AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Sønnen min blir 21 år (12-13 år mentalt) om få uker. Han selv ønsker å flytte for seg selv og det vil han nok på mange måter ha godt av. Vi foreldre også, selv om jeg som mor vil bekymre meg en del. Han gikk 3 år på vgs, spesialklasse. De 3 årene gir jo ingen utdannelse. Han er nogenlunde flink på dataspill, spill i hans mentale aldersgruppe. Klarer fint å surfe nettet, men ikke noe utenom det som feks Word, ExCeL osv. Vi skal søke om omsorgsbolig, men er jo ikke sikkert vi får det. Er det noen her som kan fortelle om hvitdan vi skal gå frem og samtidig fortelle litt om prosessen, saksbehandlingstid. Jeg ønsker gjerne å høre om positive og negative sider ved en slik bolig. Anonymkode: e4991...c25
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Er det ingen som vet noe og har erfaring med dette selv? Anonymkode: e4991...c25
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Er det kommunal bolig du mener? Det er det ofte flere års ventetid på. Snakk med de som jobber med det i kommunen, så er du godt på vei Anonymkode: 436bb...11a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min blir 21 år (12-13 år mentalt) om få uker. Han selv ønsker å flytte for seg selv og det vil han nok på mange måter ha godt av. Vi foreldre også, selv om jeg som mor vil bekymre meg en del. Han gikk 3 år på vgs, spesialklasse. De 3 årene gir jo ingen utdannelse. Han er nogenlunde flink på dataspill, spill i hans mentale aldersgruppe. Klarer fint å surfe nettet, men ikke noe utenom det som feks Word, ExCeL osv. Vi skal søke om omsorgsbolig, men er jo ikke sikkert vi får det. Er det noen her som kan fortelle om hvitdan vi skal gå frem og samtidig fortelle litt om prosessen, saksbehandlingstid. Jeg ønsker gjerne å høre om positive og negative sider ved en slik bolig. Anonymkode: e4991...c25 Du negynner med å ta en telefon til kommunen og forhører deg om hva de kan tilby og hva du kan søke på. Omsorgsboliger bruker kommunene hovedsaklig til endre og eller funksjonshemmede som har et omfattende omsorgsbehov og som ikke kan bo for seg selv i en ordinær bolig. Slik du beskriver din sønn, så høres ikke det riktig ut at han skal eller vil av kommunen bli plassert/bosatt i en omsorgsbolig. Et bofelleskap for andre med tilsvarende situasjon som hans vil være langt bedre for alle. (Noe i samme typen som Tangerudbakken). Disse boligene er også et knapphetsgode i de fleste, om ikke alle, kommuner. Så her har du to muligheter enten stå på venteliste til noe blir ledig, eller gjøre som foreldrene i Tangerudbakken gjorde, gikk flere sammen og opprettet og bygde bofelleskapet for sine barn. Det finnes både låneordninger og tilskuddsordninger for funksjonshemmede. Det avgjørende kan og være det du ikke skriver noe om, hvor mye hjelp og tilsyn må personen ha i hverdagen, og hvor slitne er foreldrene og trenger avlastning. Anonymkode: 920dc...0e0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Har et søskenbarn som er psykisk utviklingshemmet og bor i bofellesskap, som høres mer realistisk ut for din sønn enn ren omsorgsbolig. De har en leilighet hver, og så er der fellesareal i midten, samt felles uteområde, og personale tilstede dag og kveld. Han har tilrettelagt arbeid i vernet bedrift, og er også med i diverse tilrettelagte fritidsaktiviteter. Ordner seg selv stort sett, lager mat og handler, men må ha tilsyn i hverdagen og en påminnelse om å stå opp om morgenen f.eks. Han ventet i flere år på plass i det bofellesskapet, for å si det brutalt måtte en av de andre beboerne gå i graven før nestemann på listen kunne få plass, og det tok jo tid. Han trives godt, å bo med andre rundt seg forebygger også ensomhet. Du må høre med kommunen hva de har av tilbud. Noen kommuner har godt tilbud, andre nesten ingenting. De er de eneste som kan svare på hva som er aktuelt og tilgjengelig for dere. Anonymkode: 3f7df...5e0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et søskenbarn som er psykisk utviklingshemmet og bor i bofellesskap, som høres mer realistisk ut for din sønn enn ren omsorgsbolig. De har en leilighet hver, og så er der fellesareal i midten, samt felles uteområde, og personale tilstede dag og kveld. Han har tilrettelagt arbeid i vernet bedrift, og er også med i diverse tilrettelagte fritidsaktiviteter. Ordner seg selv stort sett, lager mat og handler, men må ha tilsyn i hverdagen og en påminnelse om å stå opp om morgenen f.eks. Han ventet i flere år på plass i det bofellesskapet, for å si det brutalt måtte en av de andre beboerne gå i graven før nestemann på listen kunne få plass, og det tok jo tid. Han trives godt, å bo med andre rundt seg forebygger også ensomhet. Du må høre med kommunen hva de har av tilbud. Noen kommuner har godt tilbud, andre nesten ingenting. De er de eneste som kan svare på hva som er aktuelt og tilgjengelig for dere. Anonymkode: 3f7df...5e0 Ja, jeg tenker noe ala Tangerudbakken. Sønnen min lager seg enkel mat selv, men å rydde etter seg er totalt utelukket. Personlig hygiene er ikke viktig, vi må mase hver dag for at han skal dusje. Rydde og vaske på rommet sitt, re sengen eller skifte på sengen er absolutt ikke nødvendig. Jeg har kommet ut sv tellingen på hvor mange ganger jeg hat vist han hvordan det gjøres. Vi har snakket utallige ganger om hvor viktig det er med å være ren og ha det rent rundt seg, men nei det trenger han ikke. Personlig økonomi kan han ikke styre, så der er vi inne i bildet og hjelper til. Jeg skal ta en tlf til kommunen og spørre om dette. Vi gnisser en del på hverandre, så det ville vært greit om han bodde for seg selv og at andre kan ta akkurat det ansvaret. Nå høres det sikkert ut som vi ønsker han dit pepperen gror, men sånn er det ikke. Han er stort sett en snill og god gutt, men han ønsker selv også å bo alene. Han har sett Tangerudbakken og syns det så «kuuuuult» som han sa. Han har ingen venner nå og det er nok veldig ensomt for han. Anonymkode: e4991...c25
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Du må begynne å kontakte kommunen, og du må være tøff. Hvis du ikke er tøff og veldig på, så går det nok noen år før han får plass dessverre. Anonymkode: 1c731...702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå