Gå til innhold

Jeg vil skrive om min mor. Spektakulært. Hvordan går jeg frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ikke helt som jeg legger det frem. Men i samme gata.

Grønland var norskt til midt på 30-tallet

Min mor var lærer på den ene norske skolen som fantes her da. Da kunne barn fra fangsthytter som gjerne trenge 2 dager for å komme frem til skolen, og måtte være der i hytten hennes i mange dager i påvente av å komme hjem osv.

Dette livet som hun opplevde føler jeg at jeg som sønn vil formidle i en bok mens hun fortsatt er klar i toppen. 

Før jeg innhenter historien til papir. Vil jeg ha garanti for at nooen trytkker den. Dette kan bli noen års arbeid.

Jeg vil vite at storien blir trykket og de årene vi bruker på å skrive ned dette ikke er forgjeves.

Hvordan får jeg en garanti for dette før jeg. ev. setter i gang arbeidet? Slik at jeg vet at dette ikke er forgjeves?

Endret av Morpheus
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 hours ago, Morpheus said:

Ikke helt som jeg legger det frem. Men i samme gata.

Grønland var norskt til midt på 30-tallet

Min mor var lærer på den ene norske skolen som fantes her da. Da kunne barn fra fangsthytter som gjerne trenge 2 dager for å komme frem til skolen, og måtte være der i hytten hennes i mange dager i påvente av å komme hjem osv.

Dette livet som hun opplevde føler jeg at jeg som sønn vil formidle i en bok mens hun fortsatt er klar i toppen. 

Før jeg innhenter historien til papir. Vil jeg ha garanti for at nooen trytkker den. Dette kan bli noen års arbeid.

Jeg vil vite at storien blir trykket og de årene vi bruker på å skrive ned dette ikke er forgjeves.

Hvordan får jeg en garanti for dette før jeg. ev. setter i gang arbeidet? Slik at jeg vet at dette ikke er forgjeves?

Du vil ikke få noen garanti fra noen forlag, så lenge du ikke har noe å vise dem. Det finnes jo flere muligheter for å få det trykket opp selv, via forlag på nett, så det kan du jo gjøre. 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Forlag tek berre imot idèar frå kjente forfattarar. Viss du ikkje er kjent, må du sende inn eit så fullstendig manus som overhode mogleg. Ikkje for å vere pessimistisk, men det er veldig vanskeleg å kome igjennom nålauget med forlaga. Dei får inn mange fleire manus enn det som blir utgitt.

Ein løysning er å selvpublisere. Dette er mykje meir arbeid, men den einaste måten du kan garantere at den blir utgitt på.

Boka høyrest spennandes ut, så eg tenkjer at du skal skrive den. Dei som blir forfattarar skriv ofte ikkje for å få boka utgitt. Dei skriv fordi dei har ein idè som berre må ut. Nesten som ein slags fødsel, det kan ikkje stoppast. Eg trur at det er det som gjer dei verkeleg gode historiane som ender med utgivelse! Så mitt tips: Skriv boka i fyrste omgang. (Og skriv den ferdig, ikkje halvferdig. Det er veldig lett å berre stoppe opp halvvegs). Ta gjerne eit skrivekurs og øv på grammatikk.

Lykke til! Håper bokdraumen din kjem i oppfyllelse :)

Endret av Stiv Heks
Skriveleif
  • Liker 2
Skrevet

Selv om du presenterer en god ide, så vil man jo aldri vite hvor skriveferdighetene dine ligger. Om du skriver som en prest fra 50-tallet vil de fleste sovne før de har nådd side 5. Om du kan skrive engasjerende og med god flyt i teksten kan man få flere til å lese bøker de ikke trodde de ønsket å lese. Du må nok skrive noen hundre sider, presentere det før du finenr ut om det kan være interesse for å utgi noe, men usikker på hvor mye som kan loves selv med det

Noe som går igjen i fagbøker og historiebøker jeg leser er dårlig skriving. Det er som å lese gjenskriv av en wikipediaartikkel. Om boken din blir en død gjenfortelling av det moren din sier, så blir det ikke nødvendigvis bra...

Anonymkode: 2c53b...33d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...