Gå til innhold

Fagbrev er mer ettertraktet enn mastergrad.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 31.1.2018 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Det finnes ubrukelige fagbrev og det finnes ubrukelig mastergrader. Har du fagbrev eller mastergrad det er behov for i samfunnet, ja da er du ettertraktet. Samfunnet lider neppe noen nød om det blir færre med fagbrev i blomsterdekoratør eller master i teatervitenskap, mens folk med fagbrev som elektriker eller master i intensivsykepleie vil det stort sett være samfunnsmessig behov for. 

Anonymkode: bee11...ce6

Hvilke fagbrev er brukelige?

Anonymkode: 88ecd...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skogrose

En ubrukelig mastergrad er jo nettopp det. En mastergrad i et fag som er sterkt ettertraktet og som garanterer en godt betalt jobb er derimot ikke det. Man kan ikke bare tenke hobby og personlig interesse ved valg av utdannelse. Søk for all del en utdanning det er behov for (fagbrev eller master) som du i tillegg interesserer deg for. Skjønner meg ikke på folk som tar opp mange hundre tusen i studielån uten den sikkerheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uenig. Problemet er at man blir forspeilet at universitet er veien å gå. Som et barn av Bærum er det også et slags gruppepress, der akademia er det beste. Fagbrev - æsj, liksom. Særlig de typiske manneyrkene (transport, anlegg, snekker osv). Som yngre var jeg interessert i lingvistikk, historie, arkeologi, paleontologi. Joda, dette var bra, "så interessant!", aldri teatervitenskap og de særere greiene. Likevel, det ingen sa, var at det finnes ikke mange jobber innad i dette. 

Resultatet for min del er tre år studieforberedende, som jeg aldri kommer til å bruke videre. Med oppbrukt rett til videregående er det ikke bare å sette seg på skolebenken igjen, med to år teori og to år læretid, særlig fordi jeg er "voksen" med mann og barn. Det å begynne rett på som ufaglært er også vanskelig - det nærmeste jeg kom var å jobbe hos en fjern slektning i anleggsbransjen, uten kontrakt, uten forsikring og etter tre ukers arbeid, 6000 kroner i lønn. Jeg forstår at arbeidsgivere ikke har veldig lyst å betale full fagarbeiderlønn for folk som meg som trenger opplæring, men 2000 kr/uka motiverer ikke. 

Poenget er i hvert all det, at man som tenåring og på veien til å velge noe som definerer resten av yrkeslivet, ikke blir opplyst om reelle muligheter og begrensinger. Det er bare mantraet om at alt innen universitet er bra og at man kan bli hva man vil.

Jeg skulle gjerne tatt fagbrev, men tror ikke det skjer. Uten verken fagbrev eller høyere utdanning kommer jeg til å ha en arbeiderklassejobb resten av livet, forutsatt at jeg får jobb.

Jeg var ikke arbeidssky, men hadde en genuin interesse for det ovennevnte teoretiske, med at sterkt ønske om å bli noe. Så nå sitter jeg her, som en av samfunnets tapere, men i hvert fall har jeg innsett at humaniora er meningsløst

Anonymkode: bf4a8...b1f

Om den anleggsjobben var relativt nylig, så tilsier en lønn på 2000,- i uka 50,- i timen. Det kan i seg selv være lovstridig dersom det fantes en tariffavtale. Og det er ikke lov å jobbe uten kontrakt og uten forsikring, det høres mest ut som du jobbet svart uten sikkerhet. Det må du ikke finne på i anleggsbransjen. Hvis noe skjer og man skader seg, så står man på bar bakke uten forsikringer. Ta heller et tips til arbeidstilsynet. 

Og det er ikke for sent å sette seg på skolebenken, man må bare få det til på et vis. Enten det gjelder yrkesutdannelse med fagbrev eller høyere utdanning. Om du ikke har grei jobb allerede, så vil du i det minste stå bedre i det med en ålreit utdannelse, enn du gjør nå uten jobb (som jeg tolker det til at du ikke har per dags dato). Nei, alle kan ikke bli absolutt hva man vil, men se for deg selv om 10 år. Hvis du tar en utdannelse, så står du med den utdannelsen om 10 år. Hvis du ikke gjør det, så stiller du likt som i dag. Hva er best av de to? jeg vet hva jeg ville valgt. 

Anonymkode: 040af...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies det gjelder mest for elektro, bygg eller industrifag men dette gir jo mening, ettersom de yrkene er praksis. Det gjelder hvilket yrker det er og går ikke an å si alle master er mindre etterspurt, feks profesjonsstudier slik som lektorutdanning, sykepleier, farmasi så er det veldig attraktiv dersom man har master og spesialisert seg i ett fag m.m. 

Anonymkode: 11390...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Skogrose skrev:

En ubrukelig mastergrad er jo nettopp det. En mastergrad i et fag som er sterkt ettertraktet og som garanterer en godt betalt jobb er derimot ikke det. Man kan ikke bare tenke hobby og personlig interesse ved valg av utdannelse. Søk for all del en utdanning det er behov for (fagbrev eller master) som du i tillegg interesserer deg for. Skjønner meg ikke på folk som tar opp mange hundre tusen i studielån uten den sikkerheten..

Det er ikke alle som passer i a4 boksen til Ola dunk. Noen velger å ta risiko, og når man tar risiko er man som oftest villig til å gjøre hva som helst, flytte hvor som helst for å få jobb innenfor sitt eget felt. En master er ikke ubrukelig, en utdanning er ikke ubrukelig. Man skal virkelig ikke velge etter hva som er etterspurt om man ikke har noen interesset for faget, man skal velge  hva man liker og hva man kan tenke seg å jobbe med i livet. Fagbrev eller master. Helt ærlig så homler jeg med øynene til dem som snakker om "tullestudier" og at mastere er ubrukelige. Her er det noen som er sjalu eller arrogant, tenker jeg.

Anonymkode: 40d2a...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke alle som passer i a4 boksen til Ola dunk. Noen velger å ta risiko, og når man tar risiko er man som oftest villig til å gjøre hva som helst, flytte hvor som helst for å få jobb innenfor sitt eget felt. En master er ikke ubrukelig, en utdanning er ikke ubrukelig. Man skal virkelig ikke velge etter hva som er etterspurt om man ikke har noen interesset for faget, man skal velge  hva man liker og hva man kan tenke seg å jobbe med i livet. Fagbrev eller master. Helt ærlig så homler jeg med øynene til dem som snakker om "tullestudier" og at mastere er ubrukelige. Her er det noen som er sjalu eller arrogant, tenker jeg.

Ikke så gøy for oss skattebetalere å finansiere folk som tar ubrukelige utdanninger i næringslivet fordi de ønsker å jobbe med lidenskapen/hobbyen sin. 

Anonymkode: 3c950...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke så gøy for oss skattebetalere å finansiere folk som tar ubrukelige utdanninger i næringslivet fordi de ønsker å jobbe med lidenskapen/hobbyen sin. 

Anonymkode: 3c950...bdb

Jealous much? :) Hva vet du om de jobber med det dem er utdannet som eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastergrad er da alt mulig?

Jeg har en mastergrad i spesialpedagogikk. Hadde aldri funka med et fagbrev innen det da det er sjukt mye teori OG praksis som må læres.  Likevel er det et ekstremt praksisrettet yrke hvor man er ute i "felten" og jobber. 

Anonymkode: d5ad7...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Veldig merkelig påstand, da de to tingene som oftest ikke kan sammenlignes. I bransjene som krever mastergrad får man ikke jobb med fagbrev. Og mange fagbrev er også "ubrukelige" på den måten at mange arbeidsgivere heller ansetter ufaglærte fordi de kan de betale mindre. Veldig vanlig for hjelpepleiere og innen restaurant/servering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er en merkelig og egentlig litt meningsløs påstand. Selvsagt er fagbrev mer ettertraktet i yrker hvor det kreves fagbrev. Men i yrker hvor det kreves høyere utdanning er ikke fagbrev mer ettertraktet, for da må du ha nettopp høyere utdanning/master. Jeg har selv et yrke hvor fagbrev ikke vil få deg noen vei. Du vil ikke være kvalifisert, like lite som jeg er kvalifisert til å skru inni sikringsboksen i huset mitt.  I noen bransjer er komboen fagbrev og relevant høyere utdanning aller best, og det er jo ikke så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 05b4b...885

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2018 den 3.48, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om dette?

Anonymkode: bdd90...555

Det kommer an på fagbrevet. Så tittelen er misvisende, som vanlig. Som nevnt av en annen her, dette er uansett ikke kombineres i de bransjene som "konkurrerer". Altså man kan ikke få jobb med fagbrev der det kreves mastergrad og omvendt. Det blir for rart å krysse helt over slik - i de fleste tilfeller er det ikke mulig.

En annen ting som er viktig å få med seg er at dette er en undersøkelse fra NHO - det private næringslivet hvor det går i bruk og kast av arb.kraft - spesielt på "fagbrev" nivå. Så man skal ikke være altfor naiv her og høre på hva visse NHO-bedrifter "mener". For det de mente før eller nå, betyr ikke at de vil mene det samme om 5 år. Disse liker nettopp å påpeke at vi "lever i en raskt skiftende verden" - men dermed så skifter også meningene og "behovet" ganske så ofte også.

De med mastergrad innen humanistiske fag pleier uansett ikke å velge å jobbe i NHO sine medlemsbedrifter. Det humanistiske er rettet mer mot offentlig sektor og ikke-statlige organisasjoner der det er behov for humanistisk kompetanse. Noen bedrifter ansetter selvsagt humanister de også, men poenget er å understreke at undersøkelsen tar for seg NHO sine bedrifter og der er visse fagbrev mer etterspurt. 

Anonymkode: d96b5...e7f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ansette en hjernekirurg, tror jeg at jeg ville valgt en med akademisk bakgrunn, uansett hvor nevenyttige og fingerferdige folk med fagbrev kan være.

Så det spørs litt på jobben.

Men det er ikke dumt å gå fagbrevveien, om det føles greit interessemessig. Ofte lønner det seg økonomisk å ta en relativt kort utdannelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke fagbrev er brukelige?

Anonymkode: 88ecd...f80

Elektriker, heismontør, blikkenslager, ambulanse, bilmekaniker, urmaker, renhold, portør, helsesekretær, helsefag, ortopediteknikk, skomaker, tømrer, kokk, baker, rørlegger, murer og feier for å nevne noen, i tillegg finnes det jo en hel del fagbrev innen industrien som er nyttige. 

Derimot er det neppe noen samfunnskritiske strukturer som raser sammen dersom færre tar fagbrev i blomsterdekorasjon, konditor, aktivitør, hestefag, kurvmaker, kjolesøm, kostyme, salg, kontorarbeider eller hudpleie. Kjekt å ha, ja. nødvendig for daglig virke, nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Elektriker, heismontør, blikkenslager, ambulanse, bilmekaniker, urmaker, renhold, portør, helsesekretær, helsefag, ortopediteknikk, skomaker, tømrer, kokk, baker, rørlegger, murer og feier for å nevne noen, i tillegg finnes det jo en hel del fagbrev innen industrien som er nyttige. 

Derimot er det neppe noen samfunnskritiske strukturer som raser sammen dersom færre tar fagbrev i blomsterdekorasjon, konditor, aktivitør, hestefag, kurvmaker, kjolesøm, kostyme, salg, kontorarbeider eller hudpleie. Kjekt å ha, ja. nødvendig for daglig virke, nei. 

Dette innlegget er farget av ditt syn på hva som er viktig og ikke.

En urmaker sliter i dag, om hen faktisk lever og ånder for urmakerfaget. Likeledes er skomaker et tøft yrke, med tanke på konkurransesituasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner folk med fagbrev som har tjent masse spenn siden de var 19 og de er helt hjernedaue. jeg har ingen tro på at utdanning lønner seg når utgangspunkt/produktivitet taes i betrakning. tvert om tror jeg man taper på utdanning. 

hvis de intelligente tok fagutdanning og de uintelligente tok mastergrad tror jeg de fagutdannende ville tjent BEDRE enn de masterutdannende. 

når rørleggere tjener mer enn lærere er det noe vanvittig galt med vårt samfunn.

Endret av pellepolitibil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen land er bygget på bare fagbrev, eller bare kandidater fra universitetet. 

En grunn til at mange vil ta høyere utdanning, er jo for å kunne få bedre stillinger. Jeg jobbet selv som elektriker, og 10 år senere har ca. halvparten av dem jeg jobbet med enten begynt på teknisk fagskole, eller ingeniørutdanning. Noen vil ha mulighet for å ta installatørprøven, andre er møkk lei av å strekke kabler dagen lang, og noen vil gjerne ha lederstillinger i firma. 

Personlig gikk jeg for mastergrad (Sivilingeniør) fordi det jeg interesserte meg for (kunstig intelligens) absolutt krever en Mastergrad.

Anonymkode: c8af9...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er ettertraktet vil alltid være avhengig av trender, andel som går ut i pensjon og konjukturer i økonomien. Likevel vil det nok som regel alltid være større etterspørsel etter personer med papirer på at de kan gjøre et arbeid innen privat tjenesteytende næringer og industri. Jeg vil tro at det offentlige er ganske mettet av byråkrater med master innen ymse humanetiske fag. 

Anonymkode: 3468f...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, T-Rex skrev:

Dette innlegget er farget av ditt syn på hva som er viktig og ikke.

En urmaker sliter i dag, om hen faktisk lever og ånder for urmakerfaget. Likeledes er skomaker et tøft yrke, med tanke på konkurransesituasjonen.

Jeg tror du tenker at begge de yrkene betyr at man står i butikk og betjener over disk dagen lang, og det er ikke tilfellet. Siste urmaker i min by er egentlig gått av med pensjon for lengst, men har vært yrkesaktiv fordi det ikke finnes noen som kan overta, det utdannes rett og slett ikke folk. Han selger ikke armbåndsur og lever av å bytte batteri i dem, han driver bl.a med reperasjon av større klokker (det nærmeste man kommer i private hjem er vel bestefarsur på veggen), ofte vedlikehold av større urverk i offentlig bygg og på museer. Han har nok å gjøre, og fortviler over at kundene han ikke får hjelp når han en dag ikke klarer mer. 

Skomaker er ikke bare en som står og flikker sko i en bås på kjøpesenteret. Skomakere jobber på skofabrikker (som Norge enda har faktisk), og ikke minst er de viktig for å få spesiallagt sko til mennesker som trenger det pga sykdom, som ulike revmatiske sykdommer, skader etter ulykker og medfødte deformiteter i beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror du tenker at begge de yrkene betyr at man står i butikk og betjener over disk dagen lang, og det er ikke tilfellet. Siste urmaker i min by er egentlig gått av med pensjon for lengst, men har vært yrkesaktiv fordi det ikke finnes noen som kan overta, det utdannes rett og slett ikke folk. Han selger ikke armbåndsur og lever av å bytte batteri i dem, han driver bl.a med reperasjon av større klokker (det nærmeste man kommer i private hjem er vel bestefarsur på veggen), ofte vedlikehold av større urverk i offentlig bygg og på museer. Han har nok å gjøre, og fortviler over at kundene han ikke får hjelp når han en dag ikke klarer mer. 

Skomaker er ikke bare en som står og flikker sko i en bås på kjøpesenteret. Skomakere jobber på skofabrikker (som Norge enda har faktisk), og ikke minst er de viktig for å få spesiallagt sko til mennesker som trenger det pga sykdom, som ulike revmatiske sykdommer, skader etter ulykker og medfødte deformiteter i beina. 

Jeg er klar over at det finnes nisjer også for urmakere og skomakere. Det jeg ikke er enig i, er at det ikke finnes like store nisjer for enkelte av yrkene du lister som ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎01‎.‎2018 den 14.24, AnonymBruker skrev:

Man skal ta slike NHO undersøkelser med en klype salt. "Etterspurt"  betyr bare at de ønsker ennå flere fagarbeidere slik at de kan presse ned lønnsnivå og arbeidsvilkår. Selvagt godt hjulpet av østeuropeisk arbeidskraft i tillegg. 

Fremtiden for rene fagutdannede i Norge er mørk. 

Anonymkode: 040af...6a0

Spørs nå veldig mye på hvilket fagbrev du har da.  

Ville ikke anbefalt Restaurant/matfag eller yrkessjåfør for å si det sånn.

Anonymkode: 3cf36...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...