte hva som skjer med maten vi spiser slik at den ender opp som bæsj og alle andre vanlige kroppslige funksjoner. I den alderen er dette helt naturlig og ikke pinlig eller rart på noen måte.

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen!? Skulle vært fengslet

Anonymkode: 5a5ee...293

Eh nei! Vet du hva Stine Sofiestiftelsen er? 

Ser virkelig ikke hva problemet er ved å fortelle en 4 åring hvordan barn blir til.

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...