Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 (endret) Etter omlag 4 år på AAP blei kona omsider uføretrygdet,og får idag utbetalt omlag kr. 14.000 pr mnd. Selv tok eg ut førtidspensjonering for drøyt 2 år sidan + at eg jobbet noen år etter pensjonsutak Dette har m.a. gitt meg rom til å sette av eindel penger på sparekonto og betale ned all rest gjeld på bolig etc. "før" pensjonsalder. Barna er forøvri forlengst flyttet hjemmefra, så idag er det bare eg og kona hjemme. Har lagt merke til at konas konto bestandig er tom lenge "før" neste pensjonsutbetaling fra NAV den 20,og aldri satt av en krone til sparing . Sjølv hevder hun at det meste går til mat medan eg bestandig betaler alle faste utgifter,reiser ,også matinnkjøp når hennes konto er tømt + andre utskeielser som vi måtte unne oss. I en alder av 66 år ( kona noe yngre) har eg nå igjenn lukkast med å få meg en midlertidig jobb for å spe på inntekt,men mange år i arbeidslivet har satt sitt preg på helsen. Nå har det etterkvart synt seg at det finnes mange kvinnefolk i nærmiljøet,og hennes omgangkrets som er i tilsvarende situasjon så dagene for hennes og andres delgår stort sett med til kaffibesøk og turer på kjøpesenter,og klesgarderoben er forlengst overfylt. Å snakke økonomi til henne har bestandig vert som å snakke til døve ører,og føler dette har utviklet seg til en uholdbar situasjon. Endret 30. januar 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Hva er det du vil fortelle oss egentlig? At du kjeder deg? Anonymkode: 1b43e...42b 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 (endret) Ta pengene hennes og gi henne lommepeng hvis hun ikke kutter sløsinga. Anonymkode: f29c2...0fa Ryddet for oppfordring til lovbrudd. Edie, mod. Endret 31. januar 2018 av Edie 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 Min holdning har bestandig vert at hun bør selvsagt få prioritere og disponere fra egen konto,men synes hun viser manglende vilje til å prioritere og ta økonomisk ansvar for felleskapet.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Du må jo ta en prat med henne om dette. Det kan ikke være slik at du må jobbe ekstra nå for å spe på inntekten, mens hun sløser det bort på klær og kafè-venninne-besøk. Alt innen rimelighetens grenser, men det høres jo ut som hun har klesskapet fullt så.. Anonymkode: 63cf7...548 10
Edie Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Ryddet for oppfordring til lovbrudd. Edie, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Hva med å finne en prosentsats hver av dere bidrar med i felleskassa? (Da betaler du mer, men har og mer igjen) Så overfører hun det beløpet til en egen konto i sitt navn som hun kjøper mat av osv, med en annen brukskonto hun gjør som hun vil med. Anonymkode: 07374...122 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #8 Skrevet 31. januar 2018 Det er aldri for sent å lære. Mine foreldre var økonomiske rotehuer hele livet, noe vi barn fikk smertelig erfare. Da de ble pensjonister var de rett og slett nødt å prioritere da det er mye vanskeligere å få lån og inntekten går jo betydelig ned (de sparte aldri ei krone til tiden etter jobb). Nå har de faktisk ei sparekonto, regninger blir betalt til forfall. Jeg ville tatt en alvorsprat. At "alle andre gjør sånn og sånn" er vel et argument fra barne- og ungdomstiden. Jeg ville satt opp et budsjett der dere setter av et beløp hver. Hvordan dere fordeler det, 50/50 eller prosentvis får dere se. Hvordan har dere løst det tidligere? Resten kan være lommepenger. Er det tomt er det tomt og ingen cafébesøk før neste utebetaling. Anonymkode: 0eda8...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #9 Skrevet 31. januar 2018 Hvor mye bruker hun i måneden på mat? Anonymkode: 50647...855
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #10 Skrevet 31. januar 2018 Mulig hun er vant med at du betaler når hun går tom, ikke har innsikt og forståelse for sparing og årene fremover og/eller mener penger er til for å brukes når man har den. Jeg har alle variantene i omgangskretsen. Også mulig hun kjeder seg, og at cafe, klær og kjøpesenter er et tidsfordriv - her går pengene raskt. Det er ingen vei utenom en god samtale om dette. Og da ikke med utgangspunkt i hva hun bruker av sin konto. Men en diskusjon om deres felles økonomi, sparing, og budsjett de neste årene. Mulig hun er villig til å la deg styre dette, det vil si at hun for eksempel overfører halve kontoen til en sparekonto du styrer hver måned? Og resten kan gå til forbruk? Ofte kan en så enkel ting som at dere går gjennom kontoen hennes og ser hva pengene har gått til, og så summere hva dette blir i året, være en vekker. Anonymkode: f7fd8...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #11 Skrevet 31. januar 2018 Sett opp en felleskonto der dere begge setter inn et fast beløp som bare skal gå til felles utgifter som mat og den slags. Da kan hun sløse med de andre pengene som hun vil uten at du må ta konsekvensene. med midnre hun går over til kreditt fordi hun *må* handle mer. Det kan virke som om hun forsøker å fylle det nye tomrommet i livet sitt med gjenstander. Man får gjerne litt godfølelse når man handler, og når man har en hverdag uten innhold kan det raskt bli en avhengighet Mulig du må konfrontere henne litt mer direkte ala "har du kjøpt klær igjen? Hva er det du driver med!? Skapene dine er overfylte for lenge siden! Dette er galskap, du handler som om du har 1 mill i inntekt" Noen mennesker tar ikke hintet med mindre man viser litt følelser. Anonymkode: 98f6e...1e8 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. januar 2018 #12 Skrevet 31. januar 2018 "Som man reder så ligger man " Økonomi handler om planlegging,prioriteringer ein foretar seg, og det handler også vesentlig om livstilen ein har tilvendt seg. All ærfaring viser at det oftast byr på større utfordringer å prioritere i nedgangstider,eller oppgangstider,og ein må oftast belage seg på en omstillinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå