Gå til innhold

Noen med student bolig her! Kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått et tilbud av SIO om Umøblert 1-roms leilighet for single, Kringsjå .  Jeg har aldri leid før. Så det er en del ting jeg lurer på.

Det står at jeg må skrive under i kontrakten før 01.02.18, men jeg har ikke sett leiligheten og vet ikke om jeg kommer til å like det?

Hva om jeg signerer kontrakten og jeg ikke liker boligen, må jeg da betale noe eller noe trøbbel osv?

Jeg har fått tilbudet for to dager siden, er det de nye boligene eller de gamle? Tror du?

Siden det står umøblert betyr det ingenting er i leiligheten, ikke noe kjøleskap komfyr osv ?

Hvis jeg signrer kontrakten nå, må jeg da betale depositum og husleien med engang? Eller når jeg har pengene, får ikke lønn før 10.02

Er det eget kjøkken og bad da eller?

Kontrakten er på et år, hva om jeg tenker å bo mer?

Anonymkode: 301a3...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke se boligene tik SIO først. Det er såpass mange om benet og lange køer, så man tar på en måte det man får. Hvis du takker nei, må du søke på nytt og igjen stå i kø.

Umøblert betyr at ingenting er inkludert, ja. Ikke hvitevarer eller noe.

Du må ikke betale husleie med en gang du har signert, men du må betale depositum og første husleie før du får nøklene. Når er innflyttingsdatoen?

Jeg bodde i SIO-bolig i mange år, og trivdes veldig godt. Det er klart standarden ikke er helt på topp, men den er mer enn god nok (og i hvert fall i forhold til prisen). Og man kan gjøre mye med litt pynting :)

Jeg personlig ville ikke takket nei i hvert fall.

Skrevet
1 minutt siden, -lykke- skrev:

Man får ikke se boligene tik SIO først. Det er såpass mange om benet og lange køer, så man tar på en måte det man får. Hvis du takker nei, må du søke på nytt og igjen stå i kø.

Umøblert betyr at ingenting er inkludert, ja. Ikke hvitevarer eller noe.

Du må ikke betale husleie med en gang du har signert, men du må betale depositum og første husleie før du får nøklene. Når er innflyttingsdatoen?

Jeg bodde i SIO-bolig i mange år, og trivdes veldig godt. Det er klart standarden ikke er helt på topp, men den er mer enn god nok (og i hvert fall i forhold til prisen). Og man kan gjøre mye med litt pynting :)

Jeg personlig ville ikke takket nei i hvert fall.

Jeg søkte jo da mæblert og fikk ikke møblert.  På min side står det "

Boligtypen du har søkt på er ikke ledig. Dette er et tilbud om en lignende bolig. Les Kontrakt og Vedlegg 1. Her finner du også prisliste. Takker du nei til dette tilbudet, står du fortsatt i boligkøen med dine opprinnelige ønsker."

Skrevet

Jeg er ikke kjent på Kringsjå, men såvidt jeg vet er det flere nye bygg der, så jeg vil tro standarden er bra. Men det skal sies at Kringsjå ikke har det beste ryktet, mest pga at de en veldig stor andel av beboerne er utvekslingsstudenter, samt at det er en av de største og billigste studentbyene. Men i og med at du har din egen leilighet (deler ikke kjøkken og bad) ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å flytte inn. Jeg er usikker på om hvitevarer og slikt medfølger, jeg ville vel egentlig trodd det, men skrivebord, pult osv følger definitivt ikke med. Tror det skal stå ganske klart på SiO sine sider hva som følger med.

Anonymkode: 51e11...d76

• Liker 1
Skrevet

Å ja, da tok jeg feil. Mente å huske at det var sånn at du mistet plassen i køen om du takket nei.

Men du har da ikke fått tilbud om møblert. De gir bort masse fine møbler på finn, eller selger det for en veldig rimelig pris.

Du får bare avgjøre om du vil vente på den du vil ha, eller ta den du har fått tilbud om 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor gidder folk å svare TS? 

Hvis du klarer å studere klarer du også å lese reglene selv. Herregud, så trist..

Anonymkode: 2ebd0...415

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du klarer å studere klarer du også å lese reglene selv. Herregud, så trist..

Du trenger ikke svare om du ikke vil! Folk velger selv om de vil svare eller ikke. Jeg tvinger jo ingen? :fnise:

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hatt en dårlig dag? Slutt å være så spydig mot TS. Du hadde ikke trengt å kommentert i denne tråden, men for å føle deg bedre måtte du bare gjøre det.

Anonymkode: 5514b...55e

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du trenger ikke svare om du ikke vil! Folk velger selv om de vil svare eller ikke. Jeg tvinger jo ingen? :fnise:

Nei, men det er helt latterlig av deg å være så utrolig lat.

• Liker 2
Skrevet

Hatt en dårlig dag? Slutt å være så spydig mot TS. Du hadde ikke trengt å kommentert i denne tråden, men for å føle deg bedre måtte du bare gjøre det.

Nei, jeg blir bare så overgitt over at folk spør på KG om ting de lett kan finne svaret på om de bruker to minutter.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på om hvitevarer og slikt medfølger, jeg ville vel egentlig trodd det, men skrivebord, pult osv følger definitivt ikke med. Tror det skal stå ganske klart på SiO sine sider hva som følger med.

Følger opp mitt eget svar. Sjekket på SiO sine sider, følgende står:

Sitat

Ett-roms leilighet for deg som er singel. Leiligheten er umøblert slik at du kan skape ditt personlige hjem med egne møbler. Du får ditt eget kjøkken med hvitevarer (komfyr og kjøleskap med fryser) og ditt eget flislagte bad med varmekabler. Flere av leilighetene ligger høyt og har en fantastisk utsikt. Bygget har heis. Det er klesskap i leiligheten og noen har egen bod i kjelleren.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men det er helt latterlig av deg å være så utrolig lat.

Mhm :)

Skrevet

Fristen for å underskrive kontrakten er jo 1.02, jeg er dermed redd for at ting ikke går etter planen og ende opp med å betale 2-3 måneder oppsigelse periode da. Setter press på meg. 

Skrevet

Fristen for å underskrive kontrakten er jo 1.02, jeg er dermed redd for at ting ikke går etter planen og ende opp med å betale 2-3 måneder oppsigelse periode da. Setter press på meg. 

Studentboliger har vel bare 1 måneds oppsigelse uansett. All info finner du på nettsidene :)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Studentboliger har vel bare 1 måneds oppsigelse uansett. All info finner du på nettsidene :)

Å ja. Det stå 2 på kontrakten da. Men uansett tenker å ringe de i morra og høre angående dette her. 

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har fått et tilbud av SIO om Umøblert 1-roms leilighet for single, Kringsjå .  Jeg har aldri leid før. Så det er en del ting jeg lurer på.

Det står at jeg må skrive under i kontrakten før 01.02.18, men jeg har ikke sett leiligheten og vet ikke om jeg kommer til å like det?

Hva om jeg signerer kontrakten og jeg ikke liker boligen, må jeg da betale noe eller noe trøbbel osv?

Jeg har fått tilbudet for to dager siden, er det de nye boligene eller de gamle? Tror du?

Siden det står umøblert betyr det ingenting er i leiligheten, ikke noe kjøleskap komfyr osv ?

Hvis jeg signrer kontrakten nå, må jeg da betale depositum og husleien med engang? Eller når jeg har pengene, får ikke lønn før 10.02

Er det eget kjøkken og bad da eller?

Kontrakten er på et år, hva om jeg tenker å bo mer?

1. Det er vanlig å ikke få se bilder på noen studentboliger

2. Signerer du kontrakten og betaler depositum er kontrakten gyldig, og du må isåfall si opp leieforholdet og betale ut oppsigelsestiden - som normalt

3. På studentboliger så betyr det som regel med kjøkken/hvitevarer, og klesskap (kanskje) Møbler finner du veldig billig på finn eller på IKEA.

4. Det skal stå i informasjonen du får (eget kjøkken og bad/eller felles)

5. Et par mnd før oppsigelsen går ut, får du tilsendt muligheten til å forlenge leieperioden - da trykker du bare ja, så får du lenger kontrakt. Dette kan gjøres hvert år (men kan vel bo i studentbolig i maks 5 år)

Står det ikke utfyllende informasjon i  mailen du har fått, er det bare å ringe inn og spørre. Du bør ringe så fort som mulig, unødvendig å vente lenge.

(er student selv og jobber i studentskipnaden her jeg bor, så utifra min erfaring er dette normalen) :D

Anonymkode: 13123...9e3

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg blir bare så overgitt over at folk spør på KG om ting de lett kan finne svaret på om de bruker to minutter.

Men da kan du bruke tiden på noe annet istedenfor å irritere deg:) Blir du oppgitt om en kollega ikke får til en arbeidsoppgave (finne informasjon f.eks) som du synes er lekende lett? Blir jo nesten det samme.

Skrevet

1. Det er vanlig å ikke få se bilder på noen studentboliger

2. Signerer du kontrakten og betaler depositum er kontrakten gyldig, og du må isåfall si opp leieforholdet og betale ut oppsigelsestiden - som normalt

3. På studentboliger så betyr det som regel med kjøkken/hvitevarer, og klesskap (kanskje) Møbler finner du veldig billig på finn eller på IKEA.

4. Det skal stå i informasjonen du får (eget kjøkken og bad/eller felles)

5. Et par mnd før oppsigelsen går ut, får du tilsendt muligheten til å forlenge leieperioden - da trykker du bare ja, så får du lenger kontrakt. Dette kan gjøres hvert år (men kan vel bo i studentbolig i maks 5 år)

Står det ikke utfyllende informasjon i  mailen du har fått, er det bare å ringe inn og spørre. Du bør ringe så fort som mulig, unødvendig å vente lenge.

(er student selv og jobber i studentskipnaden her jeg bor, så utifra min erfaring er dette normalen) :D

Hva om jeg signerer kontrakten og ikke betaler depositumet  10.02 . Etter fristen 1.02, er det fortsatt gyldig? Problemet er at jeg kan signere kontrakten nå, men depositumet kan jeg ikke betale før 10.02.  

Skrevet

Hva om jeg signerer kontrakten og ikke betaler depositumet  10.02 . Etter fristen 1.02, er det fortsatt gyldig? Problemet er at jeg kan signere kontrakten nå, men depositumet kan jeg ikke betale før 10.02.  

Det spørs på hva som står i infoen du fikk. Det står vel frist på når depositumet må være betalt?

Om fristen for depositumet er 10. februar, så kan du signere nå, og batale den 10'ende, om det er det du mener? 

Som regel pleier det å stå "fristen for signering er **.**.** , og depostitumet må betales innen 5 dager", eller noe i den duren? 

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt inn i morgen tidlig og spurt, så ordner det seg nok! :D 

Skrevet

Hvis du ikke liker hybelen kan du søke om intern forflytting. Det går fortere enn å søke på nytt uten å være i systemet.

Anonymkode: 8c338...129

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...