Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg bor idag i ett hus vi begge eier like mye. Tinglyst på begge. 

Vi skal nå selge og kjøpe leilighet, men det skal da tinglyses kun på meg selv om han har betalt like mye som meg til leiligheten.

Vi har 2 barn sammen og jeg har 1 fra tidligere. Dette er grunnen til atbi tinglyser kun på meg. At mitt første barn er likestilt ved arv om jeg dør før han.

Dør jeg før han så arver barna alt som er igjen av overskudd etter arv, eller er det mer vi må tenke på her?

Vi er gift og gode venner nå, men vet aldri hva som kan skje ved skilsmisse eller dødsfall. Dette er noe vi begge ønsker og han har selv sagt at skulle jeg dø før han, så selges huset og evt overskudd etter salg blir delt likt på barna og ikke noe til han.

Anonymkode: 24df3...019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

Dør du før han, så må han selge huset , ta med seg barna og flytte til noe smått som han har råd til, for å sikre at din førstefødte arver? Hvorfor ikke begunstige din mann med en svær livsforsikring heller så han har råd til å kjøpe ut din førstefødte om du dør før han? 

Anonymkode: 44dce...6bc

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Dør du før han, så må han selge huset , ta med seg barna og flytte til noe smått som han har råd til, for å sikre at din førstefødte arver? Hvorfor ikke begunstige din mann med en svær livsforsikring heller så han har råd til å kjøpe ut din førstefødte om du dør før han? 

Dette er vi enige om, så det trenger ikke å bli diskutert. Han har nok penger så han klarer seg. 

Vi tenker at hvis han står på tinglysningpapirene så vil arven etter meg bli fordelt halvparten til han og resten til barna. Noe vi ikke vil. Vi ønsker at barna skal arve 1/3 hver og da alt som er av verdier som feks leiligheten vi skal kjøpe.

Samtidig for å sikre meg økonomisk hvis han dør først. Jeg har råd til å beholde ledigheten da og barna arver meg når min tid kommer.

Jeg har livsforsikring som tilfaller mine barn og ikke noe til han. Dette er igjen på grunn av at han har nok penger til å klare seg fint økonomisk.

Gjest lurerpåmasse
Skrevet

Enkelt og greit.

Hvis det er særkull barn i bildet har de rett på arven etter faren sin eller moren sin, noe som betyr at hvis dere kjøper sammen og han dør før deg kan du risikere å måtte kjøpe ut barnet hans, altså halve boligen

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og jeg bor idag i ett hus vi begge eier like mye. Tinglyst på begge. 

Vi skal nå selge og kjøpe leilighet, men det skal da tinglyses kun på meg selv om han har betalt like mye som meg til leiligheten.

Vi har 2 barn sammen og jeg har 1 fra tidligere. Dette er grunnen til atbi tinglyser kun på meg. At mitt første barn er likestilt ved arv om jeg dør før han.

Dør jeg før han så arver barna alt som er igjen av overskudd etter arv, eller er det mer vi må tenke på her?

Vi er gift og gode venner nå, men vet aldri hva som kan skje ved skilsmisse eller dødsfall. Dette er noe vi begge ønsker og han har selv sagt at skulle jeg dø før han, så selges huset og evt overskudd etter salg blir delt likt på barna og ikke noe til han.

Dette er å spekulere og kan lett avsløres. Snakk med advokat og få ordnet tingene etter boka, så sparer du dine etterkommere og lengstlevende for mye spetakkel. 

Snakk om å lure seg selv, eller å være dum!

Anonymkode: 6c433...584

Skrevet

Han må jo være en tosk om han går med på dette. At ditt særkullsbarn skal forfordeles med hans innsats. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Dere må tenke på at ektefeller ikke kan gi gaver til hverandre uten å skrive ektepakt. Uten ektepakt så eier han fremdeles halvparten selv om leiligheten bare står på deg. Han vil dessuten arve 25 % av din halvpart.

Skrevet
På 1/31/2018 den 19.10, Testosteron skrev:

Ja. Dere må tenke på at ektefeller ikke kan gi gaver til hverandre uten å skrive ektepakt. Uten ektepakt så eier han fremdeles halvparten selv om leiligheten bare står på deg. Han vil dessuten arve 25 % av din halvpart.

Hva vil det egentlig si å eie en bolig? At man kan dokumentere at man har kjøpt og betalt den? At man har en kontrakt lagret hos en advokat? At den er tinglyst i navnet sitt?

Sikkert dumt spørsmål...

Skrevet

Å tinglyse bolig kun på deg, vil ikke ha noen betydning for arv hvis du dør før mannen din. Særkullsbarnet ditt vil fortsatt ha rett på å få sin pliktdelsarv etter deg, mannen din vil fortsatt har krav på sin andel og han vil ha rett på å sitte i uskifte overfor deres felles barn. Virker ikke helt som du skjønner hva en tinglysning er. Den er ganske verdiløs uten at dere også inngår en ektepakt. Skal ektepakten i tillegg være gyldig overfor kreditorer, må den også tinglyses.

Anonymkode: cb538...287

• Liker 3
Skrevet

Les hi en gang til. Han har ingen barn fra tidligere, det er jeg som har det. Sammen har vi to barn. Vi vil at barna våre og det ene mitt fra tidligere skal være arvinger etter oss begge og på lik linje.

Hvordan mener dere dette er spekulativt? Vi lurer jo ingen såvidt jeg kan se

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Les hi en gang til. Han har ingen barn fra tidligere, det er jeg som har det. Sammen har vi to barn. Vi vil at barna våre og det ene mitt fra tidligere skal være arvinger etter oss begge og på lik linje.

Hvordan mener dere dette er spekulativt? Vi lurer jo ingen såvidt jeg kan se

Da må vel han skrive testament hvor han inkluderer ditt barn. Må likevel passe på at deres to felles barn får det de har krav på etter loven, men siden du skriver at han har penger blir vel ikke det noe problem. 

Anonymkode: 6e954...602

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...