AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Jeg er 38 og blitt ufør grunnet en bilulykke. Jeg får nå utbetalt ca 17000 i mnd. Nå skal jeg kjøpe meg ny bolig og har 4,8 millioner i egenkapital.Hva vil jeg ca kunne få i boliglån bassert på dette? Anonymkode: 595c6...303
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Spors om hvor mye bolige koster. Tro det går an å kjøpe og betale fult med det summen du har når. Anonymkode: 5372a...95f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Ja men skal jeg ha stor nok bolig området jeg bor, koster det fra 5,5 mill og oppover. Har to barn, så må minst 3 soverom. Anonymkode: 595c6...303
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 38 og blitt ufør grunnet en bilulykke. Jeg får nå utbetalt ca 17000 i mnd. Nå skal jeg kjøpe meg ny bolig og har 4,8 millioner i egenkapital.Hva vil jeg ca kunne få i boliglån bassert på dette? Anonymkode: 595c6...303 Du får maks 3 x inntekten din men med så mye egenkapital kan jeg ikke forstå at du skal ha behov for lån. Bruker du opp hele erstatningen din på boligkjøp? Eller har/får du erstaning i tillegg til å dekke andre utgifter samt intektstap? Anonymkode: ec491...e42 2
Stian82 Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Regner med du er på jakt etter enebolig? Hvorfor ikke kjøpe noe uten gjeld ? God egenkapital har du. Meget god, men for banken handler det om kor mye penger du får inn i måneden.Man ska ha midler til og betjene lån. Så tror ikke du kan forvente mye der til tross for din egenkapital.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får maks 3 x inntekten din men med så mye egenkapital kan jeg ikke forstå at du skal ha behov for lån. Bruker du opp hele erstatningen din på boligkjøp? Eller har/får du erstaning i tillegg til å dekke andre utgifter samt intektstap? Anonymkode: ec491...e42 Boliger her jeg bor koster fra.5,5 mill og oppover (med 3 soverom). Egenkapitalen har jeg opparbeidet meg gjennom kjøp og salg av boliger fra jeg var 18 år,- ingen erstatning. Anonymkode: 595c6...303
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 3 minutter siden, Stian82 skrev: Regner med du er på jakt etter enebolig? Hvorfor ikke kjøpe noe uten gjeld ? God egenkapital har du. Meget god, men for banken handler det om kor mye penger du får inn i måneden.Man ska ha midler til og betjene lån. Så tror ikke du kan forvente mye der til tross for din egenkapital. Enebolig får jeg ikke for under 8 millioner her, så ser etter rekkehus/leilighet.Et lån på 1 million kan da ikke koste mer enn ca 5000 kr i mnd med god rente over 25 år? Anonymkode: 595c6...303
Stian82 Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 Okei. Var litt av noen priser. Ta et møte med banken din og hør med de hva de kan tilby deg. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boliger her jeg bor koster fra.5,5 mill og oppover (med 3 soverom). Egenkapitalen har jeg opparbeidet meg gjennom kjøp og salg av boliger fra jeg var 18 år,- ingen erstatning. Anonymkode: 595c6...303 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boliger her jeg bor koster fra.5,5 mill og oppover (med 3 soverom). Egenkapitalen har jeg opparbeidet meg gjennom kjøp og salg av boliger fra jeg var 18 år,- ingen erstatning. Anonymkode: 595c6...303 Du hevder å ha blitt ufør på grunn av en ulykke og har ikke fått eller utsikter til å få erstatning? Helt mot normalt når man blir uført som følge av bilulykker. Vel, du kan gå inn på sifo og sette opp et budsjett for en familie på din og dine barns alder og kjønn. Så kan du trekke fra kommunale utgifter, utgifter til vedlikehold m.m. og da har du samme regnestykke som banken bruker i forhold til hva du har igjen til å betjene lån med. Kommunalt startlån og eller tilskudd kan du glemme du har for mye egenkapital og sikter for høyt i prisklasse til å være i nærheten av å få napp. I tillegg til din uføretrygd så får du vel barnetrygd og andre stønader? Bostøtte får du vel ikke? Når du har kjøpt og solgt boliger siden du var 18. år så blir jo denne tråden enda mer merkelig. Du burde jo være meget erfaren i dette gamet? Anonymkode: ec491...e42 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du hevder å ha blitt ufør på grunn av en ulykke og har ikke fått eller utsikter til å få erstatning? Helt mot normalt når man blir uført som følge av bilulykker. Vel, du kan gå inn på sifo og sette opp et budsjett for en familie på din og dine barns alder og kjønn. Så kan du trekke fra kommunale utgifter, utgifter til vedlikehold m.m. og da har du samme regnestykke som banken bruker i forhold til hva du har igjen til å betjene lån med. Kommunalt startlån og eller tilskudd kan du glemme du har for mye egenkapital og sikter for høyt i prisklasse til å være i nærheten av å få napp. I tillegg til din uføretrygd så får du vel barnetrygd og andre stønader? Bostøtte får du vel ikke? Når du har kjøpt og solgt boliger siden du var 18. år så blir jo denne tråden enda mer merkelig. Du burde jo være meget erfaren i dette gamet? Anonymkode: ec491...e42 Bor fremdeles sammen med min ex nå, og får ikke annet enn litt ovet 900 kr eksta i barnetrygd pr mnd annet enn uføre stønaden. Vi har gått fra hverandre og defor jeg må ut på boligmarkedet. Bilulykken var for 16 år siden, og den gang trodde man jeg ville klare å komme meg ut i arbeidsmarkedet igjen ettet rehabilitering og endt sykemelding. Fikk 150.000 i ertatning den gang, som gikk til løpende kostnader mm mens jeg var sykemeldt over en lengre tid. Etter å ha prøvd diverse tiltak over flere år nå da jeg ville leve og jobbe som før, var dessverre siste utvei uføretrygd nå (Jeg kunne ikke lenger få arbeidsavklaringspenger). Jeg har siden jeg var 18 år eid 4 boliger, som til sammen har gitt meg denne egenkapitalen ved resalg. Det betyr ikke at jeg er erfaren med lån og bankspørsmål😉 Egenkapitalen min har hele tiden gått rett inn i ny bolig, men er nå frigjort ved siste hussalg grunnet samlivsbrudd. Anonymkode: 595c6...303
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bor fremdeles sammen med min ex nå, og får ikke annet enn litt ovet 900 kr eksta i barnetrygd pr mnd annet enn uføre stønaden. Vi har gått fra hverandre og defor jeg må ut på boligmarkedet. Bilulykken var for 16 år siden, og den gang trodde man jeg ville klare å komme meg ut i arbeidsmarkedet igjen ettet rehabilitering og endt sykemelding. Fikk 150.000 i ertatning den gang, som gikk til løpende kostnader mm mens jeg var sykemeldt over en lengre tid. Etter å ha prøvd diverse tiltak over flere år nå da jeg ville leve og jobbe som før, var dessverre siste utvei uføretrygd nå (Jeg kunne ikke lenger få arbeidsavklaringspenger). Jeg har siden jeg var 18 år eid 4 boliger, som til sammen har gitt meg denne egenkapitalen ved resalg. Det betyr ikke at jeg er erfaren med lån og bankspørsmål😉 Egenkapitalen min har hele tiden gått rett inn i ny bolig, men er nå frigjort ved siste hussalg grunnet samlivsbrudd. Anonymkode: 595c6...303 For hver ny info fra deg så blir dette mer og mer merkelig. Du har ikke hørt om å få personskadesaker gjenopptatt? Du synes heller ikke å ha forstått at man ikke kan starte en erstaningssak før man ser hvordan det går etter skaden, og når man ser at uføretrygd er det dette ender opp på, så har man både en ervervsmessig og en medisinsk invaliditet? Du er 38 år og dette skjedde for 16 år siden? Da var du røflig 22 år gammel, følgelig skulle du hatt ung ufør tillegg i din trygd. I tillegg til barnetillegget. Hva vil du egentlig med denne tråden? Har du vært og undersøkt på en lånekalkulator på hva du kan låne? Anonymkode: ec491...e42 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For hver ny info fra deg så blir dette mer og mer merkelig. Du har ikke hørt om å få personskadesaker gjenopptatt? Du synes heller ikke å ha forstått at man ikke kan starte en erstaningssak før man ser hvordan det går etter skaden, og når man ser at uføretrygd er det dette ender opp på, så har man både en ervervsmessig og en medisinsk invaliditet? Du er 38 år og dette skjedde for 16 år siden? Da var du røflig 22 år gammel, følgelig skulle du hatt ung ufør tillegg i din trygd. I tillegg til barnetillegget. Hva vil du egentlig med denne tråden? Har du vært og undersøkt på en lånekalkulator på hva du kan låne? Anonymkode: ec491...e42 Erstatningen fikk jeg ca 1 år etter ulykken. Da var jeg tilbake 50% i jobb og trodde jeg skulle bli som før og jobbe meg opp til 100%. Det gikk dessverre heller andre veien og jeg fikk ufør ung. Denne ytelsen ble det slutt på for noen år siden, og jeg ble satt på arbeidsavklaringspenger til tross for at jeg var var for dårlig til å jobbe fulltid. Denne ytelsen er tidsbegrenset og jeg har fått den innvilget langt ovet normalt da jeg virkelig ville ut i jobb. Men nå har realiteten slått inn og legen min skal søke ufør for meg fra våren av. Jeg ante ikke at personskadesaker kunne bli gjennopptatt,- selv etter så mange år? Takk for tips! Hva jeg vil med tråden? Høre om bankene ser på solid egenkapital som en sikkerhet slik at jeg kan låne litt mer en 3xinntekten min for å kjøpe meg ny bolig :-) Anonymkode: 595c6...303
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 Er i ganske lik situasjon som deg, dog med mye mindre egenkapital. 400 000 kunne jeg låne, hadde boliglån på 1,3 før jeg ble ufør, men det får jeg ikke fornyet hvis jeg flytter. Går veldig fint å betale det ned nå dog, ca 6000 i mnd. Hvis jeg vil flytte nå må jeg altså finne noe til egenkapitalen + 400 000 eller ha kausjonist. Anonymkode: fe281...041 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 38 og blitt ufør grunnet en bilulykke. Jeg får nå utbetalt ca 17000 i mnd. Nå skal jeg kjøpe meg ny bolig og har 4,8 millioner i egenkapital.Hva vil jeg ca kunne få i boliglån bassert på dette? Anonymkode: 595c6...303 Du skal forsørge deg selv og 2 barn på 17000 i mnd, og vil i tillegg ta opp lån? Anonymkode: 2fa60...0e8 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #16 Skrevet 31. januar 2018 Vi er to foreldre som forsørger barna. Anonymkode: 595c6...303
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #17 Skrevet 31. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal forsørge deg selv og 2 barn på 17000 i mnd, og vil i tillegg ta opp lån? Anonymkode: 2fa60...0e8 Det er realiteten for mange uføre. Forhåpentligvis har man barnetrygd og bidrag i tilegg. For en million i lån f eks vil man kanskje betale 5000 i mnd, det klarer man helt fint. Mange mindre heldige må jo leie for over 10000 i mnd... Anonymkode: fe281...041 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #18 Skrevet 31. januar 2018 Men, det burde vel være mulig å få ung ufør nå, ettersom grunnen til uførheten oppsto før du var 26? Selv om det har vært fram og tilbake, og div, så har du jo dokumentert at du var ung ufør? Anonymkode: fe281...041
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 Hva du kan få i lån er basert på inntekt før skatt, ikke hva du har utbetalt eller hva du har i egenkapital. Du vil få maksimalt 5x inntekt i lån, deretter fratrekk for eventuelt annen gjeld og antall barn, og bil om du har det. Fratrekk for barn varierer utifra barnet alder. Om man regner at du ikke har bil eller annen gjeld, så ville jeg fortsatt ikke håpet på mer enn 400 000,- i lån. Anonymkode: db3e2...f93 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #20 Skrevet 31. januar 2018 På en inntekt på netto 17 000 OG 3 barn, kan ikke jeg fatte at du har råd til annet enn å kun kjøpe for din egenkapital. Din EK er jo så høy at du kan cashe ut en bolig, men ikke ha råd til lån på din inntekt, der du skal ha en enebolig som vil koste mye i vedlikehold i fremtiden. Det er et regnestykke som ikke går opp. 10-20 år frem i tid, når tak eller kleding eller hva nå enn må skiftes på boligen din, hvor skal pengene komme ifra når du har en inntekt på netto 17 000? Du har ikke råd til å bli boende i det området du ønsker. Anonymkode: cde83...dec 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå