AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Del Skrevet 31. januar 2018 Hva synes dere om dette? De med fagbrev er mer ettertraktet på arbeidsmarkedet enn de med mastergrad. Og skulle du ha en mastergrad innenfor humanistiske fag..så er du fucked og veldig lite etterspurt. https://m.nettavisen.no/na24/nho-fagbrev-mer-etterspurt-enn-mastergrad/3423411301.html Anonymkode: bdd90...555 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Del Skrevet 31. januar 2018 Godt mulig det. Anonymkode: 0bf0e...c59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 31. januar 2018 #3 Del Skrevet 31. januar 2018 Og så? En ubrukelig mastergrad viser seg å være akkurat det, altså ubrukelig. Det burde i så fall folk innse selv, før de kaster bort 5 år på universitetet, pluss 3 år på studieforberedende. For å bli noe ingen har bruk for. Jeg tenker at sånne folk egentlig er arbeidssky, og misliker å gjøre noe nyttig for samfunnet. Og kanskje til og med føler seg berettiget til en godt betalt tullestilling i det offentlige. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Del Skrevet 31. januar 2018 25 minutter siden, Resignert skrev: Og så? En ubrukelig mastergrad viser seg å være akkurat det, altså ubrukelig. Det burde i så fall folk innse selv, før de kaster bort 5 år på universitetet, pluss 3 år på studieforberedende. For å bli noe ingen har bruk for. Jeg tenker at sånne folk egentlig er arbeidssky, og misliker å gjøre noe nyttig for samfunnet. Og kanskje til og med føler seg berettiget til en godt betalt tullestilling i det offentlige. Hehehe. Anonymkode: bdd90...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 31. januar 2018 #5 Del Skrevet 31. januar 2018 Jeg tror det er overskudd i enkelte søkemasser. Konkurransen blant de som tar bla administrasjon og økonomifag er hard. Det skal mye til for å skille seg ut og i min bedrift og endel andre bedrifter ser jeg at det skrives "vi ønsker ikke nyutdannede uten relevant arbeidserfaring i denne omgang" eller " du må kunne vise til tidligere gode resultater innen ....." Jeg tror mange tenker at de skal studere noe og jobbe litt i helgene under studiene og når de er ferdige så slenger de mastergraden i bordet på jobbintervjuet og tror de skal få en eller annen lederjobb,men har ingen resultatoppnåelser å vise til. Elektrofag feks har videreutdanninger som er relevante mtp digitalisering og teknologi. IT er forsåvidt og ettertraktet og da både IT på bachelor/masternivå og IT innen yrkesfag. Dessuten trengs det folk med yrkesfaglig bakgrunn i de fleste bedrifter. Skal du eksempelvis søke lederjobb på et sykehus og har fagbrev som helsefagarbeider og jobbet en stund og kanskje tatt 1 år med ledelsesfag så stiller du mye sterkere enn en som har tatt bachelor i "administrasjon og ledelse" og jobbet annenhver helg på Kiwi.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Del Skrevet 31. januar 2018 Det er sikkert riktig innenfor en del bransjer, men eksemplet du kommer med er jo ganske dårlig. Du kan ikke sammenlikne en mastergrad i humanistiske fag med et hvilket som helst fagbrev. Da må du sammenlikne mastergrad i humanistiske fag mot fagbrev innen humanistiske fag. Anonymkode: 33785...d5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Del Skrevet 31. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om dette? De med fagbrev er mer ettertraktet på arbeidsmarkedet enn de med mastergrad. Og skulle du ha en mastergrad innenfor humanistiske fag..så er du fucked og veldig lite etterspurt. https://m.nettavisen.no/na24/nho-fagbrev-mer-etterspurt-enn-mastergrad/3423411301.html Anonymkode: bdd90...555 Man skal ta slike NHO undersøkelser med en klype salt. "Etterspurt" betyr bare at de ønsker ennå flere fagarbeidere slik at de kan presse ned lønnsnivå og arbeidsvilkår. Selvagt godt hjulpet av østeuropeisk arbeidskraft i tillegg. Fremtiden for rene fagutdannede i Norge er mørk. Anonymkode: 040af...6a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Del Skrevet 31. januar 2018 Veldig lite overrasket over dette. Det viktigste er jo faktisk at du KAN noe, og har noe å tilby i arbeidsmarkedet. Det er selvsagt mange mastergrader som er nyttige - profesjonsutdannelser spesielt - men det er også en økende mengde tulleutdannelser. Jeg håper det kommer noen innstramninger fra statens side, der de begrenser hvilke utdannelser som gir rett til studiestøtte. Ideelt sett hadde foreldre hatt vett nok til å fortelle barna sine at det er lite brukbart med en mastergrad i u-landsstudier, men når de ikke har det, får heller myndighetene signalisere at de er uvillige til å sponse disse overflødige fagene. Hjelp til selvhjelp. Anonymkode: 57e19...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #9 Del Skrevet 31. januar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om dette? De med fagbrev er mer ettertraktet på arbeidsmarkedet enn de med mastergrad. Og skulle du ha en mastergrad innenfor humanistiske fag..så er du fucked og veldig lite etterspurt. https://m.nettavisen.no/na24/nho-fagbrev-mer-etterspurt-enn-mastergrad/3423411301.html Anonymkode: bdd90...555 Veldig generaliserende! Det kommer jo selvfølgelig an på hvilken bransje man søker seg til. I min bransje (rådgiver i det offentlige) kan jeg ikke for noe i verden forstå hvilket fagbrev som kunne vært aktuelt. På min avdeling har alle minimum master innen fagområdet vi jobber med. Anonymkode: 60698...bdc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #10 Del Skrevet 31. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: I min bransje (rådgiver i det offentlige) Rådgiver er ingen bransje. Først må du kunne noe innen en bransje, så kan du begynne å gi råd. Anonymkode: f725f...e53 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Del Skrevet 31. januar 2018 Syns det er sinnsykt oppløftende og motiverende for oss med fagbrev. I dagens samfunn er man så opptatt av skyhøye utdannelser at man rett og slett føler seg tråkket på og sett ned på dersom man har fagbrev, og det kan jeg selv garantere. Selv er jeg helsefagarbeider, og i dette yrket blir man mye undervurdert, og sykepleiere spesielt, tror dem er så mye bedre, nettopp fordi dem har en bachelorgrad. Min opplevelse (uten å dra alle under en kam), er at mange sykepleiere kun gjør sykepleieroppgaver, men svært sjeldent er å se ute i avdeling, sosialisere seg med pasientene, være tilstede, vise omsorg, gjøre aktiviteter, for ikke å snakke om å stelle dem, følge på wc osv. Dem har strengt talt tatt en utdannelse som omhandler mye det å være tilstede og gi omsorg. (Nå gjelder dette sykehjem og omsorgsbolig, og ikke sykehus). Og en ting skal sies: Alle er avhengig av alle, dvs uten helsefagarbeidere, hadde ei heller sykepleier kunne jobbet. Og bare en liten påminnelse til: Uten vaskedamene, som også blir sett ned på og som er et undervurdert ulønnsomt yrke, uten dem, hadde verken fagarbeidere, eller sykepleiere, leger, kunnet jobbet, for da hadde bedrifter blitt stengt på dagen. Det er på høy tid at fagarbeidere får litt oppløftende ord, for det trengtes. Skjønner godt at folk revurderer å bli fagarbeider i dag, måten man blir behandlet på av kollegaer, for ikke å snakke om ledere også, som undervurderer fagarbeidere og bruker oss til mye, fordi vi er mindre verdt i det yrkessamfunnet vi lever i, i dag. Anonymkode: c0e9c...195 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Del Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rådgiver er ingen bransje. Først må du kunne noe innen en bransje, så kan du begynne å gi råd. Anonymkode: f725f...e53 Rådgiver er en rollebetegnelse/tittel som bla. er brukt i det offentlige. Og man har selvfølgelig spesialisering innen et fagfelt. Anonymkode: 040af...6a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Del Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rådgiver er ingen bransje. Først må du kunne noe innen en bransje, så kan du begynne å gi råd. Anonymkode: f725f...e53 Du må jo evne å gi råd også da. Er ikke bare å gi råd bare fordi du kan noe innen en bransje. Anonymkode: d1c83...3d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Del Skrevet 31. januar 2018 Det finnes ubrukelige fagbrev og det finnes ubrukelig mastergrader. Har du fagbrev eller mastergrad det er behov for i samfunnet, ja da er du ettertraktet. Samfunnet lider neppe noen nød om det blir færre med fagbrev i blomsterdekoratør eller master i teatervitenskap, mens folk med fagbrev som elektriker eller master i intensivsykepleie vil det stort sett være samfunnsmessig behov for. Anonymkode: bee11...ce6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #15 Del Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig generaliserende! Det kommer jo selvfølgelig an på hvilken bransje man søker seg til. I min bransje (rådgiver i det offentlige) kan jeg ikke for noe i verden forstå hvilket fagbrev som kunne vært aktuelt. På min avdeling har alle minimum master innen fagområdet vi jobber med. Anonymkode: 60698...bdc Det er jo selvsagt gitt i denne sammenhengen....det er klart det er drøssevis av bransjer der en mastergrad er en fordel, eller en forutsetning. Det er ikke det diskusjonen går på. Anonymkode: 57e19...1d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #16 Del Skrevet 1. februar 2018 På 31.1.2018 den 4.03, Resignert skrev: Og så? En ubrukelig mastergrad viser seg å være akkurat det, altså ubrukelig. Det burde i så fall folk innse selv, før de kaster bort 5 år på universitetet, pluss 3 år på studieforberedende. For å bli noe ingen har bruk for. Jeg tenker at sånne folk egentlig er arbeidssky, og misliker å gjøre noe nyttig for samfunnet. Og kanskje til og med føler seg berettiget til en godt betalt tullestilling i det offentlige. Jeg er ikke uenig. Problemet er at man blir forspeilet at universitet er veien å gå. Som et barn av Bærum er det også et slags gruppepress, der akademia er det beste. Fagbrev - æsj, liksom. Særlig de typiske manneyrkene (transport, anlegg, snekker osv). Som yngre var jeg interessert i lingvistikk, historie, arkeologi, paleontologi. Joda, dette var bra, "så interessant!", aldri teatervitenskap og de særere greiene. Likevel, det ingen sa, var at det finnes ikke mange jobber innad i dette. Resultatet for min del er tre år studieforberedende, som jeg aldri kommer til å bruke videre. Med oppbrukt rett til videregående er det ikke bare å sette seg på skolebenken igjen, med to år teori og to år læretid, særlig fordi jeg er "voksen" med mann og barn. Det å begynne rett på som ufaglært er også vanskelig - det nærmeste jeg kom var å jobbe hos en fjern slektning i anleggsbransjen, uten kontrakt, uten forsikring og etter tre ukers arbeid, 6000 kroner i lønn. Jeg forstår at arbeidsgivere ikke har veldig lyst å betale full fagarbeiderlønn for folk som meg som trenger opplæring, men 2000 kr/uka motiverer ikke. Poenget er i hvert all det, at man som tenåring og på veien til å velge noe som definerer resten av yrkeslivet, ikke blir opplyst om reelle muligheter og begrensinger. Det er bare mantraet om at alt innen universitet er bra og at man kan bli hva man vil. Jeg skulle gjerne tatt fagbrev, men tror ikke det skjer. Uten verken fagbrev eller høyere utdanning kommer jeg til å ha en arbeiderklassejobb resten av livet, forutsatt at jeg får jobb. Jeg var ikke arbeidssky, men hadde en genuin interesse for det ovennevnte teoretiske, med at sterkt ønske om å bli noe. Så nå sitter jeg her, som en av samfunnets tapere, men i hvert fall har jeg innsett at humaniora er meningsløst Anonymkode: bf4a8...b1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartfugl Skrevet 1. februar 2018 #17 Del Skrevet 1. februar 2018 På 31.1.2018 den 3.48, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om dette? De med fagbrev er mer ettertraktet på arbeidsmarkedet enn de med mastergrad. Og skulle du ha en mastergrad innenfor humanistiske fag..så er du fucked og veldig lite etterspurt. https://m.nettavisen.no/na24/nho-fagbrev-mer-etterspurt-enn-mastergrad/3423411301.html Anonymkode: bdd90...555 Hvis det er større behov for en type arbeidskraft, enn det fins arbeidsføre med den kompetansen, er det jo slik at den typen arbeidskraft er mer ettertraktet. Det er jo ikke spesielt overraskende. Det er heller ikke overraskende at høyere utdanning lønner seg mest om den er profesjonsrettet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttig Skrevet 1. februar 2018 #18 Del Skrevet 1. februar 2018 I dag blir man dømt etter alt, hvilken jobb man har for eks. Mange glemmer hvor viktig jobb en renholder gjør, eller en som tømmer søppla di. En av de viktigste jobbene i samfunnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #19 Del Skrevet 1. februar 2018 30 minutter siden, Nyttig skrev: I dag blir man dømt etter alt, hvilken jobb man har for eks. Mange glemmer hvor viktig jobb en renholder gjør, eller en som tømmer søppla di. En av de viktigste jobbene i samfunnet. Ja, så skal man forholde seg til hvordan samfunnet burde være eller hvordan samfunnet er? Få en etterspurt utdannelse. Men er ingen krise i Norge, fortsatt. NAV sørger for at det går greit med de som ikke tar en etterspurt utdannelse i Norge. Er verre i f.eks øst-europa. Og det er grunnen til at det sammenlignet med Norge er langt færre humanister og samfunnsvitere i de landene. Anonymkode: b7cf7...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttig Skrevet 1. februar 2018 #20 Del Skrevet 1. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Få en etterspurt utdannelse. Anonymkode: b7cf7...cd6 Tja, ikke velg en utdannelse man ikke har lyst på selv om den er etterspurt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå